Tuesday, May 5, 2009

သကၠရာဇ္ ၈၆ဝ ေလာက္က လူမႈေရးသမိုင္း

" . . . ပုဂံေခတ္ ျဖစ္တဲ့ ၁၁ ရာစုဦးေလာက္က စၿပီး၊ ဗမာေတြ ဗုဒၶသာသနာကုိ လက္ခံခဲ့ၾကတယ္ ဆုိေပမဲ့ အေရးႀကီးတဲ့ အလုပ္ တခုခု ၿပီးေျမာက္ရင္ ေအာင္ေသ ေအာင္သား စားတယ္ ဆုိၿပီး ေသရည္နဲ႔ အမဲဟင္းလ်ာေတြ အဝ ေသာက္စားၾကၿမဲ ျဖစ္တယ္။ ဒီအေလ့ဟာ ၁၅ ရာစုကုန္တဲ့ အပိုင္းေရာက္တဲ့ အခါ ဗုဒၶသာသနာရဲ႕ ၾသဇာေၾကာင့္ 'ေသသာစာေသာက္ပြဲ' ေနရာမွာ လက္ဖက္ လက္ဆံုစားတာ ဝင္လာၿပီး ေသသား စားေသာက္တဲ့ အက်င့္ ေပ်ာက္ကြယ္ လိုက္ပါတယ္ . . . " . . . [ရွင္မဟာရ႒သာရ ႏွစ္ (၅ဝဝ) ျပည့္ စာတန္းမ်ား မႏၩေလး၊ ရဲရင့္စာေပ၊ ၁၉၆၈၊ စာမ်က္ႏွာ ၆၃-၈၉ မွာ ေဖာ္ျပပါရွိခဲ့တဲ့ ေဒါက္တာ သန္းထြန္းရဲ႕ "သကၠရာဇ္ ၈၆ဝ ေလာက္က လူမႈေရးသမိုင္း" သုေတသန စာတမ္းကို 'အသစ္ျမင္ ဗမာသမိုင္း' စာအုပ္မွေန ျပန္လည္ ကူးယူ ေဖာ္ျပလိုက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။]
Photobucket
ပံုဂံ နံရံေဆးေရး - ၁) အမ်ိဳးသား တဦးႏွင့္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ဘုရားေက်ာင္း သြားဟန္၊ ၁၈ ရာစုေႏွာင္း၊ စူဠာမုနိ။ ၂) မင္းတပါး ဘုရားတြင္ ထီးပူေဇာ္ဟန္၊ ၁၂ ရာစု၊ ေလာကထိပ္ပန္။ ၃) အမ်ိဳးသမီး တဦး ဇဂၤုလိတာရာကို ပူေဇာ္ဟန္၊ ၁၁ ရာစု ေနာက္ဆံုး ႏွစ္အစိတ္၊ အပယ္ရတနာ။

သကၠရာဇ္ ၈၆ဝ ေလာက္က လူမႈေရးသမိုင္း

ဒီစာတန္းကို ေရးႏိုင္ဖို႔ ၁၅ ရာစုရဲ႕ ေနာက္ပိုင္း အႏွစ္ ၃ဝ နဲ႔ ၁၆ ရာစုရဲ႕ ေရွ႕ပိုင္း အႏွစ္ ၃ဝ၊ အစုစု အႏွစ္ ၆ဝ တြင္းက ေက်ာက္စာေတြကို ဖတ္ပါတယ္။ အားလံုးေပါင္း ေက်ာက္စာ ၂၅ ခုေလာက္ ရွိပါတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ မင္းေတြ အလိုက္ေျပာရရင္၊
အထက္ဗမာႏိုင္ငံမွာ -

သီဟသူရ (၁၄၆၉-၈၁)
မင္းေခါင္ ၂ (၁၄၈၁-၅ဝ၂)
ေ႐ႊနန္းေၾကာ့ရွင္ (၁၅ဝ၂-၂၇) နဲ႔
သိုဟန္ဘြား (၁၅၂၇)
တို႔ လက္ထက္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ အထဲမွာ ေ႐ႊနန္းေၾကာ့ရွင္ဟာ တိုက္ပြဲ အတြင္း စိန္သင့္ၿပီး ေသတယ္။ ဗမာႏိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္သြားတဲ့ လူေတြထဲက ပထမဦးဆံုး ေသနတ္မွန္ ေသတဲ့ လူပါပဲ။ ၿပီးေတာ့ သိုဟန္ဘြား ဆိုးသြမ္းတာကို အားလံုး ၾကားၿပီး ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေလာက္ ေျပာၿပီးရင္ ေခတ္အေျခအေနဟာ အင္မတန္ ဆူပူၿပီး လူထုအတြက္ အသက္အိုးအိမ္ စည္းစိမ္ရဲ႕ လံုျခံဳမႈ နဲတဲ့အခါ ျဖစ္တယ္လို႔ သိေလာက္ပါၿပီ။

ေအာက္ဗမာႏိုင္ငံမွာေတာ့ အဲဒီအခ်ိန္မွာ -

ရွင္ေစာပု (၁၄၅၃-၇၂)
ရာမာဓိပတိ (ဓမၼေစတီ ၁၄၇၂-၉၂)
ဗညားရံ (၁၄၉၂-၅၂၆) နဲ႔
တကာ႐ြတ္ပိ (၁၅၂၆-၅ဝ)

တို႔ အုပ္စိုးခဲ့ခ်ိန္ ျဖစ္ပါတယ္။ ရခိုင္ဘက္မွာေတာ့ ၁၄၃၃ ခုက စၿပီး ေျမာက္ဦးမွာ အိႏၵိယဘက္က အကူအညီနဲ႔ အလီခန္ နာမယ္ယူၿပီး မင္းဆက္သစ္ ထူေထာင္တဲ့ မင္းရဲ႕ အဆက္အႏြယ္ေတြ အုပ္စိုး ေနပါတယ္။
သူတို႔ကေတာ့ -
ဘေစာျဖဴ (ကလီမာရွား ၁၄၅၉-၈၂)
ေဒါလ်ာ (၁၄၈၂-၉၂)
ဘေစာညိဳ (၁၄၉၂-၄)
ရန္ေအာင္ (၁၄၉၄)
စလဂၤသူ (၁၄၉၄-၅ဝ၁)
မင္းရာဇာ (၁၅ဝ၁-၂၃)
ကဇာပတိ (၁၅၂၃-၅)
မင္းေစာဦး (၁၅၂၅)
သဇာတ (၁၅၂၅-၃၁)
မင္းပါႀကီး (၁၅၃၁-၅၃)

