Monday, January 19, 2009

နားနားေျပာ


တာေတစေနသား

file download hereျပည္တြင္းမွအီးေမးလ္မ်ားသို႕တဆင့္ပို႕ေပးျခင္းျဖင့္သတင္းအေမွာင္က်ေနေသာျပည္သူမ်ားကုိကူညီၾကပါ။


ၿမန္မာစာဖတ္ပရိသတ္မ်ားအတြက္ စာၾကည္႕တိုက္အသစ္အား မိတ္ဆက္ၿခင္း

ၿမန္မာစာဖတ္ပရိသတ္မ်ား အီးဘြတ္ (ebooks) မ်ားကို အခမဲ႕ အလြယ္တကူ ေဒါင္းလုပ္လုပ္ၿပီး
ဖတ္ရွဳ႕လို႕ရႏိုင္ပါၿပီ။

အခုလက္ရွိ ၿမန္မာစာအုပ္မ်ား ႏွင္႕ english စာအုပ္ေပါင္း ၃၀၀ နီးပါးတင္ထားၿပီး
ဆက္လက္တင္ေနဆဲၿဖစ္ပါတယ္။

အာလံုးအသံုးၿပဳလြယ္ကူေအာင္ ၀ဘ္ဆိုဒ္ကို ရုိးရွင္းေသသပ္စြာၿပဳလုပ္ထားၿပီး စာအုပ္မ်ားကို
ကိုယ္ပိုင္ဆာဗာတြင္သာ သိမ္းဆည္းထားေသာေၾကာင္႕ ေဒါင္းလုပ္လုပ္သည္႕အခါ
အခက္အခဲမ်ား ၿဖစ္ေပၚၿခင္းလုံး၀ မၿဖစ္ေပၚႏိုင္ပါ။

Books Hive သည္ ၿမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအတြက္သာ ရည္ရြယ္ကာ
သီးသန္႕ၿပဳလုပ္ထားၿခင္းၿဖစ္ပါသည္။ သုတ ရသ ပညာေပး
စာေမးပြဲစသည္တို႕ႏွင္႕ သက္ဆိုင္သည္႕ စာအုပ္မ်ား တင္ထားရွိႏွင္႕ၿပီး ၿဖစ္ပါသည္။

၀ဘ္ဆိုဒ္ရဲ႕လိပ္စာကေတာ႕ www.books-hive.com ၿဖစ္ပါတယ္။

အားလံုးပဲလာေရာက္ အားေပးၾကလိမ္႕မယ္လို႕ ေမွ်ာ္လင္႕ေတာင္းတမိပါသည္။

Aung Ko Ko Thet
2009/1/19

19012009သတင္းနွင့္ေဆာင္းပါးမ်ား

file download hereျပည္တြင္းမွအီးေမးလ္မ်ားသို႕တဆင့္ပို႕ေပးျခင္းျဖင့္သတင္းအေမွာင္က်ေနေသာျပည္သူမ်ားကုိကူညီၾကပါ။


လူ႔အခြင့္အေရး၏ တျခားတဖက္မ်က္ႏွာ

၂ဝဝ၈ ခု ဒီဇင္ဘာ ၁ဝ ရက္မွာ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္း ႏွစ္ ၆ဝ ျပည့္ အခမ္းအနားေတြ တကမၻာလံုးမွာ က်င္းပခဲ့ပါတယ္။ လူ႔သမိုင္းမွာ ပထမဆံုးအျဖစ္ လူ႔အခြင့္အေရးေတြကို အျပည့္အစံုစနစ္တက် ေဖာ္ထုတ္လိုက္ႏိုင္တာ ကုလသမဂၢရဲ႔ ဧရာမေအာင္ျမင္မႈႀကီး တခု ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုေဖာ္ထုတ္လိုက္ႏိုင္တဲ့ ၁၉၄၈ ခုကစၿပီး ကမၻာ့ျပည္သူေတြအဖို႔ အာဏာရွင္စနစ္ေတြ၊ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈေတြကို ရင္ဆိုင္ ရာမွာ အေရးပါ အစြမ္းထက္တဲ့ လက္နက္တခု ရလာခဲ့ပါတယ္။
အာဏာရွင္စနစ္အမ်ဳိးမ်ဳိးေအာက္ ျပားျပားေမွာက္ေနရတဲ့ ကမၻာ့ျပည္သူေတြဟာ ကုလသမဂၢကထုတ္ျပန္တဲ့ လူ႔အခြင့္အေရးအခ်က္ ၃ဝ ကို အသံုးခ်ၿပီး အခြင့္အေရးေတာင္းဆိုဖို႔ အင္မတန္အသံုးတည့္ အက်ဳိးရွိခဲ့ပါတယ္။ ၇၅ မ်ဳိးဆက္ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ကိုျမင့္ေအးနဲ႔တကြ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ဝင္ေတြ၊ ၈၈ မ်ဳိးဆက္ေက်ာင္းသား ေခါင္းေဆာင္ေတြ အပါအဝင္ အတိုက္အခံႏိုင္ငံေရးသမားေတြ၊ လႈပ္ရွား တက္ႁကြသူေတြရဲ႔ တပင္တပန္းအနစ္နာခံစည္းရံုး ပညာေပးမႈေတြေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလည္း ၁၉၆၂ ခု၊ ၁၉၇၄ ခုေတြထက္စာရင္ ဒီလို လူ႔အခြင့္အေရးေတြကို နားလည္သိျမင္မႈေတြဟာ အတိုင္းအတာတခုထိ ျမင့္တက္လာခဲ့ပါတယ္။ ျပည္သူလူထုေတြအေနနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရး ေတြ နားလည္လာ၊ ေတာင္းရေကာင္းမွန္းသိလာလို႔ နအဖစစ္အာဏာရွင္ေတြ မခံမရပ္ႏိုင္ျဖစ္ၿပီး ကိုျမင့္ေအးတို႔ကို မဆီမဆိုင္ ဗံုးခြဲမႈပုဒ္မ တပ္ အမႈဆင္ေထာင္ခ်ရတဲ့ အဆင့္ထိ ျဖစ္လာပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုတာ ဒဂၤါးျပားတျပားရဲ႔ ဘက္တဘက္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာကေတာ့ လူ႔အခြင့္အေရးအေၾကာင္းေျပာရံုနဲ႔ မလံုေလာက္ေသးပါဘူး။ လူ႔အခြင့္အေရးကိုသိဖို႔ မလြဲမေသြလိုအပ္တဲ့အျပင္ လူ႔တာဝန္ဝတၱရားကိုပါသိမွ အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္ေျမာက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ လူ႔တာဝန္ဟာ ခြဲလို႔မရပါဘူး။ ဒီေတာ့ လူ႔တာဝန္ဝတၱရားေတြက ဘာေတြလဲ။ ဘာသာေရးနယ္ပယ္မွာ လူ႔တာဝန္ဝတၱရားေတြကို သက္ဆိုင္ရာဘာသာေတြအလိုက္ ေဖာ္ထုတ္ထားတာေတြရွိပါတယ္။ ဥပမာ—ဗုဒၶဘာသာမွာ ငါးပါးသီလ၊ ျဗဟၼစိုရ္ တရားေလးပါး၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာမွာ ပညတ္ေတာ္ဆယ္ပါးတို႔ဟာ လူ႔တာဝန္ေတြကို ေလာကုတၱရာနည္းအရ သတ္မွတ္ေပးထားတာ ျဖစ္ပါ တယ္။ ဗုဒၶဘာသာမွာ ေလာကီေရးအတြက္လည္း မဂၤလာတရား ၃၈ ပါး၊ မင္းက်င့္တရား ၁ဝ ပါးဆိုတာ ရွိပါေသးတယ္။