တို႔ေတြပါပဲ။ အဲဒီလို မင္းေတြ အျပင္ ေတာင္ငူမွာ ေနာင္အခါ ထင္ရွားတဲ့ မင္းဆက္ရဲ႕ အဦးအစ ျဖစ္တဲ့ မင္းႀကီးညိဳဟာ ၁၄၈၆ က ၁၅၃၁ အထိ မင္းမူေနပါၿပီ။ ဗမာႏိုင္ငံ ေျမာက္ဖ်ားမွာေတာ့ မဝ္သွ်မ္းေခၚတဲ့ သွ်မ္းႀကီးေတြဟာ ေတာင္ဘက္ကို ဆင္းၿပီး ႏွစ္စဥ္လိုပဲ တိုက္ခိုက္ လုယက္ပါတယ္။ ေျမတူး၊ ငရနဲ႔၊ စည္ပုတၲရာ၊ စည္သာ၊ တပယင္း ဆိုတဲ့ ေနရာေတြဟာ သူတို႔ ေႏွာက္ယွက္လို႔ ေျပပုန္းရတာ မနားရပါဘူး။ အဝက မင္းကိုယ္တိုင္ ၁၅၂၄ ခုမွာ ဆင္ေခါင္း ဝက္ဝံ အထိ ေျပးပုန္းရတာလည္း ၾကံဳခဲ့ရပါတယ္။ ဒီလို အခ်ိန္အခါမ်ိဳးမွာ လာၿပီး ဗမာစာေပ အေနနဲ႔ ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ ပြင့္လန္းတယ္ဆို၊ ဒါ အင္မတန္မွပဲ အံ့ၾသစရာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တမ်ဳိးၾကည့္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ တကယ္တမ္း ဆိုးဝါးတဲ့ အခ်ိန္ဟာ အခု ေလ့လာၾကမယ့္ ေခတ္ကာလရဲ႕ ကုန္ဆံုးခ်ိန္ "ဂငယ္သံုးခု ဥသွ်စ္ထု" ဆိုတဲ့ ၁၅၂၆ ခုေရာက္မွ ၾကံဳရလို႔ ဒါ့ထက္ ေစာတဲ့ အခ်ိန္က သာသနာ့ အရိပ္ခိုၿပီး ဗမာစာေပဟာ လန္းဆန္းခြင့္ ရတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ဗမာေတြ ေနတဲ့ ေနရာဟာလည္း သိပ္ၿပီး က်ယ္ျပန္႔လွတဲ့ ေနရာလို႔ မဆိုႏိုင္ပါဘူး။ စကိုင္း ရတနာေစတီ ေက်ာက္စာ ၁၄၈၅ ခုမွာ -
အရိမတၲန ျမင္စုိင္၊ ပင္ယ၊ စစ္ကုိင္ အဝ ဟူသည္ မင္ေနရာျပည္၊ ရတၲနာ ေ႐ႊ႕ဣမ္စဥ္စိမ္ခံလ်က္၊ ဧရာပန္ေရာင္၊ ေပါင္ေလာင္ ခ်င္တြင္၊ မ႞ေလစင္အခံ၊ ကံၫြတ္မွ်ေနေသာ ၾကည္ေတာင္ ဖ႞မွ်၊ ျမံမာျပည္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄/၁၄-၁၅)
တုိ႔ ေတြ႕ခဲ့ရတဲ့ အတြက္ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ ဧရာဝတီ၊ ျမစ္ငယ္၊ မူးနဲ႔ ခ်င္းတြင္း ဆုံတဲ့ ေနရာေလာက္ကုိ ေခၚတယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။ ေနာက္တမ်ဳိး ေတြ႕ဖူးေသးတာက ရတနာဗိမာန္ ေက်ာက္စာ (၁၅ဝ၉ ခု) မွာ -
စကုိင္၊ ပင္ယ၊ အဝ လမည္ ျပည္သုံျပည္ျဖင့္ မ႑ိဳင္ ဥစြန္ မွန္ရာ တမူတည္ ျဖစ္ထေသာ (စာရင္း ၁ဝ၄၃/၁၅-၁၆)
လုိ႔ တမ်ဳိး -
ဧရာဝတီ နဒီမည္ေသာ ေရၾကည္ျမလာ ျမစ္အျခာျဖင့္ ေျမာက္သလႊာကာ သုနာပရႏၩ ေတာင္ဖက္ကာ တမၺဒီပ မည္ေသာ တုိင္ႏွစ္တုိင္ တုိဝ္ၾကပ္ ထုိင္ဖုံအုပ္ အာဏာခ်ဳပ္လ်က္ ပုိက္ထုပ္႐ုိက္ရာ သာသနာလတည္ ျမံမာျပည္။ (စာရင္း ၁ဝ၄၃/၁၇-၁၈)
လုိ႔ တမ်ဳိး ေတြ႕ရပါတယ္။ အခုေခတ္ အတုိင္းအတာနဲ႔ ၾကည့္ရင္ အင္မတန္ ေသးငယ္တဲ့ အစိတ္အပုိင္းကေလးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီေသးငယ္တဲ့ ေျမဧရိယာေလးကုိ ပုိင္ဆုိင္ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ လူကို 'ေရေျမသိခင္ ဖုရရွင္' (စာရင္း ၁ဝ၅၅၊ က/၅) လုိ႔လည္း ေခၚခ်င္ၾကတယ္၊ 'တရာတစင္ ထီေဆာင္ခ်င္သ မင္မ်ာထိပ္ေခါင္ ေစာရန္ေအာင္' (စာရင္း ၁ဝ၅၅၊ က/၆) လုိ႔လည္း ေျမႇာက္တယ္၊ 'ေရေျမစုိဝ္ျခင္ မင္တကာထက္ ဆထက္တရာ လြန္ကဲစြာလွ်င္' (စာရင္း ၁ဝ၅၅၊ က/၂ဝ-၁) လုိ႔လည္း အကဲအမုိနဲ႔ ခ်ီးမြမ္းပါတယ္။ တကယ္ကေတာ့ တုိင္းငယ္ ျပည္ငယ္ရဲ႕ မင္းငယ္ စုိးငယ္ အဆင့္ေလာက္ပဲ ရွိပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ ေရွးက ႀကီးက်ယ္ခဲ့တာကို မေမ့ႏုိင္ေသးလုိ႔ပဲလား မသိဘူး၊ 'ေက်းမက္ျပည္႐ြာ က်ယ္ဝန္းစြာ၍' (စာရင္း ၁ဝ၅၅၊ က/၁ဝ) ဆုိတဲ့ အသုံးကုိ သုံးၿမဲ သုံးတုန္းပါပဲ။ ျပည္ေထာက္ဘက္ခ်င္း မဟာမိတ္ဖဲြ႕တဲ့ အေနနဲ႔၊ 'အေယာင္အဆင္ လွစြာေသာ သၼီကညာ' (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/ ၂၁၊ ၆၆၊ ၇၉) အဆက္အသ အေပးအယူ လုပ္ၿမဲပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီႏုိင္ငံကုိ ကာကြယ္ဖုိ႔ မင္းလုပ္တဲ့ လူဟာ ေလးအတတ္၊ ဆင္အတတ္၊ ျမင္းအတတ္ အပါအဝင္ အ႒ာရသ သိပၸကုိ တတ္ရတယ္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/ ၁၅-၁၆) လုိ႔ ဆုိျပန္တယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ သူ႔ကို ကူညီဖုိ႔ 'အိမ္ေရွ႕မင္' (စာရင္း ၁၈၄၅/ ၂၂-၄၂) လည္း ရွိတယ္၊ 'ေတာင္ မိဖုရာႀကီ' (စာရင္း ၉၉၉/၄၊ ၁ဝဝ၁/၂၉-၃ဝ) ကလည္း ျပည္ႀကီးဝန္ကုိ ဖုိ႔တူဖုိ႔ငွ ယူရွာပါတယ္၊ ၿပီးေတာ့ 'မင္းသက္ေတာ္ရွည္' (စာရင္း ၁ဝ၅၅ / ၁၄) လုိ႔ အ႐ြယ္ႀကီးရင့္တဲ့ ပညာရွိ ပုဂၢိဳလ္ေတြလည္း အတုိင္ပင္ခံ ရွိမယ္၊ 'အမွဴးႀကီး အမတ္ႀကီး' (စာရင္း ၁ဝ၅၅ - ခ/၁) ေတြလည္း ရံေနပါတယ္၊ တကယ္ေတာ့ ရွင္ဘုရင္ဟာ 'ဧကရစ္' (စာရင္း ၁ဝ၅၅-က/၃) ျဖစ္ၿပီး ပေဒသရာဇ္ ျဖစ္တဲ့ 'ၿမိဳဝ့္စာ' (စာရင္း ၁ဝ၅၅-က/၉) ေတြက ရံေနၾကၿပီး လုံျခံဳေရး အတြက္ 'စစ္သည္' (စာရင္း ၁ဝ၁၄/၃၊ ၁ဝ၄၅/၁၆)၊ 'ေျခသည္သူရဲ' (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၈၊ ၁၅) ဆုိတာေတြနဲ႔ ကြပ္ကဲ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ၿပီး နယ္ခ်ဲ႕ ရာဇဌာနီ အတြင္း အဆက္အသြယ္ လြယ္ကူေအာင္ 'ျမင္လ်င္' (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆၅) ေတြထားၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တယ္။ ေက်ာက္စာေတြထဲမွာ ပါတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဆုိင္ရာ တျခား အရာအထူး အမည္ေတြကုိေတာ့ အကၡရာစဥ္ အတုိင္း ေဖာ္ျပ လုိပါတယ္။