ေခတ္သစ္ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္မွာေတာ့ လူ႔တာဝန္ဝတၱရားဆိုတာ မတရားတဲ့လုပ္ရပ္ေတြ၊ ေဖာက္ျပန္ဆိုးယုတ္တဲ့ အုပ္စိုးသူေတြ၊ မွားယြင္းတဲ့ စနစ္ေတြ၊ မတရားတဲ့အမိန္႔အာဏာနဲ႔ ဥပေဒေတြကို ဖီဆန္တိုက္ဖ်က္ ေခ်မႈန္းဖို႔ျဖစ္ပါတယ္။ တခုေျပာစရာရွိတာက ႏိုင္ငံေရးအေရာင္ အေသြးမတူရင္ မတူသလို မတရားမႈ၊ ေဖာက္ျပန္ဆိုးယုတ္မႈ၊ မွားယြင္းမႈကို သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းခ်က္ ကြဲလြဲႏိုင္တာရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လူသား တုိင္းရဲ႕ေမြးရာပါဆင္ျခင္ဉာဏ္နဲ႔ မတရားမႈ၊ ယုတ္မာမႈ အနိမ့္ဆံုးစံေတြကို သတ္မွတ္လို႔ရပါတယ္၊ မခဲယဥ္းပါဘူး။

အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာလူ႔အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္း စကားခ်ီးပိုင္းမွာေတာ့ လူ႔အခြင့္အေရးေတြကို ထိန္းသိမ္း ကာကြယ္မေပးရင္ တရား လက္လြတ္ ႏွိပ္စက္ကလူျပဳ အုပ္စိုးမႈနဲ႔ ဖိႏွိပ္ညာဥ္းပန္းမႈတို႔ကို ေနာက္ဆံုး မလႊဲမေရွာင္သာ လက္နက္စြဲကိုင္ ေတာ္လွန္ပုန္ကန္ရမယ္ဆိုတဲ့ လူ႔တာဝန္ဝတၱရားကို ေယဘုယ်က်က်ေထာက္ျပထားပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊ ဦးတင္ဦးနဲ႔ ဦးဝင္းတင္တို႔ကလည္း “မတရားတဲ့ အမိန္႔အာဏာ ဟူသမွ် တာဝန္အရ ဖီဆန္ၾက” ဆိုၿပီး လူ႔တာဝန္ကို မီးေမာင္းထိုးျပဖူးပါတယ္။

ကုလသမဂၢဟာ လူ႔အခြင့္အေရးေတြကိုဘဲ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာလူ႔အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္းအျဖစ္ စာနဲ႔ေပနဲ႔ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၿပီး လူ႔တာဝန္ ဝတၱရားေတြကိုေတာ့ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာလူ႔တာဝန္ဝတၱရားေၾကညာစာတမ္းအျဖစ္ တိတိက်က် အေသးစိတ္ေဖာ္ထုတ္မေပးခဲ့ပါဘူး။ ပညာရွင္တခ်ဳိ႔ေျပာတာက အဲဒီ ၁၉၄၈ ခု ကာလတံုးက ကြန္ျမဴနစ္ႏိုင္ငံေတြကို ထိုးႏွက္ အပုပ္ခ်ဖို႔ဘဲ ရည္ရြယ္ခဲ့တာျဖစ္လို႔ လူ႔အခြင့္အေရး သက္သက္ကိုဘဲ ေဖာ္ထုတ္သတ္မွတ္ခဲ့တာလို႔ ဆိုပါတယ္။ လူ႔တာဝန္ ဝတၱရားေတြကိုပါ ေဖာ္ထုတ္လိုက္ရင္ ကြန္ျမဴနစ္ႏိုင္ငံေတြတင္ မကဘဲ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံအစိုးရမ်ား မဟုတ္တာလုပ္တာေတြ၊ အထူးသျဖင့္ အဲဒီကာလက နယ္ခ်ဲ႔ကိုလိုနီစနစ္က်င့္သံုးတာေနေတြကိုပါ သက္ဆုိင္ရာျပည္သူလူထုေတြက ျပည္သူ႔စြမ္းအားနည္းနဲ႔ တုိက္ပြဲဝင္တြန္းလွန္ပစ္တာေတြ ျဖစ္လာမွာစိုးလို႔ မေဖာ္ထုတ္ခဲ့တာလို႔ ဆိုၾက ပါတယ္။

လူ႔အခြင့္အေရးတဖက္တည္းကိုေျပာရင္ ရသင့္ရထိုက္တာကို ေျပာတာဘဲျဖစ္ေနၿပီး ရဖို႔နည္းလမ္းမပါ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေအာက္ကေန လက္ ျဖန္႔ ေတာင္းတာ၊ ငိုျပတာ အဓိကျဖစ္ေနပါတယ္။ သူမ်ားေပးသနားမွ ရမယ့္သေဘာ ေရာက္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္သူေတြ အတြက္ လူ႔အခြင့္အေရးေတြကို ကုလသမဂၢကလုပ္ေပးမွရမလိုလို၊ ဂမ္ဘာရီ လုပ္ေပးမွရမလိုလို၊ ဒါမွမဟုတ္လည္း ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ လုပ္ေပးမွဘဲ ရမလိုလို ေတြးျမင္ကုန္ၾကပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ လူတုိင္းမွာ လူ႔အခြင့္အေရးေတြ ခံစားရရွိႏိုင္ခြင့္ ရွိသလို၊ ဒီလူ႔ အခြင့္အေရးေတြ ပိတ္ပင္ခ်ဳိးေဖာက္ေနသူ ဘယ္သူကိုမဆို ဖယ္ရွားရွင္းလင္းပစ္ဖို႔ လူ႔တာဝန္လည္း လူတိုင္းလူတိုင္းမွာ ေသခ်ာေပါက္ ရွိေနပါတယ္။

အနိမ့္ဆံုးဥပမာျပရရင္ ကိုယ့္မ်က္စိေရွ႕မွာ အမ်ဳိးသမီးတေယာက္ကို လူဆိုးတေယာက္က မုဒိမ္းက်င့္ေနတာ ေတြ႔ရင္ “ေဟ့လူ၊ ခင္ဗ်ား လူ႔အခြင့္အေရးကို မေဖာက္ဖ်က္ပါနဲ႔” လို႔ဘဲ ဝိုင္းေအာ္ေနမွာလား။ တရားေဟာ ေျဖာင္းျဖ နားခ်ေနမလား။ “ခင္ဗ်ား အမ်ဳိးသမီးအခြင့္အေရး ေဖာက္ဖ်က္တာကို ျပင္းျပင္းထန္ထန္ကန္႔ကြက္ရႈတ္ခ်တယ္” လို႔ဘဲ ထိုင္ေၾကညာေနမွာလား။ (ဒီထက္ပိုဆိုးတာကေတာ့ “ခင္ဗ်ား အခုလို လုပ္တဲ့အခါမွာ ကြန္ဒြမ္သံုးသင့္တယ္”လို႔ ေျပာတာပါဘဲ။) အဲဒါေတြထက္စာရင္ ရဲစခန္းကိုဖံုးဆက္တိုင္တာ တစံုတရာေတာ့ အဓိပၸာယ္ ရွိပါေသးတယ္။ ဒါေပမဲ့ ရဲေတြေရာက္လာတဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ မုဒိမ္းေကာင္ဟာ ရည္မွန္းခ်က္ၿပီးေျမာက္သြားလို႔ ေအးေအးေဆးေဆး စီးကရက္ထုိင္ေသာက္ေနတာဘဲ ေတြ႔ရမွာျဖစ္ၿပီး မိန္းကေလးချမာမွာေတာ့ အပ်ဳိရည္ပ်က္ၿပီးသြားတာ သို႔မဟုတ္ ကိုယ္ဝန္ရသြားတာ သို႔မဟုတ္ အနိမ့္ဆံုးအားျဖင့္ ခႏၶာကိုယ္ဒဏ္ရာ စိတ္ဒဏ္ရာ ရသြားတာဘဲ အဖတ္တင္သြားေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မုဒိမ္းေကာင္ကို အေရးယူႏိုင္ဖို႔အတြက္လည္း လံုခ်ည္ေတြ ထမိန္ေတြ ဓာတ္ခြဲခန္းပို႔ရပါအံုးမယ္။ (ေရြးေကာက္ပြဲရႈံးသြားတဲ့ အေမရိကန္ ရီပတ္ဘလစ္ကန္ ပါတီ ဒုသမတေလာင္း မဆာရာပါလင္းဟာ မုဒိမ္းက်င့္ခံရတဲ့မိန္းကေလးေတြရဲ႕ ကိုယ္ဝန္ဖ်က္ခ်ခြင့္ကို ဆန္႔က်င္ရံုမက မုဒိမ္းမႈအတြက္ ဓာတ္ခြဲစစ္ေဆးခကို မုဒိမ္းက်င့္ခံရတဲ့အမ်ဳိးသမီးက က်ခံရမယ္လို႔ေတာင္ ေပၚလစီခ်ခဲ့ဖူးေသးတယ္။)

ဒါေၾကာင့္ ဒီလိုေနရာမွာ လူ႔အခြင့္အေရးကို အသိအမွတ္ျပဳဖို႔ ေဟာေျပာေဆာ္ၾသမေနဘဲ ေတြ႔ျမင္သိရွိသူေတြက လူ႔တာဝန္ဝတၱရားနဲ႔အညီ မုဒိမ္းသမားကိုဝိုင္းသမရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အနည္းဆံုး ၄-၅ ခ်က္ေလာက္ ဝိုင္းျဗင္းၿပီးမွ ရဲစခန္း ပို႔သင့္ပါတယ္။ ဒါမွသာ လူ႔တာဝန္ ေက်မွာျဖစ္ပါတယ္။

လူ႔အခြင့္အေရးကိုဘဲ တဖက္ေစာင္းနင္းအမႊန္းတင္ေနတဲ့ အေနာက္ႏိုင္ငံတခ်ဳိ႔မွာ လမ္းၾကားထဲ ပန္းျခံထဲ မုဒိမ္းက်င့္ေန၊ အက်င့္ခံရတဲ့ မိန္းကေလးကရုန္းကန္ေအာ္ဟစ္ေနတာကို ျဖတ္သြားျဖတ္လာေတြက ကိုယ္နဲ႔မဆိုင္သလိုဘဲ မ်က္ႏွာလႊဲသြားၾကတဲ့အေၾကာင္း အဲဒီႏိုင္ငံ ေတြ ေရာက္သြားသူေတြဆီက ျပန္ၾကားရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ လူ႔တာဝန္ မွ်မွ်တတအားေပးတဲ့ တျခားအေနာက္ႏိုင္ငံ ေတြမွာေတာ့ ခုနလိုသတင္းမ်ဳိး သိတ္မၾကားရပါဘူး။

၁၉၆၄ ခု မတ္လတံုးက အေမရိကန္ႏိုင္ငံ နယူးေယာက္ၿမိဳ႔မွာ ကစ္တီဂ်ီႏိုဗိစ္ ဆိုတဲ့ (၂၉) ႏွစ္အရြယ္ အမ်ဳိးသမီးတေယာက္ကို မုဒိမ္းက်င့္ လူသတ္သြားတာ အိမ္နီးနားခ်င္း (၃၈) ေယာက္က ေတြ႔ျမင္ (သို႔မဟုတ္) ေအာ္ဟစ္အကူအညီ ေတာင္းသံ ၾကားခဲ့ေပမဲ့ ရဲေတာင္ ဖံုးဆက္မတိုင္ဘဲ ကိုယ္နဲ႔မဆိုင္သလိုေနခဲ့လို႔ နယူးေယာက္တိုင္းမ္ သတင္းစာႀကီးမွာ ဟိုးေလးတေက်ာ္ သတင္းပါလာခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၈၃ မတ္လက မက္ဆာခ်ဴးဆက္ျပည္နယ္ ဘက္ဒ္ဖို႔ဒ္ၿမိဳ႔မွာလည္း (၂၁)ႏွစ္အရြယ္ မိန္းကေလးတေယာက္ကို အရက္ဆိုင္ ဘိလိယက္ခံုေပၚ အမ်ဳိးသား(၆)ေယာက္ မုဒိမ္းက်င့္ေနတာ ဆိုင္မွာ အရက္ေသာက္ေနသူ (၁၅)ေယာက္ေလာက္က ဝိုင္းၾကည့္ေနခဲ့ပံုကို ေနာက္ပိုင္းမွာ ရုပ္ရွင္အျဖစ္ေတာင္ ျပန္ရိုက္ခဲ့ရပါတယ္။ ၂ဝဝ၇ ၾသဂုတ္လမွာလည္း မင္နီဆိုးတားျပည္နယ္ စိန္႔ေပါလ္ၿမိဳ႔မွာ (၂၆)ႏွစ္အရြယ္ အမ်ဳိးသမီး တဦးကို ေလွခါးေဟာခန္းထဲ ရိုက္ႏွက္ထိုးႀကိတ္ၿပီး မုဒိမ္းက်င့္ေနတာကို အိမ္နီးနားခ်င္း (၁ဝ)ေယာက္ေလာက္က ထြက္ၾကည့္ စူးစမ္း ခဲ့ေပမဲ့ ဘယ္သူကမွ မတားဆီးခဲ့ဘဲ တနာရီေက်ာ္ၾကာမွသာ တစံုတေယာက္က ရဲကိုေခၚခဲ့ပါတယ္။

၁၉၈ဝ ခုတံုးက အိႏၵိယႏိုင္ငံမွာ ေယာက်္ား (၂၂)ေယာက္ကေန (၃)ပတ္ၾကာေအာင္ အုပ္စုလိုက္ မုဒိမ္းက်င့္ခံခဲ့ရ၊ ရြာထဲ ကုိယ္တံုးလံုးခြၽတ္ လမ္းေလွ်ာက္ျပရၿပီးေနာက္ ဖူလန္ေဒဝီ ဟာ ေငြမ်ားတရားႏိုင္ ဘက္လိုက္တရားဥပေဒရဲ႔ အကူအညီကို ဘယ္လိုမွမရႏိုင္တာသိလာလို႔ ဓားျပဗိုလ္လုပ္ၿပီး သူမကိုမုဒိမ္းက်င့္တဲ့ ေယာက္်ား (၂၂)ေယာက္စလံုးကို တေယာက္ၿပီးတေယာက္ လိုက္သတ္ပစ္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၆၈-၆၉ ခုႏွစ္ေတြေလာက္ကလည္း ရွမ္းျပည္ ပင္းတယ-ရြာငံ-ရပ္ေစာက္-မိုးလံုးဟိန္းေဒသမွာ အုပ္စုလိုက္မုဒိမ္းက်င့္ခံရတဲ့ ပအိုဝ္းအမ်ဳိးသမီး တေယာက္က ဓားျပဗိုလ္လုပ္ၿပီး သူ႔ကို မုဒိမ္းက်င့္ခဲ့တဲ့ ေယာက္်ားေတြနဲ႔ ဘက္လိုက္တဲ့ရြာသူႀကီးေတြ၊ ရဲေတြကို ျပန္လိုက္သတ္ခဲ့တဲ့အျဖစ္ ရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။

လူ႔တာဝန္ကိုထည့္မေျပာဘဲ လူ႔အခြင့္အေရးကိုသာ ေစာင္းေပးေနသေရြ႕ အာဏာရွင္ေတြ၊ ကိုယ္က်ဳိးရွာသမားေတြကုိ ဖယ္ရွားေရးဟာ သူ႔တာဝန္လိုလို ကိုယ့္တာဝန္လိုလို၊ ျပည္တြင္းကအဲန္အယ္လ္ဒီ စီအာပီပီတာဝန္လိုလို ျပည္ပက စင္ၿပိဳင္အစိုးရတာဝန္လိုလို၊ ကုလသမဂၢ တို႔ ႏိုင္ငံတကာတရားရံုးတို႔တာဝန္လိုလို၊ တရုတ္တာဝန္လိုလို အေမရိကန္ တာဝန္လိုလိုနဲ႔ ဇာတ္ေမ်ာႀကီးျဖစ္ေနမွာပါဘဲ။

ိဂါမဏိ

အသက္ ၁၁၅ႏွစ္အရြယ္ ျမန္မာ႕ဘြားသက္ရွည္ ကမၻာ့အသက္ရွည္ဆံုး အမ်ဳိးသမီးအျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ႏိုင္