ကုိဝ္ရံ (စာရင္း ၁ဝ၁၄/၂၇)
ေက်စာ (စာရင္း ၉၃၃၃/၃)
ကန္ပုိင္ (စာရင္း ၁ဝ၄၃/၇)
စခီ / စခ်ီ (စာရင္း ၉၇၈၊ ခ/ ၁၈၊ ၁ဝ၄၅/ ၆၂၊ ၆၃၊ ၆၇)
စပးခုိဝ္သူႀကီ (စာရင္း ၉၈၁-က/၇)
စာေရ (စာရင္း ၁ဝ၁၄/၄ဝ၊ ၁ဝ၄၃/၂၉)
ျပည္စုိဝ္ (စာရင္း ၉၇၈၊ ခ/၁၈၊ ၁ဝ၄၅/၆၃)
ဘ႑ာစုိဝ္ (စာရင္း ၁ဝဝ၂/၂၃)
ေျမတုိင္ (စာရင္း ၉၉၅ /၇၊ ၁ဝ၄၅/၆၃)
ျမင္မွဴ (စာရင္း ၁ဝ၃၇-က/၇)
ျမင္လ်င္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆၅)
ၿမိဳ႕ဝ္စာ (စာရင္း ၁ဝ၅၅-က/၉)
ၿမိဳ႕ဝ္သူႀကီ (စာရင္း ၁ဝဝ၂/၂၃)
႐ြာကဲ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၆၃)
႐ြာမင္ (စာရင္း ၉၇၈-ခ/၁၈)
႐ြာသူႀကီ (စာရင္း ၁ဝဝ၁/၃၃၊ ၁ဝ၁၄/၂၅)
ေလွာကာသုံေတာင္ (မွဴး) (စာရင္း ၁ဝ၃၇-က/၆)
သုေကာင္ (စာရင္း ၉၈၁-က/၇)
သဃၤရာဇာ (စာရင္း ၁ဝဝ၅/၈)
သံပ်င္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅ / ၅၈၊ ၆၄၊ ၆၆)
အစုိဝ္အကဲ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၆၂)
အတြင္သုံေထာင္ (မွဴး) (စာရင္း ၁ဝ၅၇-က/၇)
အတြင္သင္ (မွဴး) (စာရင္း ၁ဝ၃၇-က/၅)
အဓိန္ေတာ္ (စာရင္း ၁ဝ၄ဝ-က/၄၊ ၁ဝ၅၅-က/၆)
အမႈလုပ္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄/၂၇)
အမွဴအမတ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/ ၈၊ ၆၅၊ ၇၉၊ ၁ဝ၅၅၊ ခ/၁)
ေတြပါပဲ။

အဲဒီမင္းနဲ႔ မင္းမႈထမ္းေတြကုိ ျပည္သူေတြဟာ အေတာ္ပဲ သည္းခံၿပီး ဆက္ဆံ ၾကရတယ္လုိ႔ ထင္တယ္။ တနည္း ေျပာရရင္ မင္းမႈထမ္းနဲ႔ ဆက္ဆံေရး နဲသမွ် နဲေအာင္ ေနၾကပါတယ္။ မွတ္တမ္းတခု (၁၄၈၁) ခုထဲမွာ
ေျမတုိင္သေဘာကာ ပင္လယ္ကုိဝ္ေသာ္လည္ ခြဲလယ္ဟု ႐ုယ္ဆုိဘိမည္၊ ခြဲလယ္ကုိဝ္ေသာ္လည္၊ စိတ္လယ္သာဟု ႐ုယ္္ဆုိဘိမည္(စာရင္း ၉၉၅ / ၇။)
လုိ႔ အရာထမ္းေတြ မ႐ုိးေျဖာင့္ပုံကုိ ထင္ရွားေအာင္ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႐ြာထဲမွာ မင္းေရးမင္းရာ မေပၚရင္ အေကာင္းဆုံးပဲ ဆုိၿပီး "႐ြာတြင္ မင္ကြၧန္ဝင္႐ုယ္၊ ေခြမွ် မေဟာင္ေစႏွင့္" (စာရင္း ၉၉၅/၁၅) လုိ႔ မွာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီအမႈထမ္းေတြဟာ အခြန္အေကာက္ စုေဆာင္းဖုိ႔ ႐ြာေတြကုိ လာေနၾကမွာပဲ။ သူတုိ႔ စုတဲ့ အခြန္ကုိ အခ်ဳပ္သေဘာနဲ႔ ေရကရတဲ့ အခြန္ကုိ 'အစြတ္' (စာရင္း ၁ဝ၄၅ / ၆၈) လုိ႔ ေခၚၿပီး၊ ကုန္းက ရတဲ့အခြန္ကုိ 'အေျခာက္' (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၆၈) လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ အေသးစိတ္ ေဖာ္ျပထားတဲ့ အခါမွာေတာ့ -
လွည္ခြန္၊ ယဥ္ခြန္၊ ကန္နာခြန္၊ ခိန္ခြင္ခြန္ ဖ်င္ခြန္၊ ဓန္စီ၊ ဆိတ္အကြံဘုိခုိဝ္ စစ္ေတာင္စည္၊ တည္ခြန္၊ ကြၧန္ခြန္၊ ကြၧယ္တည္ ႏြာတည္ အုိဝ္ေကာက္ ႏွစ္လုမ္ ဝါတစီ ႏွစ္လုံမ္ေကာက္ အေရအနံ အေကာက္အစာ (စာရင္း ၉၉၅ / ၁၁ - ၁၄) လုိ႔ ေတြ႕ရပါတယ္။
ဒီလုိ အခြန္အေကာက္ ဆက္ၾကရတဲ့ လူေတြဟာ ဘာလူမ်ဳိးေတြနဲ႔ ဘာအလုပ္ လုပ္ၾကသလဲ ဆုိတာ သိဖို႔ လုိပါအုံးမယ္။ လြယ္လြယ္ေျပာရင္ လူအမ်ားစုက ဗမာျဖစ္ၿပီး ပဓာန လုပ္ငန္းက လယ္ယာကုိင္းကြၧန္း ဥယင္ အလုပ္ပါပဲ။ အဲဒီေခတ္က ေက်ာက္စာပါ လူမ်ဳိး စာရင္းကုိ ေပးလုိပါတယ္။ (တင္လွေသာ္၊ '၁၄ဝဝ-၁၅ဝဝ ဗမာသမုိင္း' မသသ ၈-၄၂-၂-၁၄၆-၇ မွ)