ရန္ကုန္၊ ကမၻာ့အသက္အရွည္ဆံုးအမ်ဳိးသမီးအျဖစ္ ဂင္းနက္စ္မွတ္တမ္းတင္မည္ဆိုပါက ျမန္မာႏိုင္ငံမွသက္ရွိထင္ရွားရွိေနသည့္ အသက္ ၁၁၅ႏွစ္အရြယ္ ဘြားခ်စ္မယ္ မွတ္တမ္း၀င္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
ဇန္န၀ါရီ ၂ရက္က ကမၻာ့အသက္အရွည္ဆံုးအမ်ဳိးသမီးအျဖစ္ ဂင္းနက္စ္မွတ္တမ္းတင္ထားေသာ ေပၚတူဂီႏုိင္ငံမွ အမ်ဳိးသမီးႀကီး ကြယ္လြန္သြားၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ႏိုင္ငံတကာသတင္းမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိခဲ့ၿပီးေနာက္ ၁၁၄ႏွစ္အရြယ္ အေမရိကန္သူမွာ ဘြားသက္ရွည္ျဖစ္လာခဲ့ေၾကာင္း သတင္းမ်ားေဖာ္ျပခံရျပန္ၿပီး ဂင္းနက္စ္မွတ္တမ္း၀င္သြားခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။
သို႔ျဖစ္ရာ ယခုလ ဇန္န၀ါရီ ၁၅ ရက္က အသက္ ၁၁၅ႏွစ္ျပည့္ေမြးေန႔ မဂၤလာပြဲေအာင္ျမင္စြာ ဆင္ႏႊဲႏိုင္ခဲ့သည့္ ရန္ကုန္တိုင္း သန္လ်င္ၿမိဳ႕နယ္မွ ဘြားခ်စ္မယ္အား ကမၻာ့ဘြားသက္ရွည္အျဖစ္ ဂင္းနက္စ္မွတ္တမ္း၀င္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
ဘြားခ်စ္မယ္ကို ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၅၅ခု ျပာသိုလျပည့္ေက်ာ္ ၅ရက္ တနလၤာေန႔တြင္ မႏၲေလးတိုင္း ပုသိမ္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္ ကံႀကီးရြာတြင္ အဖဦးသံဒုႏွင့္ အမိေဒၚေအးတို႔မွ ေမြးဖြားခဲ့သည္။
ထုိ႔ေနာက္ ဦးႏြဲ႕ႏွင့္ အိမ္ေထာင္က် ကာ ကေလးရွစ္ဦးေမြးဖြားခဲ့ၿပီး ဦးဘမီွ၊ ေဒၚ အံုးခင္၊ ဦးဘစီတို႔ သံုးဦးသာ အသက္ရွင္ လ်က္ေမြးဖြားခဲ့သည္။ ဘြားခ်စ္မယ္သည္ သားသမီးေျမးျမစ္မ်ားႏွင့္အတူ ဆင္းရဲက်ပ္ တည္းစြာဘ၀ကို ျဖတ္သန္းခဲ့ရၿပီးေနာက္ ၁၉၉၂ခုႏွစ္တြင္ ခဲမျဖဴသတၱဳသန္႔ စင္စက္ ႐ံုမွ ယာဥ္ေမာင္းဦးတင္ထြန္းက ေတြ႕ရွိခဲ့ၿပီး မိခင္ရင္း၊ အဘြားရင္းကဲ့သို႔ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးစြာ ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့သည္။
"ကြၽန္ေတာ္ ၁၉၉၂ခုႏွစ္ မႏၲ ေလးပုသိမ္ႀကီးစက္႐ံုကို တာ၀န္ေပးခဲ့တုန္း က အေမႀကီးကို ေတြ႕ခဲ့တာပါ။ ေတြ႕ကတည္း က အေမႀကီး မေျပလည္မွန္းသိပါတယ္။ ဒါနဲ႔ ကြၽန္ေတာ့္အမ်ဳိးသမီးနဲ႔အတူ တစ္လတစ္ ခါေလာက္ သြားကန္႔ေတာ့ျဖစ္တယ္။ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္မွာ ကြၽန္ေတာ္ရန္ကုန္သန္လ်င္ စက္႐ံု ကို ေျပာင္းရေတာ့ အေမႀကီး ရန္ကုန္၊ ပဲခူး၊ ဇလြန္ဘုရားဖူးဖုိ႔
တစ္ႏွစ္တစ္ခါ အလည္ေခၚ ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္း မိတ္ေဆြဆရာ၀န္ ေတြက သက္ႀကီးရြယ္အိုကို ခရီးေ၀းမေခၚ သင့္ဘူး။ အ႐ိုးေတြပ်က္စီးႏိုင္တယ္၊ ေျပာ ၾကတာေၾကာင့္ မိခင္ႀကီးကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ နဲ႔
လာေနမလားေမးေတာ့ မိခင္ႀကီးက ေန မယ္သေဘာတူတာေၾကာင့္ ေက်းရြာက ဆရာေတာ္၊ ေက်းရြာလူႀကီးေတြနဲ႔ တိုင္ပင္ ၿပီး ရြာသူရြာသားေတြကလဲ သေဘာတူတာ နဲ႔မိခင္ႀကီးကို
၁၀၂ႏွစ္ေလာက္မွာသန္းေခါင္ စာရင္း၀င္အထိလုပ္ခဲ့တယ္"ဟု ဦးတင္ထြန္း က ေျပာသည္။
ဘြားခ်စ္မယ္မွာ ဟင္းသီးဟင္း ရြက္မ်ားကို ႀကိဳက္ႏွစ္သက္စြာ စားသံုးတတ္ ၿပီး ခ်ဥ္ဟင္းႏွင္ငါးပိရည္ကို ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ ၍ အိုဗာတင္းကို တစ္ေန႔လွ်င္ ႏွစ္ခြက္နီး ပါးေသာက္တတ္သည္။ ေဆး၀ါးအေနျဖင့္ ယခင္က ပ႐ိုဗီမင္(စိမ္းျပာေရညိႇ) ေသာက္ ခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဆရာ၀န္ၫႊန္ၾကားခ်က္ ေၾကာင့္(ဠငဘမေည)ေဆးကို တစ္ေန႔တစ္လံုး ေသာက္ေၾကာင္းဘြားခ်စ္မယ္ကေျပာသည္။
ထုိ႔ျပင္ ဂုဏ္ေတာ္ ၃၀၀၀ကို နံ နက္၊ ေန႔လယ္၊ ညဘက္သံုးပိုင္းခြဲၿပီး တရား ႐ႈမွတ္ေၾကာင္း၊ တခါတရံအဓိ႒ာန္၀င္သည့္ အခါ သက္သတ္လြတ္ မီးလြတ္စားၿပီး တရားအားထုတ္ေလ့ရွိသည္။
ဘြားခ်စ္မယ္၏ ေမြးေန႔ပြဲမ်ားကို ၁၀၃ႏွစ္မွ စတင္ျပဳလုပ္ခဲ့ရာ ယခု ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီ ၁၅ရက္တြင္ အသက္ ၁၁၅ ႏွစ္ထိေမြးေန႔ပြဲမ်ားကို ဆက္တိုက္ျပဳလုပ္ခဲ့ သည္။ ဘြားခ်စ္မယ္အသက္ ၁၁၅ႏွစ္ျပည့္ ေၾကာင္း အဘြား၏ႏိုင္ငံသားစိစစ္ေရးကတ္ ျပားတြင္ ေတြ႕ရွိရၿပီး ဖြားခ်စ္မယ္သည္ ေမြး စားမိသားစုႏွင့္အတူ သန္လ်င္ခဲမျဖဴသတၱဳ သန္႔စင္စက္႐ံု၀န္းအတြင္း ေပ်ာ္ရႊင္စြာေနထုိင္လ်က္ရွိသည္။

ျမစ္၀ကြ်န္းေပၚသြား မွတ္တမ္း

Monday, 19 January 2009 18:40 ၾကည္ေဝ
က်ေနာ္ မေန႔က ျပန္ေရာက္ ပါတယ္။ ေရာက္ေရာက္ခ်င္း အီးေမးလ္ ပို႔မလို႔ပါဘဲ။ ကိုယ္ေတြ လက္ေတြ နာေနတာနဲ႔ ေဆးေသာက္ျပီး နားေနရတယ္။ လမ္းက ေတာ္ေတာ္ ဆိုးေသးတာကိုး။

ေတြ႕တာ ျမင္တာ ေတြကေတာ့ အမ်ားၾကီးပဲ။ အေတြ႕အၾကံဳသစ္ေတြလည္း ရတယ္။ တခါသြား တမ်ိဳး မရိုး။ က်ေနာ္က ေျမာင္းျမထိကို ရန္ကုန္ကေန အေ၀းေျပးကားစီးသြားတယ္၊ ေျမာင္းျမကေနလပြတၱာ ထိကို ဆိုင္ကယ္ တကၠစီ စီးသြားတယ္။ လပြတၱာကေန ရြာေတြကိုစက္ေလွထပ္စီးသြားရတယ္။