ကသည္ (စာရင္း ၉၃၆-က/၂၃)
ကရင္ (မုံ႐ြာ ဆလင္းႀကီး ခြန္သာ႐ြာ ျမတ္ေလးဆူဘုရား ေက်ာက္စာ၊ မ်က္ႏွာဘက္ ေၾကာင္းေရ ၉)
ကုလာ (စာရင္း ၉၃၄-ခ/၂၄)
ကန္တု (စာရင္း ၈ဝ၂/ ၅၅၊ ၉၆၃-က/၃၃)
ြ႔ြကံ (စာရင္း ၉၆၃-ခ/ ၅၂၊ ၅၄၊ ၅၅၊ ၁ဝ၁၄-ခ/၄ဝ)
ခရင္ (စာရင္း ၉၄၉-က/၂၅)
ခ်င္ (စာရင္း ၉၅၈-က/၅၊ ၉၆၃ - က/၂၁၊ ခ/၁၁)
စၾကဝ္ (စာရင္း ၈ဝ၂/၄၆၊ ၁ဝ၄၆/၁ဝ)
တႏု (စကုိင္း ထူပါ႐ုံ ေက်ာက္စာ အမွတ္ ၁၅၊ မ်က္ႏွာဘက္ ေၾကာင္းေရ ၈)
တ႐ုက္ (စာရင္း ၉၄၃-က/၅)
တန္လုိင္ (စကုိင္း ထူပါ႐ုံ ၁၅/၁)
ေတာင္သူ (စကုိင္း၊ ေရျမက္၊ ကဲလားေျပာက္ ဘုရား ေက်ာက္စာ ၁၁)
နဂါ (တန္တားဦး ရန္ေအာင္ျမင္ ေက်ာက္စာ ၈)
ပသ္ွ (စာရင္း ၉၆၃-က/၂၅)
ပအုိဝ္ (စာရင္း ၉၆၃-က/၃၈)
ပုိဝ္ (စကုိင္း ေစတီလွ ေက်ာက္စာ ေနာက္ေက်ာ ၃၄)
ပန္ေသ (စာရင္း ၉၆၃ - က/၂၁၊ ခ/၁၁)
ေပါင္ေလာင္ (စာရင္း ၉၄၇ - က/၃၆)
ပ်ဴ (စာရင္း ၉၆၃၊ ခ/၅၃၊ ၅၅၊ ၁ဝ၅ဝ/၇)
ျပဝ္ (တန္တားဦး ရန္ေအာင္ျမင္ ေက်ာက္စာ ၁၈/၃၄)
ၿဖံဳမ္နက်ာ (မင္းဘူး၊ စကု၊ ကန္ဦးေက်ာင္း ေက်ာက္စာ ေက်ာဘက္ ၁၇)
ၿမံမာ (မင္းဘူး၊ စကု၊ ကန္ဦးေက်ာင္း ေက်ာက္စာ ေက်ာဘက္ ၁၇)
ျမဳန္ (စာရင္း ၉၆၃ - က/၂၁၊ ခ/၁၁)
ရခုိင္ (မင္းဘူး၊ စကု၊ ကန္ဦးေက်ာင္း ေက်ာက္စာ ေက်ာဘက္ ၁၇)
ေရာက္ဆြဲ (မင္းဘူး၊ စကု၊ ကန္ဦးေက်ာင္း ေက်ာက္စာ ေက်ာဘက္ ၁၇)
လဝ (စာရင္း ၉၃၄၊ က/၂၈၊ ၉၄၃ - မ/၁၅)
လင္ေျခာဝ္ (စာရင္း ၉၆၃ - က/၃၈)
သက္ (စာရင္း ၉၄၃ - က/၅၊ ၉၆၃ - က/၂၁၊ ခ/၁၁)
သွ်ံ (စကုိင္း ထူပါ႐ုံ ေက်ာက္စာ အမွတ္ ၁၅၊ မ်က္ႏွာဘက္ ၂)
ဆုိတာေတြပါပဲ။ အဲဒီ အထဲက ပ်ဴ ဆုိတဲ့ နံမယ္ကုိ ၁၅၁ဝ ျပည့္က စၿပီး ေနာက္ပုိင္းမွာ မေတြ႕ရေတာ့ပါဘူး။ ဒါ ေနာက္ဆုံးပါပဲ။ အဲဒီ လူေတြရဲ႕ အလုပ္အကုိင္ကုိ ေျပာျပ လုိပါေသးတယ္။ အကၡရာစဥ္ အတုိင္း ဆုိရင္ -
ကေျခသ္ွမ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၂ဝ၊ ၁ဝ၅ဝ/၆၇)
ေက်ာက္ခြဲ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၇)
ေၾကပတ္သ္ွ၊ ေၾကပတ္တီ (စာရင္း ၁ဝ၁၄/၄ဝ)
(တန္တားဦး ၾကာနီကန္ ေက်ာက္စာမ်က္ႏွာ ၂၈)
ေစာင္တီ (စာရင္း ၉၆၃ ခ/၃၄)
ဆုိင္ဝုိင္တီ (တန္တားဦး ၾကာနီကန္ ေက်ာက္စာ မ်က္ႏွာ ၂၈၊ စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၄ဝ)
တေမာ့/ ေက်ာက္စီေသာ (စာရင္း ၉၈၁၊ က/၂၂၊ ၁ဝ၁၄၊ ခ/ ၂၆၊ ၃၉၊ ၁ဝ၄၅/၃၈)
ထံစင္ထမ္း (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၇၂)
ထီစြယ္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၇၂)
ႏြာထိန္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၅၉)
ပုရန္ (စာရင္း ၉၈၁၊ က/၂၂၊ ၁ဝ၁၄၊ ခ/၂၆၊ ၃၉၊ ၁ဝ၄၅/၃ဝ၊ ၃၁)
ပတ္နရည္စရာသည္ (စာရင္း ၉၈၁-က/၁၂-၁၅)
ပတ္မတီ (တန္တားဦး ၾကာနီကန္ ေက်ာက္စာ၊ မ်က္ႏွာ ၂၈)
ပန္ခီ (စာရင္း ၉၈၁-က/ ၂၂၊ ၁ဝ၁၄ -ခ/ ၄ဝ၊ ၁ဝ၄၅/၃၉)
ပန္တယာ / ပန္တလွ်ာ (စာရင္း ၉၆၃-ခ/၅၂၊ ၁ဝ၁၄-ခ/၄၁)
ပန္ဘဲ (စာရင္း ၁ဝ၁၄-ခ/ ၂၆၊ ၃၈)
ပိသုကာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/ ၂၂ - ၂၅ - ၂၆ - ၇၂)
လက္သမာ (စာရင္း ၉၈၁-က/၂၃၊ ၁ဝ၁၄-ခ/၂၆)
လက္သာ (တန္တာဦး ၾကာနီကန္ ေက်ာက္စာ ေက်ာ ၇)
လင္ခြင္သွ္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄-ခ/၄ဝ)
လြသမာ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၉)
သေရပ္သ္ွ (စာရင္း ၁ဝ၁၄-ခ/၄ဝ) (တန္တားဦး ၾကာနီကန္ ေက်ာက္စာ မ်က္ ၂၈)
သိျခင္သ္ွမ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၁၉)
သူနာထန္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅-ခ/၆)
ဟုရာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/ ၂၃၊ ၂၅၊ ၇၂)
ဆုိတဲ့ အသက္ေမြး ဝမ္းေက်ာင္း အလုပ္ေတြ ရွိတယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။
စုိက္ပ်ဳိးေရးမွာ ဘာေတြ ပ်ဳိးၾက စုိက္ၾကသလဲ ဆုိတာ သိဖုိ႔ လုိပါေသးတယ္။ ဆန္စပါးကုိ ပဓနာ ထားၿပီး စုိက္မယ္လုိ႔ေတာ့ ဆုိႏုိင္ပါတယ္၊ ဆူပူ ေသာင္းက်န္းမႈေတြ မစခင္ ၁၅၂ဝ ျပည့္ေလာက္က "တပဲတတင္ရေသာ စပး" (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၆၁) လုိ႔ ေတြ႕ရပါတယ္။ ကုန္ထုတ္ စြမ္းအားနဲ႔ စီးပြားေရး အေျခအေနကုိ ေက်ာက္စာေတြထဲမွာ နဲနဲပဲ ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီပစၥည္း စာရင္းကုိ လုပ္ျပရင္ ဟုိတုန္းက ဒီပစၥည္းေတြ လုပ္ၿပီး သုံးစြဲၾကတယ္။ ဒီေကာက္ပဲသီးႏွံေတြ စုိက္ၿပီး စားေသာက္ၾကတယ္ ဆုိတာ သိႏုိင္မယ္။ ကြၧန္ေတြလည္း ရွိပါတယ္။ တေနရာမွာ ကြၧန္ဖုိးဟာ တေယာက္ကုိ ေၾကးခြက္ ႏွစ္ဆယ္ ေပးရတယ္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၇၂) လို႔ ပါတယ္။ အခု ပစၥည္းနဲ႔ အသီးအပင္ စာရင္းကုိ အကၡရာ အတုိင္း ေပးပါမယ္။

က (စာရင္း ၁ဝဝ၂/၁၃)

ကရာ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၅ဝ)

ကာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၁၉)

ကံေကာ္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၁၈)

ကႏၷခုိဝ္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄ ၊ ခ/၁၈)

ကန္သင္ (စာရင္း ၁ဝ၄၃၊ ခ/၁၈)

ေကာက္ၾကီ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၆၄)

ေကာက္လ်င္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၆၄)

ေက်ာက္စာ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၇၇၊ ၁ဝ၅၁/၁)

ေက်ာင္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၁)

ေက်ာဝ္ကြင္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၄၇)

ကြံသီ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ က/၄၈)

ကြန္စဝ္ (တုိင္) (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၅၊ ၁ဝ၅၅က/၁၅)

ကြၧဲ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၄၄)

ကြၧဲေရ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၁)

ကြၧန္ (စာရင္း ၉၈၁-ခ/၂၊ ၁ဝ၄၅/၇)

ၾကငွန္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၈၂)

ၾကာ (စာရင္း ၁ဝဝ၅/၅၂)

ၾကာျဖဴ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၄၇)

ေၾကမံုမ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၁၁)

ၾကံပင္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၂၂)

ၾကက္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၇ဝ)

ေြ႔ြက (စာရင္း ၁ဝ၅၄-ခ/၁၈)

ခရာ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၅)

ခ႐ုသင္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၂၅)

ခရံ (စာရင္း ၁ဝ၁၄-ခ/၁၈)

ခိရာ (စာရင္း ၁ဝ၁၄-ခ/၈၈)

ခဲဖြယ္စာဖြဲ ေဘာစည္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၇၆)

ခြက္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၁)

ခြက္ေယာက္လင္ပန္ (စာရင္း ၁ဝဝ၁/၃၃)

ခ်ဳိဝ္ခ်ည္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၇ဝ)

ငပိ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၃ဝ)

ေငြ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၄၉)

ေငြျပား (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၇၃)

ျငံမ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆ဝ)

ငွက္ေပ်ာပင္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၂၂)

စတီ (ေစတီ) (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆၂)

စပး (စာရင္း ၉၈၁၊ က/ ၇၊ ၂၅)

စလစ္မြံခြၧန္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/ ၄၄၊ ၁ဝ၅၅၊ က/ ၁၅)

ေစာင္ (စာရင္း ၉၆၃၊ ခ/၃၄)

ေစာဝ္ရွာ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၁၈)

စည္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၅)

ဆာ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၃ဝ)

ဆိဥိ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၂၅)

ေဆ (ေရးရန္) (စာရင္း ၁ဝဝ၅/၈၊ ၁ဝ၄၅/၄၇)

ေဆး (ေသာက္ရန္) (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ က/၄၈၊ ခရစ္ႏွစ္ ၁၄၈၅)

ေဆတန္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၇၊ အဝါေရာင္ အတြက္)

ဆင္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၉)

ဆင္စြဲ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၉)

ဆင္မယဥ္သာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၈)

ဆင္ဝင္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၅)

ဆပ္သြး (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၄)

ဆန္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၆၉)

ဆိတ္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၅၇)

ဆြံ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၃၅)

တခြန္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၁၃)

တပုိဝ္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၁၃)

တလည္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄ ခ/၁၈)

တုယင္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၂၆)

တင္႐ု (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၄၆)

တင္လဲ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၁၊ ၁ဝ၅ဝ/၂၅)

တံက်င္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၄၈)

တံခး (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၅)

တံတုိင္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၈)

တန္စည္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၄)

တန္ထာ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၅၅)

ထမင္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅၄)

ထီ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၇၂၊ ၁ဝ၅ဝ/၁၃)

ေထာပတ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၂၅)

ထန္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၁၈)

ထံစင္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၇၂)

ထိပ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆၂)

ထုပ္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၅၊ ၁ဝ၅ဝ/၇၅)

နရည္စရာ (စာရင္း ၉၈၁၊ က/ ၁၂၊ ၁၅)

နဝရတ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅၇)

နသာရည္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆၃)

နီလာ (စာရင္း ၁ဝဝ၂/၄)

ေနဇာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၇ဝ)

ေနာင္နင္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၉)

ႏုိဓန္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၂၅)

နန္ေတာ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/ ၁၁၊ ၂၈)

ႏြး (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၉)

ႏြာေခ် (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၃၆)

ႏြာႏုိဝ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/ ၅၊ ၂၅၊ ၃၆၊ ၃၇)

ႏုိယင္ (စာရင္း ၁ဝဝ၂/၄)

ပလင္ (စာရင္း ၁ဝ၅၁/၈၉)

ပိဋကတ္တုိက္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၉)

ပိေတာက္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၇ဝ)

ပိနဲ႔ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၁၈)

ပိမွန္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅ဝ)

ပုခက္ (စာရင္း ၁ဝ၄၈၊ ခ/၁၁)

ပစၥမီ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၆)

ပန္ကပ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၃၈)

ပန္ေတာင္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၃၈)

ပန္တုိင္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၉)

ေပါက္တု (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၃၁)

ေပါက္ေပါက္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၃၈)

ဖတ္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၄ဝ)

ပတၲျမာ (စာရင္း ၁ဝဝ၂/၃)

ပိတ္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၂၉)

ပိန္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၁၈)

ပုတ္ဆိန္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၄ဝ)

ပုန္ညက္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၁၈)

ပ်ာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၂၅)

ဖလး (စာရင္း ၁ဝ၄၅/ ၃၆၊ ၄ဝ)

ဖ်င္ (စာရင္း ၁ဝ၄၆/၂၉၊ ေပါင္ဖ်င္ ၁ဝ၄၅/၄ဝ)

ဖူ (ဘူး) (စာရင္း ၁ဝ၅၅ က/၂၂၊ ခ/၅)

ဗိတန္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၅)

မရဖင္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၁)

မုရင္ (စာရင္း ၁ဝဝ၁/၂၈)

မင္က်ဥ္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၆ဝ)

ေမာင္ (တီးရန္) (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅၉)

မ႑ပ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၇၆)

မႏၩရာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၇၃)

မ်က္သုတ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၂၆)

ျမတေသာင္တန္ (စာရင္း ၈၉၉၅/၆)

ျမဴတာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၁၆)

ျမင္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၉)

ေျမႇာက္စည္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၅)

မွန္ကာ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၁၈)

မွန္တ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၁၈)

မွန္လွ်င္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၁၈)

ရတနာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅၅)

ေရခြက္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅၃)

ေရအုိဝ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅၃)

ေရွာက္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၁၈)

ေရႊ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅ဝ)

ေရႊျပာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၇၃)

ေရႊေလွာ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၇)

ေလ (ျပစ္ခတ္ရန္) (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၁၉)

လက္ခုပ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆၇)

လက္တီ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၅-၄၆၊ ၁ဝ၅၅၊ က/၁၅)

လက္ေကာက္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅၇)

လက္ထုပ္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ က/၄၈)

လက္ဖက္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅ /၂၉၊ ၄ဝ)

လင္ခြင္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၄ဝ)

လင္ပန္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/ ၃၆၊ ၄ဝ၊ ၄၂)

ေလွ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၂၄)

လွံ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/ ၁၉၊ ၄၁)

ေလ်ာက္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၅၊ ၁ဝ၅ဝ/၇၅)

လြ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၉)

ဝတ္စာ တန္ဆာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆၇)

သပုိင္ (စာရင္း ၉၈၁၊ က/၂၆)

သေျပ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၇ဝ)

သိရက္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၁၈)

ေသ (ေသာက္ရန္) (စာရင္း ၉၈၁၊ ခ/၅၊ ၁ဝ၄၅/ ၅၆၊ ၆၄၊ ၇ဝ)

သင္ကန္ (စာရင္း ၉၈၁၊ က/၂၆)

သင္တြဲ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၇)

သေစၥ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၁)

သစ္သီ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၇ဝ)

သည္ေဒြ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆၃)

သည္မ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆၃၊ ၁ဝ၅၅၊ က/၁၅)

သည္လတ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆၃)

သန္ (လယ္) (စာရင္း ၁ဝဝ၁/၂၈)

သႏၩာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၃၇)

သံေျခခ်င္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆၂)

သံဘရာ (စာရင္း ၁ဝ၁၄ ၊ ခ/၁၈)

သံလြင္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၁၉)

သံလ်က္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅၃)

ဟင္သပတး (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၇)

အဆိမ္အဣဳန္ အခ်ဳိဝ္အခ်ဥ္ အေလွာ္အသင္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅၈)

အေျပာက္ (စာရင္း ၁ဝ၅၅၊ က/၁၇)

အဝတ္ (စာရင္း ၁ဝဝ၁/၃၃)

အသည္တုိင္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/ ၇၃၊ ၇၈)

ဥကင္သ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၄၅)

ဥထုပ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၂ဝ)

ဥ႐ုတုိင္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၈၃)

ၾသဇာ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၁၈)

အဲေမာင္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ / ၁၉)

အင္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၇၃)

အကၤေတ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၁)

အကႌ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆၁)

အင္ၾကင္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄-ခ/၁၈)

အုန္ (စာရင္း ၁ဝ၁၄-ခ/၁၈)

အုမ္ဣပ္ရာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅၄)

အုတ္ (စာရင္း ၁ဝ၄၅/၃၂)

အုတ္ြ႔ြကပ္ (စာရင္း ၉၈၁၊ က/၂၃-၄)

အုိဝ္ျပစ္ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၉)