အဲဒီမွာ ရန္ကုန္ကေန ေျမာင္းျမအထိ လမ္းတေလွ်ာက္လံုး ျပႆနာမရွိေပမယ့္ ေျမာင္းျမအ၀င္မွာ လမ္းခြဲဂိတ္ ရွိတယ္။ အဲဒီဂိတ္က ပုသိမ္ကေန ေငြေဆာင္ ေခ်ာင္းသာသြားရင္ တဘက္လမ္းကေန သြားရသလို၊ ေျမာင္းျမ လပြတၱာသြားမယ္ဆိုရင္ ဒီဘက္လမ္းကေနသြားရမယ္ဆိုတဲ့ လမ္းခြဲပဲ။ ေခ်ာင္းသာ၊ေငြေဆာင္ဘက္ သြားမယ့္ လမ္းေပၚမွာရွိတဲ့ ကားေတြကို မစစ္ဘူး။ ဒီဘက္ကေျမာင္းျမ သြားမယ့္ကားတိုင္းကို စစ္တယ္။

ကားေပၚမွာ ႏိုင္ငံျခားသား ပါလာသလားဆိုတာကို အရင္စစ္တယ္။ ပါလာတယ္ဆိုရင္အဲဒီေနရာကေန လွည့္ ျပန္ ခိုင္းတယ္။ တခ်ိဳ႕ ႏိုင္ငံျခားသားေတြက ပုဆိုး၀တ္ျပီး လာတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔က ဗမာစကားေလးငါးခြန္း ေမး တယ္။ အဲဒီမွာႏိုင္ငံျခားသားမွန္းေပၚတာပဲ။ ဒါဆို အဲဒီကေန ခ်က္ျခင္းလွည့္ျပန္ရတာပဲ။ျပီးေတာ့ အဲဒီႏိုင္ငံ ျခား သားကို ေခၚလာတဲ့သူကို ျပႆနာရွာေတာ့တာပဲတဲ့။

အဲဒီဂိတ္က လပြတၱာထဲကို လြယ္လြယ္ကူကူ ၀င္လုိ႔မရေအာင္ခ်ထားတဲ့ ဂိတ္ပဲ။ အဲဒီဂိတ္မွာ မွတ္ပံုတင္ျပရတယ္။ လူနဲ႔ မွတ္ပံုတင္နဲ႔ တုိက္စစ္တယ္။ နယ္ခံရုပ္မေပါက္တဲ့သူကို ဘာအလုပ္လုပ္လဲ ေမးတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ လပြတၱာ ကို သြားမလဲေမးတယ္။ သတင္းေထာက္ဆိုရင္ အဲဒီဂိတ္ကေန ေနာက္ေၾကာင္း လွည့္ျပန္ရတယ္တဲ့။

လြန္ခဲ့တဲ့ ေျခာက္လျပည့္တုန္းက ဖလား၀ါးနယူးစ္ ဂ်ာနယ္က သတင္းေထာက္ တေယာက္သြားတာ အဲဒီဂိတ္က ေန ေနာက္ေၾကာင္းျပန္လွည့္ရတယ္လို႔ သူတုိ႔ အယ္ဒီတာကေျပာတယ္။ လပြတၱာကိုသြားခ်င္တဲ့ သတင္း သမား ေတြအဖို႔ အဲဒီဂိတ္ကုိဘယ္လိုနည္းနဲ႔ ျဖတ္မလဲဆိုတာ ထည့္စဥ္းစားဖို႔လို္တယ္။

အိုင္အန္ဂ်ီအို အဖြဲ႕ေတြနဲ႔လိုက္ရင္ေတာ့ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ သိတဲ့အတိုင္းပဲ သတင္းသမားဆိုတာက ေတြ႕တဲ့ ျမင္တဲ့အတိုင္းေရးေတာ့ သူတို႔လိမ္ေနတာေတြ ၊ ဖိမ့္ထားတာေတြ ေပၚသြားမွာစိုးလို႔ထင္ပါရဲ႕ ဘယ္ အိုင္အန္ဂ်ီအို အဖြဲ႕ကမွမေခၚခ်င္ၾကဘူး။ သူတို႔ကေတာ့လပြတၱာျမိဳ႕ေပၚမွာ အစစ္အေဆးမရွိ သြားလာလို႔ရတယ္။ အက္စ္ဘီ (ရဲ အထူးသတင္း တပ္ဖြဲ႕)က အစ သူတုိ႔ကိုအေရးေပးတယ္ေလ။ သူတုိ႔နဲ႔ညေနတိုင္း အရက္ေသာက္ျပီး ကာရာ အိုေက ဆိုလို႔ရတာကိုး။

အဲဒီဂိတ္ကို ျဖတ္ရင္ေတာ့ အိုင္အန္ဂ်ီအိုက ကားေတြနဲ႔ ျဖတ္ရင္အစစ္ေဆးမရွိဘူး။ ဒီအတိုင္း လိုင္းကားနဲ႔သြား တယ္ ဆိုရင္ေတာ့ေထာက္ခံစာျပရတယ္။ ေထာက္ခံစာပါမလာရင္ အဲဒီဂိတ္ကေန ျပန္ရတယ္။ အဲဒီဂိတ္မွာစစ္ ေဆးတာ တခါတရံမွာ ၄၅ မိနစ္ေလာက္ၾကာတတ္တယ္တဲ့။

အဲဒီဂိတ္လြန္လို႔ ေျမာင္းျမေရာက္သြားျပီဆိုရင္ လပြတၱာကိုသြားဖို႔ ပထမအဆင့္ေအာင္ျမင္သြားျပီလို႔ ေျပာလို႔ ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ လပြတၱာျမိဳ႕ထဲမွာရဲေတြ၊ ေထာက္လွမ္းေရးေတြနဲ႔ အင္ေဖာ္မာေတြကလည္း ေျခခ်င္း လိမ္ ေနၾကေတာ့လပြတၱာကေန မုန္တိုင္း ထိထားတဲ့ ရြာေတြဆီကို ဘယ္လိုနည္းနဲ႔၀င္မလဲဆိုတာလည္း ထပ္ စဥ္းစားရတယ္။

ေျမာင္းျမကေန လပြတၱာကို ကားစီးသြားရင္ ၄ နာရီ ခြဲေလာက္ စီးရတယ္။ ဆိုင္ကယ္နဲ႔ဆိုရင္၂ နာရီ ခြဲေလာက္ စီးရတယ္။ ကားစီးသြားရင္ လမ္းမွာဂိတ္ေတြကို မွတ္ပံုတင္ထပ္ျပေနရေတာ့ က်ေနာ္က ဆိုင္ကယ္တကၠစီ စီးဖို႔ စဥ္းစားတယ္။ စရိတ္ကေတာ့ ပိုၾကီးတယ္။ ဆိုင္ကယ္တကၠစ္ီက တေယာက္ကို က်ပ္ ၁ ေသာင္း ၂ ေထာင္ေပးရ တယ္။ ကားခကေတာ့ ေခါင္းခန္းက စီးရင္ ၄ ေထာင္၊ ေနာက္ခန္းက စီးရင္ ၂ ေထာင္ပဲ ေစ်းသက္သာသလို လမ္းၾကမ္းျပီး ဖုန္ထူေတာ့ေနာက္ခန္းခ စီးတဲ့သူေတြက ဖုန္ေတြလူးျပီး ေမ်ာက္ရုပ္ေပါက္ၾကတာပဲ။

ဆိုင္ကယ္လည္း အဲဒီလိုပါပဲ။လမ္းေတြက ခ်ိဳင့္ေတြနဲ႔ ျပည့္ေနေတာ့ဖင္နဲ႔ ခံုနဲ႔ထိတယ္ကို မရွိေတာ့ဘူး။ တလမ္းလံုး ေျမာက္တက္ေနတာပဲ ေတာ္ေတာ္အီတယ္။ ဒါေပမယ့္ လပြတၱာကို၀င္တဲ့ရန္ကုန္က လူေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားက ဆိုင္ကယ္ပဲ စီးၾကတာလို႔ သိရတယ္။ ဆိုင္ကယ္က ပိုပင္ပန္းေပမယ့္အစစ္အေဆးမရွိဘူး။ အခ်ိန္တို တယ္ေလ။

ဒါေပမယ့္ တခု သံသယရွိစရာရွိတယ္။ လမ္းတေလွ်ာက္လံုး တကၠစီသမားက က်ေနာ့္ကိုေမးတယ္။ ဘာအလုပ္ လုပ္လဲ၊ လပြတၱာ ဘယ္ေနရာကိုသြားမွာလဲ၊ ဘာလုပ္ဖို႔လဲ အဲဒီလိုပဲ အစ္ေနတာ အဲဒီေလာက္ ေမးေနေတာ့ သူ႔ အေပၚမွာ သံသယရွိလာတယ္။ သူ႔အေၾကာင္း ကိုျပန္ေမးၾကည့္ေတာ့ ငတိက လည္တယ္။ အေပၚယံ ေလာက္ပဲ ေျပာတယ္။ သူ႔ဆီကပဲ ေမးခြန္းေတြ ဆက္တိုက္လာတယ္။ လပြတၱာေရာက္မွ ျမိဳ႕ခံတခ်ိဳ႕ကို ေမးၾကည့္ ေတာ့ က်ေနာ္စီးလာတဲ့ ဆိုင္ကယ္ကၾကံ႕ဖြံ႕ ဆိုင္ကယ္မွန္းသိရတယ္။

အစိုးရက ဆိုင္ကယ္တကၠစီ အဖြဲ႕ထဲမွာ ၾကံ႕ဖြံ႕ေတြကို ဆိုင္ကယ္တကၠစီ ဆြဲခိုင္းထားတယ္။ ေျပာရရင္ေတာ့ အင္ေဖာ္မာေပါ့။ သူတို႔ကို ဆိုင္ကယ္ေတြကို အေၾကြးနဲ႔ေရာင္းေပးထားတယ္။ တေန႔ဘယ္ေလာက္သြင္း ရမယ္၊ လပြတၱာနယ္ထဲကိုဘယ္သူေတြ ၀င္တယ္ဆိုတာ သိေအာင္လုပ္ေပးထားတာလို႔ နယ္ခံေတြက ေျပာျပၾကတယ္။ ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ က်ေနာ္ကလည္း အဲဒီ ဆိုင္ကယ္ကိုသြားငွားမိလ်က္သားျဖစ္ေနတယ္ေလ။

လမ္းမွာ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတာက ေလေဘးဒုကၡသည္ စခန္း၂ ခု အခုခ်ိန္ထိရွိေနေသးတယ္ဆိုတာကို ေတြ႕ ရ တာပဲ။ အဲဒီမွာ လပြတၱာ မေရာက္ခင္ ၁၀မိုင္အလိုမွာ ၾကာကန္ဆိုတဲ့ စခန္းရွိတယ္၊ အဲဒီရြာမွာ ဒုကၡသည္ ၂၅၀ ေလာက္ရွိေသးတယ္။ ေနာက္ ၇ မိုင္အလိုမွာလည္း ပိႏၷဲေတာဆိုတဲ့စခန္းရွိတယ္။ အဲဒီမွာလည္း လူ ၃၀၀ ေလာက္ ရွိေသးတယ္။ လမ္းမေပၚကေန လွမ္းၾကည့္ရင္ တာေပၚလင္အမိုးျပာေတြနဲ႔ မိုးထားတဲ့ တဲအိမ္ေလးေတြကို ျမင္ေန ရတယ္။ ျမိဳ႕နဲ႔လွမ္းျပီး လမ္းမေပၚကေန ေတာ္ေတာ္ေလး၀င္ရမယ္။ အဲဒီစခန္းေတြကို အစိုးရကဘယ္သူမွ ေပး မ၀င္ဘူး။ အိုင္အန္ဂ်ီအိုေတြက လွဴခ်င္ရင္ ျမိဳ႕ေပၚမွာဖြင့္ထားတဲ့ အလွဴလက္ခံတဲ့ေနရာမွာပဲ လွဴရတယ္။

က်ေနာ္ စံုစမ္းလို႔ရသေလာက္သိရတာကေတာ့ အဲဒီထဲက ဒုကၡသည္ေတြကဗမာေတြမ်ားတယ္။ စစ္တပ္က ေကၽြး ထားျပီး ခိုင္းေနတယ္။ ပစၥည္းသယ္ခိုင္းတယ္။ လမ္းေဖာက္တဲ့အခါမွာ ခိုင္းေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ အလုပ္မရွိတဲ့ အခါ မေကၽြးလို႔ စခန္းကလူတခ်ိဳ႕ ေဘးနားကရြာေတြမွာ သြားေတာင္းစားရတယ္လို႔လည္းၾကားရတယ္။

အရင္က ႐ြာသားေတြကို လမ္းေဖာက္တဲ့ေနရာမွာ၊ ပစၥည္းသယ္တဲ့ေနရာေတြမွာခိုင္းေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔သတင္း တက္ သြားျပီးတဲ့ေနာက္မွာ ရြာသားေတြကိုမခိုင္းေတာ့ဘူးတဲ့။ ျပီးေတာ့ မီဒီယာေတြကိုေျပာတဲ့ေကာင္ေတြ သတ္ ပစ္မယ္လို႔လည္း ၾကိမ္းထားတယ္။ အခုရြာသားေတြက ဘယ္သူေမးေမးလုပ္အားေပးနဲ႔ပတ္သက္ျပီး ဘာမွမေျပာ ရဲဘူးလို႔ပဲ ေျဖၾကတယ္။
ေနာက္ လပြတၱာျမိဳ႕ထဲအ၀င္မွာ အက္စ္ဘီက စစ္တယ္။ အဲဒီမွာ လပြတၱာကို ညေရာက္ေတာ့ ထမင္းစားျပီး ပင္လယ္ထဲကို ညတြင္းခ်င္းထြက္ခဲ့ၾကတယ္။

မုန္တိုင္းထိထားတဲ့ ရြာေတြကိုေရာက္ဖို႔အတြက္ လပြတၱာဆိပ္ကမ္းကေန ၄နာရီၾကာေအာင္ ေမာင္းရတယ္။ အရင္ ဆံုး ေရြးျမစ္ကို ျဖတ္ရတယ္၊ ျပီးေတာ့ပင္လယ္၊ ျပီးေတာ့ ျပန္မေလာ့ျမစ္ေပါ့။ အဲဒီမွာ ေတာ္ေတာ္ေအးတယ္။ က်ေနာ္လည္း ေအးလြန္းေတာ့ ၀တ္ထားတဲ့ အေႏြးထည္အျပင္ ေက်ာပိုးအိိတ္ထဲမွာထည့္လာတဲ့ အေႏြးထည္ေတြ ေရာ၊ ဦးထုပ္ေတြေရာ မာဖလာေတြေရာ အကုန္လံုးထုတ္၀တ္ရေတာ့တယ္။ ဂ်င္းေဘာင္းဘီဆိုရင္လည္း ၂ ထပ္ ထပ္၀တ္ရတယ္။ အမွန္ေတာ့ပင္လယ္ဆိုတာ ေႏြးရမွာ။ ဒါေပမယ့္ အခုအေတာ့္ကို ေအးတာ။ ေအးလြန္းေတာ့
အရိုး အဆစ္ေတြထံုျပီး ကိုက္လာတယ္။ အဲဒီမွာ ရြာသားေတြရဲ႕ ေျပာျပခ်က္အရဆိုရင္ နာဂစ္မတိုင္ခင္တုန္းက ဒီေလာက္မေအးဘူး။ ပင္လယ္ကလည္း ေႏြးတယ္တဲ့။ ခုလို နာဂစ္ျဖစ္ျပီးမွ အရမ္းေအးလာတာ။ သစ္ပင္ေတြ လည္း မရွိေတာ့ေလကလည္းတိုက္၊ ေအးကလည္း ေအးနဲ႔ပဲ။

အဲဒီလို ေအးပံုေအးနည္းမ်ိဳး နားလည္ေအာင္ ဘယ္လိုေျပာရမလဲ မသိဘူး။ ေအးလြန္းေတာ့ ရြာျမန္ျမန္ ေရာက္ပါ ေစလို႔ ဆုေတာင္းရတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကံမေကာင္းဘူး။ ႐ြာကို မနက္ ၅နာရီမွပဲ ေရာက္တယ္။