ဒီစာရင္းကုိ အမွီျပဳၿပီး ဟုိတုန္းက လူေနမႈကုိ အသင့္အတင့္ စဥ္းစားၾကည့္လုိ႔ ရႏိုင္ပါတယ္။
တကယ္ကေတာ့ ၁၅၂၆ ေလာက္မွာ အေျခအေန သိပ္ဆုိးသြားေပမယ့္ အဲဒီ အရင္ႏွစ္ေတြမွာ အဝ ဝန္းက်င္ပင္ စည္ပင္ေနပါတယ္။ ေစာေစာက ၁၃၈၆ ခုက ၁၄၂၆ ခုထိ၊ အႏွစ္ ေလးဆယ္ေလာက္ အထက္ ဗမာႏုိင္ငံနဲ႔ ေအာက္ဗမာႏုိင္ငံ စစ္တုိက္ခဲ့တာေတြရဲ႕ ဒဏ္ရာ ဒဏ္ခ်က္ေတြကို ျပန္ၿပီး ျပင္ဆင္ႏုိင္ၿပီ ျဖစ္တယ္လုိ႔ ေတြ႕ေနရပါတယ္။ ေက်ာက္စာ တခုမွာ 'စာတီမ်ားကို ပဲသည္ကုိ ဆက္၏' (စာရင္း ၈၄ဝ၊ က/၁ဝ) လို႔ ေတြ႕ရတယ္။ အဲဒါအျပင္ 'ဓိအထြတ္ စသည္လည္ တင္တ္မူ၏' (စာရင္း ၁ဝဝ၁/၁၆) လုိ႔ ၁၄၈၂ ခုႏွစ္၊ ထုိေက်ာက္စာမွာ ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕ရပါေသးတယ္။ ဒီေနရာမွာ စကား စပ္မိလုိ႔ ေျပာခ်င္တာက ပုဂံေခတ္က ဘုရားေတြမွာ အထြတ္ပဲ ရွိတယ္၊ ထီးတင္ေလ့ မရွိဘူး။ အခု ခရစ္ႏွစ္ ၁၅ဝဝ ျပည့္ဘက္ေရာက္မွ ထီးတင္တယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။ ကူနံရံေတြ ညစ္ေပ ေနတာကိုလည္း သန္႔ရွင္းသြားေအာင္ ထုံးပြတ္ၿပီး ၁၄၈၄ ခု၊ ရက္စြဲနဲ႔ မင္စာ ေရးခဲ့တာကုိ -
အလုံးစုံလွ်င္ အျဖဴတိလည္ ဖြပ္၏အ္။ ခိရားသီး ႏွင့္အကြေသာ ေ႐ႊဓိး ငါးဆင္လည္ တင္၏ … အထက္ဝန္းက်င္လွ်င္ အလြန္သာယာစြာေသာ ေ႐ႊဆည္လည္း အတိလည္းဆြဲ၏။ … ေဆးဝါးေျပာင္ေျပာင္ ေရး၏။ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၆-၁ဝ)
လို႔ မွတ္တမ္း ေတြ႕ရပါတယ္။ ဘုရားတကာက ေရွးဘုရားကုိ ျပဳျပင္ရလုိ႔ ဝမ္းသာေပမယ္၊ ဒါေပမဲ့ ေရွးလက္ရာေတြ ထုံးပြတ္ျပစ္လုိ႔ အႏုပညာ အဖုိးတန္ ပစၥည္းေတြ တိမ္ေကာ ေပ်ာက္ပ်က္ကုန္လုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ ႏွေမ်ာတယ္။ ဒီလုိ ေရွးလက္ရာ ေပ်ာက္ ျပင္တာကို 'ျပင္လုိ႔ ပ်က္တယ္' လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ အခု ေလ့လာဆဲ ျဖစ္တဲ့ ၁၅ ရာစုထဲမွာ ငလ်င္ဒဏ္ေၾကာင့္ ဘုရားပုထုိး ပ်က္တာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ 'ငလ်င္ႀကီးလည္ သႎသႎ လုပ္၍ တံတုိင္မီတာ မ်ားစြာ ၿပိဳ၏' (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ က/၁၉) လုိ႔ ၁၄၂၆ ခု၊ မွတ္တမ္း တခုက ဆုိတယ္၊ ၿပီးေတာ့ ၁၄၈၅ ခု မွတ္တမ္းထဲမွာလည္း -
သကၠရစ္ ၈၄၇ ခု ဝါေခါင္လၥန္ သုံမ္ရက္ ၾကာသပေတေန မုိဝ္ေသာက္ ထႏႈိက္ သည္စြာေသာ ေျမႀကီ ငလ်င္ လုပ္သျဖင့္ ဖုရာသိခင္လည္ ပန္တင္သုိဝ္တုိင္ေအာင္ အစိတ္စိတ္ ၿပိဳကြဲဘိ၏ (စာရင္း ၁ဝ၁၄၊ ခ/၁ဝ)
လုိ႔ ေတြ႕ရပါတယ္။ ခပ္တုိတုိ ေျပာရရင္ အဲဒါေတြကုိ ျပင္ဆင္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေနာက္ထပ္ ပ်က္ကိန္းက ရွိေနေသးတာကုိ အမ်ား အသိပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ၁၅၅၈ ခု၊ မွတ္တမ္း တခုမွာ -
ပုဂံ ပင္ယ စကုိင္ စေသာ အဝ မင္ေနျပည္တုိဝ္ႏႈိက္ မိစၧာ … … တုိဝ္ ဖ်က္ဆီေလေသာ ေစတီ ပုဓိုဝ္ ပိဋကတ္အေပါင္ (စာရင္း ၁ဝ၇၃၊ ခ/၈)ကုိ ျပင္ရျပန္တယ္လုိ႔ ေတြ႕ၾကရတာေပါ့။
ေနာက္ဆုံး အပုိဒ္အေနနဲ႔ ကိုးကြယ္ ယုံၾကည္မႈရယ္ အေလ့အလာ တခ်ဳိ႕ရယ္ ဘယ္လုိ ရွိတယ္လုိ႔ ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ ပုဂံေခတ္ ျဖစ္တဲ့ ၁၁ ရာစု ဦးေလာက္က စၿပီး၊ ဗမာေတြ ဗုဒၶသာသနာကုိ လက္ခံခဲ့ၾကတယ္ ဆုိေပမဲ့ အေရးႀကီးတဲ့ အလုပ္ တခုခု ၿပီးေျမာက္ရင္ ေအာင္ေသ ေအာင္သား စားတယ္ ဆုိၿပီး ေသရည္နဲ႔ အမဲဟင္းလ်ာေတြ အဝ ေသာက္စားၾကၿမဲ ျဖစ္တယ္။ ဒီအေလ့ဟာ ၁၅ ရာစုကုန္တဲ့ အပိုင္းေရာက္တဲ့ အခါ ဗုဒၶသာသနာရဲ႕ ၾသဇာေၾကာင့္ 'ေသသာစာေသာက္ပြဲ' ေနရာမွာ လက္ဖက္ လက္ဆံုစားတာ ဝင္လာၿပီး ေသသား စားေသာက္တဲ့ အက်င့္ ေပ်ာက္ကြယ္ လိုက္ပါတယ္။ ဒီအက်င့္စာ ဗုဒၶသာသနာကို ဗမာေတြ လက္မခံမီက အ႐ိုးအစဥ္ ရွိခဲ့တဲ့ အက်င့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအက်င့္ကို ဗုဒၶသာသနာေၾကာင့္ စြန္႔လိုက္တယ္ ဆိုေပမဲ့ ဗုဒၶသာသနာနဲ႔ မဆိုင္တဲ့ တျခားအက်င့္ေတြ က်န္ေနပါေသးတယ္။ ဥပမာ ေ႐ႊနန္းေၾကာ့ရွင္ရဲ႕ ၁၅၁ဝ ျပည့္ႏွစ္၊ နန္းတည္ေက်ာက္စာ (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ) ကို ဖတ္ၾကည့္ရင္ ပုဏၰားေတြနဲ႔ 'ႏွစ္က်ိပ္ေသာနတ္' (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅၄) ေတြကို ပူေဇာ္တာ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေတြ႕ရမယ္။ တိုင္းသူ ျပည္သားကိုလည္း 'မိမိတိုဝ္ ကိုဝ္ကြဲစၿမဲေသာ' (စာရင္း ၁ဝ၅ဝ/၅၉) နတ္ကို ကိုးၾကရမယ္လို႔ ရွင္ဘုရင္က ခိုင္းတယ္။ ပဂိုး ကလ်ာဏီ ေက်ာက္စာထဲမွာ ပုဏၰားေတြနဲ႔ ရွင္ဘုရင္ကို ဘိသိက္သြန္းပံုမ်ဳိး ဘုရားဓာတ္ေတာ္ေတြကို ဘိသိက္သြန္း ရတယ္လို႔ ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲ့ဒါကို ခြင့္ျပဳတဲ့ ရာမာဓိပတိ (အမ်ားေခၚ ဓမၼေစတီမင္း) ဟာ သာသနာျပဳ မင္းအျဖစ္နဲ႔ ထင္ရွား လွပါတယ္။ ဗုဒၶသာသနာနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ အခု က်ေနာ္တို႔ ေလ့လာဆဲ ေခတ္မွာ ေအာက္ဗမာႏိုင္ငံက ေခါင္းေဆာင္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲဒီအခါက ေအာက္ပိုင္းကို ရာမညတိုင္းလို႔ ေခၚၿပီး 'ကုသိမ္အျပင္၊ ဟံသာဝတီအျပင္၊ မုတၲမအျပင္' ဆိုတဲ့ နယ္ႀကီး သံုးနယ္ ပါဝင္တယ္။ အဲဒီနယ္ေတြမွာ အခု တြံေတး ဝန္းက်င္မွာ ရွိတဲ့ ေရွးဒလ ေနရာမွာ တိုင္းရင္းသား ရဟန္းဂိုဏ္း ရွိေပမဲ့ က်န္ေနရာေတြမွာ သီဟိုဠ္ဂိုဏ္းက လႊမ္းမုိးတယ္။ ဒါေပမဲ့ သီဟိုဠ္ဂိုဏ္းထဲမွာပဲ ဂိုဏ္းငယ္ ငါးမ်ဳိး ကြဲေနလို႔ အဲဒါေတြ မလိုလားအပ္ဘူး ဆိုၿပီး ရာမာဓိပတိမင္းက ျပဳျပင္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ၁၄၇၆ ခုက စၿပီး သီဟိုဠ္ အကူအညီနဲ႔ ျပဳျပင္ပါတယ္။ သီဟိုဠ္ကို ရဟန္းေတာ္ ႏွစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါး လႊတ္ၿပီး စင္ၾကယ္တဲ့ ရဟန္းဘဝကို ရေအာင္ သီဟိုဠ္မွာ ျပန္ၿပီး သိမ္တက္ ရဟန္းခံ လုပ္ခဲ့ေစတယ္။ အဲဒီ ရဟန္းေတာ္ေတြ ျပန္ေရာက္လာေတာ့ သိမ္သစ္ျဖစ္တဲ့ ကလ်ာဏီသိမ္ကို သမုတ္ၿပီး ရွိၿပီးသား ရဟန္းေတြကို လူဝတ္လဲေစၿပီး ျပန္ရဟန္းခံၾက ေစျပန္တယ္။ အဲဒီအခါမွာ စင္ၾကယ္တယ္လို႔ အာမခံႏိုင္တဲ့ ရဟန္း ၁၅,၆၆၆ ပါး ရပါတယ္။ ဒီရဟန္းေတြဟာ ပရိယတ္ ပဋိပတ္ ႏွစ္မ်ဳိးစလံုးမွာ အာမခံေတြမို႔ လက္ေ႐ြးစင္လည္း ျဖစ္တယ္။ မင္းရဲ႕ အကူအညီရလို႔ ဒီလို ေအာင္ျမင္တယ္ ဆိုရင္လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ရာမာဓိပတိမင္းဟာ ကူညီတာထက္ပိုၿပီး သူ႔အတြက္ အျမတ္ယူတယ္လို႔ ဆိုရင္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာျပဳလို႔လဲ ဆိုေတာ့ 'ရဟန္းခံ' ဆိုတဲ့ သာသနာ့ေဘာင္ကို လူသစ္ ေ႐ြးခ်ယ္ လက္ခံပြဲမွာ ရဟန္းေတြမွာ ေ႐ြးခ်ယ္နည္း ကန္႔သတ္ၿပီး ဥပေဒေတြ ရွိေနေပမဲ့ ပေဒသရာဇ္က သူ႔အလိုက် ထပ္ၿပီး ေျဖ့စြက္တာကို ေတြ႕ရလို႔ပါပဲ။ ရာမာဓိပတိက လူသစ္လက္ခံတဲ့ အခါမွာ -