က်ေနာ္တို႔ အဖြဲ႕ စက္ေလွနဲ႔ ည ၁၀ နာရီမွာ ထြက္လာေပမယ့္ လမ္းမွာ ပန္ကာက်ိဳးသြားတဲ့ စက္ေလွတစင္းကို ေတြ႔လို႔ ကူျပီးေခၚလာေပးရေတာ့ မနက္ ၅ နာရီမွ ကရင္႐ြာတရြာကို ေရာက္တယ္။ အဲဒီရြာမွာ တပ္မ ၆၆ ရွိတယ္။

အဲဒီရြာမွာ အန္ဂ်ီအို အဖြဲ႕ေတြကတူးေပးေနတဲ့ ေရတြင္း သံုးတြင္းရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီက ထြက္တဲ့ေရက ေသာက္ဖို႔ လုံး၀ မသင့္ေလ်ာ္ဘူး။ ေရကေနာက္ေနတဲ့အျပင္ ေရထဲကို လက္ဖက္ေျခာက္ ခတ္လိုက္တဲ့အခါ ေရကမည္းျပီးတက္လာတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ မည္းျပီးတက္လာတာလဲ ဆိုတာကို ပညာရွင္ေတြရဲ႕အကူအညီနဲ႔ အေျဖထုတ္ဖို႔ လိုတယ္။ ရြာသားေတြကေျပာေတာ့ နာဂစ္ေၾကာင့္ေရေတြခုလို ျဖစ္ကုန္တာတဲ့၊ အရင္က ေရက ဒီေလာက္မဆိုးဘူးတဲ့။အခုေလာေလာဆယ္မွာေတာ့သူတို႔ ခံထားတဲ့ မိုးေရေတြကို ေသာက္ၾကတယ္။ သူတို႔မွာ
လက္က်န္မိုးေရေတြရွိေပမယ့္ ဒီလကုန္ရင္ မိုးေရ ကုန္ျပီ။ ေသာက္ေရကိစၥ ျပႆနာျဖစ္ေနျပီ။

အဲဒီေသာက ေရျပႆနာက ရြာတိုင္းၾကံဳေနရတာပဲ။ က်ေနာ္ သိပံၸကုန္းၾကီးကေန ဆားခ်က္၊ ပိေတာက္ကုန္း၊ သေျပခ်ိဳင္၊ ေရတြင္းကုန္း၊ အမတ္ကေလး၊ ၀ဲေဒါက္ အဲဒီရြာၾကီးေတြကို ေရာက္ခဲ့တယ္။ ေရျပႆနာရွိ တယ္။ နာဂစ္ မတိုင္ခင္တုန္းကေရကန္ေတြက နာဂစ္ေၾကာင့္ ပ်က္စီးသြားတယ္။ တခ်ိဳ႕ကန္ေတြက ေရငန္ေတြ ကိုစုတ္ထုတ္ျပီးျဖစ္ေပမယ့္ ခုခ်ိန္ထိျပန္သံုးလို႔ မရေသးတဲ့အေျခအေနျဖစ္ေနေသးတယ္။

တခ်ိဳ႕ေတာ့ အဲဒီ မေကာင္းတဲ့ ေရကိုပဲ သံုးေရအျဖစ္ သံုးေနၾကရျပီ။ သူတို႔မွာေရြးခ်ယ္စရာမွ မရွိတာေလ။

သူတို႔ ၾကံဳေနရတဲ့ အခက္အခဲေတြကို အကူအညီေပးမယ့္လူေတြ သိဖို႔လိုတယ္။ ေရကိစၥကျမန္ျမန္ေျဖရွင္းေပးဖို႔ အေရးၾကီးေနျပီ။ ျပည္တြင္းက အဖြဲ႕အစည္းတခ်ိဳ႕ကေရတြင္းေတြ လိုက္တူးေပးေနေပမယ့္ လိုအပ္ေနတဲ့ ပမာဏ ကသိပ္ၾကီးေနေတာ့ အားလံုးက၀ိုင္းကူမွ ျဖစ္မယ့္ အေနအထားေတြ ျဖစ္ေနတယ္။

ေနာက္ က်ေနာ္ ေရာက္ခဲ့တဲ့ ပိေတာက္ကုန္းနဲ႔ ၀ဲေဒါက္ ကေတာ့ သရဲေျခာက္တဲ့ ႐ြာလို႔ နာမည္ၾကီးတယ္။ အဲဒီရြာ မွာ အရင္က လူ ၅၀၀ ေက်ာ္ေလာက္ရွိတာ။ အခု လူ ၁၀၀ ၀န္းက်င္ေလာက္ပဲ က်န္ေတာ့တယ္။ ၇၅ ရာႏႈန္း ေလာက္ ေသကုန္က်တယ္လို႔ ေျပာၾကတယ္။

ပိေတာက္ကုန္းကိုဆိုရင္ တျခားအနီးအနားက ရြာေတြက ဘယ္သူမွ အဲဒီရြာကို မသြားရဲၾကဘူး။ သရဲေျခာက္လြန္း လို႔တဲ့၊ ခရစၥမတ္ေန႔တုန္းက ဆိုရင္အဲဒီရြာက ဘုရားေက်ာင္းအပ်က္မွာ ေခါင္းေလာင္းထိုးသံေတြညံေနတာ တည လံုးပဲတဲ့။ အနားက ရြာေတြကေတာင္ ၾကားရတယ္။ ေနာက္ျပီး အဲဒီနားမွာ လူသံေတြေလွ်ာက္သြားေနတဲ့ အသံ ေတြ စကားသံေတြၾကားရတာကေတာ့ ညတိုင္းပဲလို႔ေျပာၾကတယ္။ အဲဒီ ရြာမွာေနတဲ့သူေတြကေတာ့ သူတို႔ အမ်ိဳး ေတြ သူတို႔ကိုလာလာႏႈတ္ဆက္တာပဲ၊ သူတုိ႔ကေတာ့ မေၾကာက္ဘူးလုိ႔ ေျပာၾကတယ္။

က်ေနာ္ ေရာက္ခဲ့တဲ့ ရြာေတြမွာ အိုင္အန္ဂ်ီအိုအဖြဲ႕ေတြက အလုပ္လုပ္ဖို႔ ပိုက္ဆံေခ်းေပးၾကလုိ႔ အိမ္ဆိုင္ေတြ ဘာေတြ ဖြင့္ျပီး အေရာင္းအ၀ယ္ေတာ့ စ ေနတာ ေတြ႕ရတယ္။

ေနာက္တခုကေတာ့ ရြာတိုင္းလိုလိုမွာ အရက္ဆိုင္ေတြရွိေနျပီး ညေနဆိုရင္ေယာက်္ားေတြက အရက္ေသာက္ျပီး ငိုငိုေနတဲ့ ကိစၥပဲ။ အရက္ေသာက္ျပီး နာဂစ္တုန္းက အေၾကာင္းေတြ ေျပာျပီး ငိုၾက ရယ္ၾကနဲ႔၊ ရြာမွာ ရွိတဲ့လူေတြရဲ႕
၈၀ ရာခုိင္နႈန္းက အရက္သမားေတြ ျဖစ္ကုန္တာေတြ႕ရတယ္။ သူတို႔ အေျပာကေတာ့ သူတို႔ ဆံုးရႈံးသြားတဲ့ မိသားစုေတြကို ဘယ္လိုမွ ေမ႔မရဘူး၊ အရက္မေသာက္ဘဲနဲ႔ မအိပ္ႏုိင္ဘူးတဲ့။ အရက္ကို တမူး ေသာက္ၾကတာပဲ။ ေန႔ခင္းမွာေတာ့ အလုပ္ေတြသိမ္းၾကံဳးလုပ္ျပီး ေနတယ္တဲ့။

ညေနေစာင္းလို႔ အလုပ္သိမ္းျပီဆိုတာနဲ႔ အရက္ဆိုင္၀င္ အရက္ ၀ယ္ျပီးျပန္ၾကတယ္ေလ။ သူတုိ႔ အရက္ဖိုး ေပး တာ ကလည္း စိတ္၀င္စားဖို႔ေကာင္းတယ္။ သူတို႔ရလာတဲ့ ငါးေတြ၊ ပုစြန္ေတြကို အရက္ဖိုးအေနနဲ႔ ေပးတယ္။ တခ်ိဳ႕ကလည္းခြဲတမ္းရတဲ့ ဆန္ကို ေပးတယ္ေလ။ အရက္ဆိုင္ေတြကေတာ့ အလုပ္အျဖစ္ဆံုးပဲ၊ တခ်ိဳ႕မိန္းမေတြ ကလည္း အရက္၀င္ေသာက္ၾကတာ ေတြ႕ရတယ္။ အခုခ်ိန္ထိအဲဒီနာဂစ္ျဖစ္တဲ့ ညကအေၾကာင္းေတြကို ေျပာရင္
ခ်ံဳးပြဲခ်ငိုတဲ့သူေတြရွိေနေသးတယ္။

ျပီးေတာ့ အစားအေသာက္ကလည္း တိရိစာၧန္သာသာေလာက္ပဲ စားရေသာက္ရတာပဲ။ ယူအန္အဖြဲ႕ေတြက ၁ ေယာက္ကို တလကို ဆန္ ၅ ျပည္ ေပးတယ္။ အဲဒီ ၅ ျပည္နဲ႔ ေလာက္ေအာင္ စားၾကတယ္။ ဟင္းကေတာ့ သိတဲ့ အတိုင္းပဲ ငါး၊ ပုစြန္၊ ကဏန္းပဲေပါ့။ ၾကက္သားဆိုတာ မစားရတာ ၈ လရွိျပီတဲ့ ။ ၀က္သားကေတာ့ရြာထဲမွာ ေပၚ ရင္ တရြာလံုး မွ်စားၾကတယ္။ အခုသူတို႔ ရြာေတြမွာ ဘံုစနစ္ကိုပဲသံုးေနၾကတယ္။ အခုလို ခ်မ္းတဲ့ကာလမွာ ေစာင္ မရွိတဲ့သူက ရွိတဲ့သူနဲ႔မွ်ျခံဳရတယ္။ အေႏြးထည္ကိုလည္း မွ်၀တ္ၾကတယ္။ အဲဒီလိုပဲ အစစ အရာရာ မွာဘံုစနစ္ ေပါ့။ လူစင္စစ္ကေန တိရိစၧာန္ စနစ္ကိုေရာက္သြားရတဲ့ သေဘာလို႔ပဲက်ေနာ္ ခံစားလာရတယ္။

အထူးသျဖင့္ ကေလးေတြရဲ႕ အေျခအေနနဲ႔အနာဂတ္ကိုေတြးမၾကည့္ရဲဘူး။ ေက်ာင္းရွိေပမယ့္ ေက်ာင္းျပန္တက္ တဲ့ ကေလးက သံုးပံု ၁ပံုပဲရွိတယ္။က်န္တဲ့ကေလးေတြက ငါးရွာ၊ ဖားရွာတယ္။ ျပီးရင္ အရက္ေသာက္လာတယ္။ သူတို႔ေရွ႕ကလူၾကီးေတြလုပ္တဲ့အတိုင္း လိုက္လုပ္ၾကတယ္။ အဲဒါကို အခြင့္ေကာင္းယူျပီးကေလးေတြကိုပင္လယ္ ထြက္ျပီး ငါးဖမ္းတဲ့အခါ ေခၚသြားတဲ့ အလုပ္ရွင္ေတြရွိလာတာေတြ႕ရတယ္။ ကေလးဆိုေတာ့ လုပ္အားခက တရက္ ကို က်ပ္ ၃၀၀ နဲ႔ စားဖို႔ ငါးအနည္းအပါးေပးရတယ္။ လူၾကီးတေယာက္ကို ပင္လယ္ေခၚရင္ တရက္ကို ၃၀၀၀ ေပးရတယ္။ ငါးမွ်ေပးရတယ္။ အရက္တိုက္ရတယ္ေလ။

ေနာက္ျပီး ကေလးက ခိုင္းသမွ် အကုန္လုပ္ေပးတယ္။ အႏၲရာယ္မ်ားတယ္ မမ်ားတယ္ မသိဘူး။ အလုပ္ရွင္ ခိုင္းတာ မွန္သမွ် လုပ္ေပးၾကတယ္ဆိုေတာ့ အလုပ္ရွင္ေတြကလူၾကီးေတြကို မေခၚေတာ့ဘူး။ ရွစ္ႏွစ္အရြယ္ ေလာက္ဆိုရင္ပဲ သူတို႔ခိုင္းလို႔ရေနျပီဆိုျပီး ကေလးေတြကို အလုပ္သမားေတြအျဖစ္ ေခၚသံုးေနၾကတယ္။

ေနာက္တခုကေတာ့ တပ္ေတြက ရြာထဲက မိဘမဲ့ကေလးေတြကို စစ္သားအေနနဲ႔ စုေဆာင္းေနတဲ့ ကိစၥပဲ။ ကရင္အဖြဲ႕က ကေလး ၂ေယာက္ပါသြားလို႔ လပြတၱာက အက္စီဘီကို ေျပာျပီး ျပန္ေတာင္းတာ ကရင္ေလး ၂ေယာက္ေတာ့ ျပန္ရလာတယ္။ သူတို႔နဲ႔ အတူပါသြားတဲ့ ဗမာ ၃ေယာက္ကေတာ့ ျပန္မရဘူးလို႔ သိရတယ္။

ေနာက္ ေတာင္သူေတြ၊ ေရလုပ္သားေတြ အဆင္မေျပေသးတဲ့ အေျခအေန။ စပါးစိုက္ထားတာက ေလးပံု ၁ပံု ေလာက္ပဲ ေအာင္ၾကတယ္။ အဲဒါကလည္း အေၾကြးျပန္ဆပ္ရမွာနဲ႔ ေနာက္လာမယ့္ ရာသီအတြက္ မ်ိဳးစပါး အတြက္ေတာင္မဆင္မေျပၾကဘူး။ သူတုိ႔က လယ္ေတြအတြက္ ကၽြဲေတြ၊ ႏြားေတြလိုတယ္လို႔ေျပာတယ္။ ျပီးခဲ့တဲ့ ရာသီတုန္းက ကၽြဲေတြ၊ ႏြားေတြလွဴၾကတယ္လုိ႔ ေျပာေပမယ့္ သူတုိ႔တေကာင္မွ မရၾကဘူးတဲ့။

လယ္ထြန္စက္ခ်ေပးတာလည္း တရြာကို ၁ စက္၊ ၂ စက္ေလာက္ခ်ေပးတာဆိုေတာ့ လယ္သမားေတြက လယ္ ထြန္ဖို႔ အတြက္ အလွည့္ေရာက္ေအာင္ေစာင့္ရတာနဲ႔ စက္ခ်ေပးတဲ့အခ်ိန္ ေနာက္က်တာနဲ႔ အဆင္မေျပၾကဘူး။ အခုေတာ့ အဲဒီစက္ေတြကိုလည္း သက္ဆိုင္ရာကျပန္သိမ္းသြားတယ္လို႔ ေျပာတယ္။ သူတို႔ကို ခဏလာျပတဲ့ သေဘာပဲ ရွိတယ္တဲ့ေလ။ ရြာသားတိုင္းမွာ အေၾကြး ရွိၾကတယ္။ ဘယ္သူမွလည္း ျပန္ဆပ္ႏိုင္မယ့္ အေျခ အေနမရွိၾကဘူး။

သူတုိ႔ေတြကေတာ့ ဘာကိုမွ သိပ္ေၾကာက္ပံုလည္း မရေတာ့ဘူး၊ ျပီးေတာ့ေနာက္ႏွစ္အတြက္ဆိုတာလည္း သိပ္ မစဥ္းစားၾကေတာ့ဘူး။ ရွိတာေလး စား၊ ျဖစ္သလိုေလး ေနေနၾကတာပဲ။ ျပီးေတာ့ သူတို႔ေတြရဲ႕ မ်က္လံုး ေတြမွာ ဘာေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မွ မရွိေတာ့ဘူး။ ေနမထူးေသမထူးဘ၀မ်ိဳးနဲ႔ သူတို႔ ဘာကိုမွေၾကာက္ပံုမရေတာ့ဘူး ေလ။ သူတို႔မွာ ဘ၀ ဆိုတာလည္း ေပ်ာက္ေနျပီကိုး။