(၁) မင္းျပစ္သင့္သူ

(၂) ထင္ရွားတဲ့ လူဆိုး ဓားျပ

(၃) ကိုယ္လက္အဂၤါ ခ်ဳိ႕တဲ့ ေနတဲ့လူ

(၄) ကုန္းကြ လွီကင္း ေကာက္ခြင္ေနလို႔ ျမင္႐ံုနဲ႔ ရယ္စရာေကာင္းသူ

အဲဒီ လူမ်ဳိးေတြကို ရဟန္းခံ မေပးပါနဲ႔လို႔ သူက အမိန္႔ေပးတယ္။ ရဟန္းဝတ္ မေပးရလို႔ ေျပာထားပါရက္ကနဲ႔ တိတ္တဆိတ္ ဝတ္ေပးလို႔ ေပၚေပါက္ရင္ ရာဇဝတ္ သင့္မယ္လို႔လည္း ၿခိမ္းေျခာက္တယ္။ ဒီေနရာမွာ သံသရာကို ေၾကာက္လို႔ သတိ သံေဝဂရလို႔ လူ႔ေဘာင္ကို စြန္႔ခ်င္ရင္ ေျခလက္ အဂၤါစံုဖို႔ လိုတယ္လို႔ အဓိပၸါယ္ ထြက္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရာမာဓိပတိဟာ ဒီတခ်က္ အင္မတန္ မွားသြားတယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။
ရဟန္းေတြထဲမွာ လဇၨိ ေပသလ၊ သိကၡာကာမ ျဖစ္ေစဖို႔ ဆိုၿပီး (၁) ေဆးကုတဲ့ ရဟန္း၊ (၂) ေဗဒင္ေဟာတဲ့ ရဟန္း၊ (၃) လက္မႈ ပညာ တခုခုနဲ႔ စီးပြားရွာတဲ့ ရဟန္း၊ (၄) ဖြဲ႕ႏြဲ႕ ေျပာေဟာၿပီး ေငြအလွဴခံတဲ့ ရဟန္း၊ (၅) လူေတြနဲ႔ ေရာေႏွာလြန္းတဲ့ ရဟန္းနဲ႔ (၆) အျပစ္ ရွိတယ္လို႔ ကဲ့ရဲ႕ ခံရဖူးတဲ့ ရဟန္းေတြကို ရွာေဖြၿပီး လူထြက္ ခိုင္းတယ္။ အဲဒါ အျပင္ ေစာေစာက စီးပြားျဖစ္ေအာင္ စုၿပီး ခ်မ္းသာေနတဲ့ ရဟန္းကို ဥစၥာကို စြန္႔ရင္စြန္႔ မစြန္႔ရင္ ရဟန္း ဘဝကို စြန္႔ခိုင္းတယ္။ ဒီနည္းေတြကေတာ့ သာသနာ့ အညစ္အေၾကးကို ရွင္းလင္းတာ ျဖစ္လို႔ ေကာင္းပါတယ္။
နိဂုံးခ်ဳပ္ အေနနဲ႔ ေျပာရရင္ အခု ေလ့လာခဲ့တဲ့ ဗမာ သကၠရာဇ္ ၈၆ဝ၊ ခရစ္ႏွစ္ ၁၅ဝဝ ေလာက္က လူမႈေရးကို ျပန္ၾကည့္ရရင္ ဗမာႏိုင္ငံမွာ ေနထိုင္ၿမဲ ျဖစ္တဲ့ တိုင္းရင္းသားေတြဟာ ေခတ္ေဟာင္းကို စြန္႔ၿပီး ေခတ္သစ္ကို ကူးဖို႔ အခြင့္ေကာင္း ရတဲ့အခ်ိန္ ျဖစ္တယ္။ အေနာက္တိုင္းက စြန္႔စားသူေတြလည္း အေရွ႕တိုင္းကို စတင္ ေပါက္ေရာက္စ အခါ ျပည္တြင္း ျပည္ပ လႈပ္ရွားမႈေတြနဲ႔ ၾကံဳႀကိဳက္တဲ့ အခါျဖစ္တယ္။ ပုဂံေခတ္ စကားေျပ အေရးအသား ကေနၿပီး အဝေခတ္ ပ်ဳိ႕ ကဗ်ာ လကၤာ အေရးအသားကို တိုးတက္လာမယ္။ အႏုပညာ ပန္းခ်ီ ပန္းပု ေက်ာက္ဆစ္နဲ႔ ပိသုကာ လက္ရာေတြဟာလည္း မလြဲမေသြ တိုးတက္မွာပါပဲ။ ဘာျပဳလို႔လဲ ဆိုေတာ့ ပုဂံေခတ္က ရွင္ဘုရင္ေနတဲ့ အိမ္ကို အိမ္ႀကီး အိမ္ေတာ္လို႔ပဲ ေခၚခဲ့ရာက အဝေခတ္မွာ ေ႐ႊအိမ္နန္းနဲ႔ ၾကငွန္းလို႔ ေခၚလာၾကတဲ့ အျပင္ ဘုရင္တပါးဟာ က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ ေက်ာက္စာ အရ အင္မတန္ ေကာင္းတဲ့ နန္းေတာ္ကို ေဆာက္ၿပီး အဲဒါ ဂုဏ္ယူတဲ့ အေနနဲ႔ 'ေ႐ႊနန္းေၾကာ့ရွင္' ဘြဲ႕ကို ယူခဲ့တယ္။ ဒီလို အထက္ ဗမာႏိုင္ငံမွာ စာေပနဲ႔ အႏုပညာ တိုးတက္လာသလို ေအာက္ဗမာႏိုင္ငံမွာ သာသနာ့ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရး အႀကီးအက်ယ္ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ၁၆ ရာစုရဲ႕ ပထမ ႏွစ္အစိတ္ အလြန္မွာ ႏိုင္ငံေရး ဆူပူမႈေတြနဲ႔ ျပည္သူ႔ အသက္ အိုးအိမ္ စည္းစိမ္ကို ထိခိုက္တဲ့ တိုက္ခိုက္ပြဲေတြ ၾကံဳရလို႔ လူမႈ စီးပြားေရး ပ်က္ျပားၿပီး စာေပ အႏုပညာဘက္မွာလည္း ႏွေျမာစရာ ေကာင္းေလာက္ေအာင္ တိုးတက္မႈ အရွိန္ ေရာ့သြားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီလိုသာ လူမႈ စီးပြားေရးကို မထိခိုက္ဘူး ဆိုရင္ ၁၆ ရာစုထဲမွာ ပုဂံ ယဥ္ေက်းမႈထက္ သာတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ တရပ္ကို ဗမာႏိုင္ငံ အလယ္ပုိင္းမွာ ေတြ႕ႏိုင္ေလာက္စရာ ရွိပါတယ္။

ေဒါက္တာ သန္းထြန္း

ျမန္မာ့ သတင္းဆက္သြယ္ေရး နည္းပညာအဖြဲ႕/ နည္းပညာႏွင့္ ျမန္မာ့ ကြန္ရက္ ေမာ္ကြန္းတိုက္/စာေပ၊ သတင္းနည္းပညာႏွင့္ လြတ္လပ္ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ ႏိုင္ငံေတာ္

0 အၾကံျပဳျခင္း: