Thursday, June 10, 2010

တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား သတိျပဳရန္



ႏိုင္ေငြသိမ္း | ၾကာသပေတးေန႔၊ ဇြန္လ ၁၀ ရက္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ၁၄ နာရီ ၄၇ မိနစ္

‘ႏိုင္ငံေရးလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ သတိျပဳရမည့္ အခ်က္မ်ားအေပၚ အၾကံျပဳခ်က္’

တိုင္းရင္းသားမ်ား (လူနည္းစုမ်ား) ၏ ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေတြ႔အၾကံဳကို တင္ျပလုိက္ပါသည္။ သင္ခန္းစာ ယူစရာရွိလွ်င္ ယူပါ၊ ပစ္ပယ္စရာရွိလွ်င္ ပစ္ပယ္ပါ၊ ဗဟုသုတအေနျဖင့္ တင္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားသည္ အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရာတြင္ မိမိကိုယ္ကို မိမိရပ္တည္ျခင္းထက္ ျပည္မရွိ အဖြဲ႔အစည္းအေပၚ ပိုမို အားထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ သို႔ေသာ္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ပင္လုံညီလာခံအစတြင္ ရွမ္း၊ ကခ်င္၊ ခ်င္း တုိင္းရင္းသားမ်ားက မိမိတုိ႔ အမ်ဳိးသားခ်င္းအေပၚ အထူး အမွီသဟဲ ျပဳၾကသည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။ ရွမ္းျပည္တြင္ ဖြဲ႔စည္းထားေသာ ရွမ္းျပည္ ျပည္သူ႔ လြတ္လပ္ေရးအဖြဲ႔ (ရပလ) သည္သာ ျပည္မရွိ ႏိုင္ငံေရး အဖြဲ႔အစည္းႏွင့္ အဆက္အသြယ္ ျပဳခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရသည္။

၁၉၄၈ ခုႏွစ္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ရွမ္း၊ ကခ်င္၊ ခ်င္း တုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ ျပည္မႏွင့္ ပိုမိုရင္းႏွီးလာၿပီး ျပည္မႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး အဆက္အသြယ္လုပ္ကာ မဟာမိတ္အဖြဲ႔၊ လက္ေအာက္ခံအဖြဲ႔အျဖစ္ ဆက္သြယ္ ခံယူလာၾကသည္။ နဂို ျပည္မရွိ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႔မ်ားလည္း ထုိနည္းတူစြာပင္၊ ဤျဖစ္ရပ္မ်ားက တုိင္းရင္းသား ႏုိင္ငံေရးအဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ မိမိကိုယ္ကိုမိမိ အားကုိးလိုစိတ္ အားနည္းလ်က္ရွိေနၿပီး ေရရွည္တြင္ ခန္းေျခာက္သြားႏုိင္သည္ကို ျပေနသည္။ တုိင္းရင္းသားမ်ားထဲတြင္ လြတ္လပ္ၿပီးေနာက္ ပထမအၾကိမ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ရခုိင္ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္အခ်ဳိ႕ တသီးပုဂၢလအျဖစ္ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ခဲ့သည္ကို လြတ္လပ္ေရးရရွိၿပီး ပထမအၾကိမ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲစာရင္းတြင္ ေတြ႔ရွိရသည္။

၁၉၅၆ ခုႏွစ္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပဲြတြင္ ရခိုင္အမ်ဳိးသားမ်ားက ရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ား ညီၫြတ္ေရးအဖြဲ႔ (ရတည) အေနျဖင့္ ျပည္မရွိ ႏုိင္ငံေရးအဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ မေပါင္းဘဲ ဖြဲ႔စည္းခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။ ဤလုပ္ရပ္က တုိင္းရင္းသားပါတီတရပ္သည္ မိမိဘာသာမိမိ ေျခေထာက္ေပၚ ရပ္တည္ႏုိင္ေၾကာင္း ျပသလုိက္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ၁၉၆ဝ ခုႏွစ္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မြန္ျပည္သူ႔တပ္ဦးကလည္း မိမိဘာသာ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ခဲ့သည္။

တုိင္းရင္းသားပါတီ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ ႐ုပ္လံုးသည္ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္၊ ဖဆပလ အကြဲတြင္ ထင္ထင္ရွားရွား ေပၚလာသည္။ ေဆြ-ၿငိမ္း (တည္ၿမဲ) အုပ္စုဝင္ ေဒါက္တာေစာလွထြန္း (ကရင္ျပည္နယ္ဝန္ၾကီး)၊ ဦးဇန္ထားဆင္ (ကခ်င္ျပည္နယ္ဝန္ၾကီး)၊ ဦးရွိန္ထန္း (ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးဝန္ၾကီး)၊ ေစာေအာင္ဒင္ (ပါလီမန္အတြင္းဝန္-ပင္လယ္ေရေၾကာင္း)၊ ဦးထြန္းေအာင္ (ခ်င္းေရးရာ)၊ ေစာခ်စ္သန္း (ကရင္ျပည္နယ္)၊ ဒူးဝါးလဝမ္ (ကခ်င္ျပည္နယ္) တုိ႔ ဖဆပလအဖြဲ႔မွ ႏုတ္ထြက္ခဲ့သည္။

၁၉၅၈ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၄ ရက္ေန႔တြင္ အသစ္ဖြဲ႔စည္းလုိက္ေသာ သန္႔ရွင္းဖဆပလအဖြဲ႔တြင္ ဝန္ၾကီးသစ္ ၅ ဦးမွာ ေစာလူလူ (ဖာပြန္အေရွ႕ပိုင္းလူမ်ဳိးစု၊ ကရင္ျပည္နယ္ဝန္ၾကီးဌာန)၊ ဒူးဝါးေဇာ္ရစ္ (ျမစ္ၾကီးနား၊ ကခ်င္ျပည္နယ္ ဝန္ၾကီးဌာန)၊ ဦးေက်ာ္မင္း (စစ္ေတြ၊ ဘ႑ာေရးဝန္ၾကီးဌာန)၊ ဦးေမာင္ေက်ာ္ဇံ (စစ္ေတြအလယ္ပိုင္းလူမ်ဳိးစု၊ တရားေရးဝန္ၾကီးဌာန)၊ ဦးေရႊၾကိဳင္ (သံတြဲလူမ်ဳိးစု၊ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးဝန္ၾကီးဌာန) ႏွင့္ ဝန္ၾကီးေဟာင္းမ်ား စဝ္ခြန္ခ်ဳိ (ႏုိင္ငံျခားေရးဌာနႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္ဝန္ၾကီး)၊ စဝ္ဝÀ (ကယားျပည္နယ္ဝန္ၾကီးဌာန)၊ ဦးဇာရဲလွ်ံ (ခ်င္းေရးရာဝန္ၾကီးဌာန)၊ ဦးေအာင္ပ (ေရေၾကာင္းႏွင့္ ၿမိဳ႕ျပေလေၾကာင္းဌာနႏွင့္ က်န္းမာေရးဝန္ၾကီးဌာန)၊ စဝ္ထြန္းေအး (လူဝင္မႈၾကီးၾကပ္ေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသားမွတ္ပံုတင္ဝန္ၾကီးဌာန) တုိ႔ တုိင္းရင္းသားမ်ား ပါဝင္ခဲ့ၾကသည္။

၁၉၆ဝ ျပည့္ႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၆ ရက္ေန႔တြင္ အိမ္ေစာင့္အစုိးရက က်င္းပေပးေသာ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲၾကီးတြင္ တည္ၿမဲအုပ္စုဝင္ တပ္မေတာ္အရာရွိၾကီးမ်ားက တည္ၿမဲအႏုိင္ရရွိေစရန္ တုိင္းႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ား၊ အထူးသျဖင့္ ကရင္-ကခ်င္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ မဲထည့္ခိုင္းျခင္း၊ မဲလိမ္ျခင္း၊ မဲခိုးျခင္းမ်ားကို စစ္အာဏာသံုး၍ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေနဝင္းက ၎ကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ တပ္မေတာ္တြင္းမွ ဗိုလ္မႉးခ်ဳပ္၊ ဗိုလ္မႉးၾကီး၊ ဒု-ဗိုလ္မႉးၾကီးမ်ားကို တပ္မေတာ္မွ အၿငိမ္းစားေပးျခင္း၊ အရပ္ဘက္သုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႔ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ရသည္။

ဤကဲ့သုိ႔ ျပည္မရွိအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ အထူးသျဖင့္ သန႔္ရွင္း (ပထစ)၊ တည္ၿမဲ (ဖဆပလ)တုိ႔ႏွင့္ ပူးေပါင္းခဲ့သည့္အတြက္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၈ ရက္ေန႔မွစ၍ ၁၆ ရက္ေန႔အထိ ေတာင္ၾကီးၿမိဳ႕ စားၿမိန္ရိပ္သာတြင္ က်င္းပေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား အစည္းအေဝးသုိ႔ ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ကယားျပည္နယ္၊ ကရင္ျပည္နယ္၊ ရွမ္းျပည္နယ္ႏွင့္ ခ်င္းဝိေသသတုိင္းတုိ႔မွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ ျပည္နယ္ေပးမည္ဟု ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ဦးႏုထံမွ ကတိရထားေသာ မြန္ႏွင့္ ရခုိင္တုိ႔မွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ စုစုေပါင္း ၂၂၆ ဦးႏွင့္ ေလ့လာသူေပါင္း ၁ဝ၄ ဦး ညီလာခံတက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။

တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား၏ တန္းတူေသာ ျပည္ေထာင္စုမူကို သန္႔ရွင္း (ပထစ)၊ တည္ၿမဲ (ဖဆပလ) အဖြဲ႔တုိ႔က လက္မခံလုိၾကသျဖင့္ သန္႔ရွင္း (ပထစ) ဝန္ၾကီး ဒူးဝါးဆင္ဝါးေနာင္ႏွင့္ ခ်င္းဝန္ၾကီး ဇာရဲလ်န္တုိ႔က သန္႔ရွင္း (ပထစ) မူအရ တန္းတူေသာ ျပည္ေထာင္စုမူကို ဆန္႔က်င္ၾကသည္။ ကရင္ျပည္နယ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေအစိုးျမင့္ကလည္း ညီလာခံတက္ေရာက္ၿပီး တည္ၿမဲ (ဖဆပလ) မူအရ သြယ္ဝိုက္ေသာနည္း၊ တုိက္႐ိုက္နည္းမ်ားျဖင့္ ဆန္႔က်င္တုိက္ခိုက္ပါသည္။

သို႔ေသာ္ အေျခအေနမလွ၍ ေနာက္ဆံုးတာဝန္ယူထားေသာ ျပည္နယ္မ်ား ညီၫြတ္ေရးအဖြဲ႔၏ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲေရးအဖြဲ႔မွ ႏုတ္ထြက္ခဲ့သည္။ ျပည္နယ္မ်ား ညီလာခံတြင္ တည္ၿမဲ (ဖဆပလ)ႏွင့္ မဟာမိတ္ျပဳ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ ကခ်င္အမ်ဳိးသား ကြန္ဂရက္ေခါင္းေဆာင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ ဦးဇန္ထားဆင္၊ ဒူးဝါးေဇာ္လြန္းတုိ႔က တည္ၿမဲ (ဖဆပလ) ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို လိႈက္လိႈက္လွဲလွဲ ဆန္႔က်င္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။

ေဖာ္ျပလုိသည့္အႏွစ္ခ်ဳပ္မွာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိး အဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ ျပည္မရွိ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္လွ်င္ သတိထားရန္ လိုသည္။

(၁) လက္ေအာက္ခံ အဖြဲ႔အစည္းအေနျဖင့္ ပူးေပါင္းျခင္း၊
(၂) မဟာမိတ္ျပဳျခင္း၊
(၃) တပ္ေပါင္းစုတြင္ ဝင္ေရာက္ျခင္း။

ယင္းတုိ႔အနက္ (၁) ႏွင့္ (၂) သည္ မိမိတုိ႔၏ တုိင္းရင္းသား အခြင့္အေရးမ်ား ဆံုးရံႈးမည္။ အမွတ္ (၃) ျဖစ္သည့္ တပ္ေပါင္းစုျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းျခင္းသည္ တပ္ေပါင္းစုအတြင္း တူညီေသာ အခြင့္အေရး ရရွိျခင္းေၾကာင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ သင့္ေလ်ာ္ပါသည္။ တပ္ေပါင္းစုနည္းျဖင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွသာ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ျခင္း မွန္ကန္ေပမည္။ တပ္ေပါင္းစုအတြင္း အဖြဲ႔ဝင္အျဖစ္ ပါဝင္ေသာ အဖြဲ႔တုိင္းသည္ ၾကီးသည္ငယ္သည္ မခြဲျခားဘဲ တူညီေသာ အခြင့္အေရး ရရွိၾကပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ သတိျပဳရမည္မွာ တပ္ေပါင္းစုအတြင္း အင္အားၾကီးေသာ အဖြဲ႔က အဖြဲ႔ၾကီး ေရာဂါတက္ၿပီး တပ္ေပါင္းစုကို ခ်ဳပ္ကိုင္ခ်ယ္လွယ္ရန္ ျပဳလုပ္တတ္သည္။ ဤသို႔ျဖစ္လွ်င္ တပ္ေပါင္းစုလည္း ဇိဝိန္ခ်ဳပ္ ပ်က္စီးသြားရေတာ့သည္။

တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ အေရးေတာ္ပံုေနာက္ပုိင္း ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒအရ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား မွတ္ပံုတင္ခြင့္ဥပေဒ ထြက္လာေသာအခါ မိမိတို႔လူမ်ဳိးအလိုက္ ပါတီေပါင္း ၂ဝ ေက်ာ္ ေပၚလာၿပီး အားလံုးနီးပါး ျပည္ေထာင္စု တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (UNLD) ကို ပူးေပါင္းဖြဲ႔စည္းခဲ့သည္။ အခ်ဳိ႕တုိင္းရင္းသား ႏုိင္ငံေရး ေဆာင္ရြက္သူမ်ားသည္ ျပည္မပါတီတြင္ ဝင္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ အနည္းစုသာ ျဖစ္ပါသည္။

နဝတ က်င္းပေပးခဲ့ေသာ ၁၉၉ဝ ျပည့္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိး ႏိုင္ငံေရးပါတီ ၁၈ ဖြဲ႔ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ရာတြင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေပါင္း ၆၇ ေယာက္ ရရွိခဲ့သည္။ ဤျဖစ္ရပ္သည္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား ျပည္မရွိ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားအေပၚ မမီခိုဘဲ မိမိအမ်ဳိးသားမ်ားႏွင့္ အမ်ဳိးသားတပ္ေပါင္းစုတြင္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္း၏ အႏွစ္သာရကို သိရွိခဲ့ၾကရသည္။ မိမိတုိ႔၏ လူမ်ဳိးမ်ားအေပၚႏွင့္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ားအခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ ဆႏၵမ်ဳိးေစ့ခ် ေဆာင္ရြက္ျခင္း အခြင့္အလမ္းႏွင့္ အက်ဳိးေက်းဇူး ရလဒ္ေကာင္းကို သိရွိလာသျဖင့္ ဆက္လက္၍ ဤလုပ္ငန္းစဥ္အတုိင္း ေဆာင္ရြက္သြားၾကမည္ဟု ယံုၾကည္ပါသည္။

ျပည္မပါတီ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရာတြင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား ပါတီႏွင့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ မိမိတုိ႔၏ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိး အက်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္လိုေသာ္လည္း မိမိတို႔ပါဝင္ေနေသာ အဖြဲ႔အစည္း၏ လမ္းစဥ္အတုိင္းသာ လုိက္လုပ္ရသည္ျဖစ္၍ မိမိဆႏၵရွိ လုိလားေသာ တုိင္းရင္းသားကိစၥမ်ားကို အျပည့္အဝေဆာင္ရြက္ရန္ မျဖစ္ႏုိင္ေသာ အေျခအေနကို ေတြ႔ရွိရသည္။ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ ျဖစ္ရပ္မ်ားသည္ ျပည္မႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ ပါတီမ်ား၊ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ အေတြ႔အၾကံဳအရ သိရွိခဲ့ရပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္ ေတာင္ၾကီးတြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ ျပည္နယ္မ်ား ညီလာခံတြင္ ပထစတုိင္းရင္းသားဝန္ၾကီးမ်ား၊ ဖဆပလ (တည္ၿမဲ) ဝင္ တုိင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ မိမိတုိ႔ ပါဝင္ေနေသာ ပါတီအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ လမ္းစဥ္အတုိင္း ေျပာဆုိလုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္မ်ားက ထင္ထင္ရွားရွား သာဓကျပလ်က္ ရွိခဲ့သည္။

နိဂံုးခ်ဳပ္အေနျဖင့္ တင္ျပလုိသည္မွာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားသည္ မိမိတို႔ တိုင္းရင္းသား အက်ဳိးစီးပြားကို ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ မိမိကိုယ္ကိုမိမိ အားကိုး၍ တုိင္းရင္းသားအခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္းျခင္းသာလွ်င္ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ေပသည္။ ျပည္မရွိ ပါတီမ်ားႏွင့္ သာတူညီမွ်ေသာ အခြင့္အေရး၊ တုိင္းရင္းသားမ်ား ရပိုင္ခြင့္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မႈအေပၚ ေလ့လာသံုးသပ္ တပ္ေပါင္းစု ဖြဲ႔စည္းပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သင့္ပါေၾကာင္း။

တင္ျပသူ
ႏုိင္ေငြသိမ္း
(တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား၏ ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈတြင္ ဆယ္စုႏွစ္ ၄ စု ပါဝင္ခဲ့သူ)


၂ဝဝ၈ ဖြဲ႔စည္းပံုႏွင့္ တုိင္းရင္းသား ျပႆနာ (သို႔မဟုတ္) `ေကာင္းမႈ´ ၊`မေကာင္းမႈ´ ၏ အလယ္

မင္းေဆြသစ္ | ဗုဒၶဟူးေန႔၊ ဇြန္လ ၀၉ ရက္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ၁၆ နာရီ ၄၁ မိနစ္

(၁)
နအဖရဲ႕ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသစ္မွာ ႏို္င္ငံေတာ္ကို ျပည္ေထာင္စုစနစ္နဲ႔ ဖြဲ႔စည္း တည္ေထာင္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဒီေတာ့ … ̏ ̏ျပည္ေထာင္စုစနစ္ ̋ ဆိုတာ ဘာလဲဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ သိရေအာင္ ႏုိင္ငံတကာက ႏို္င္ငံေတြရဲ႕ အေျခခံဥပေဒေတြကို ေလ့လာၾကည့္ရေအာင္ပါ။

တိုင္းျပည္တည္ေဆာက္ပံုနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ပံုစံ ၂ မ်ဳိးပဲ ရွိတာကို ေတြ႔ရပါမယ္။ တခုက တျပည္ေထာင္စနစ္ျဖစ္ၿပီး ေနာက္တမ်ဳိးက ဖယ္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တျပည္ေထာင္စနစ္က အာဏာဟာ ဗဟုိတခုထဲမွာပဲ ရွိတယ္။ အဲဒီဗဟိုကပဲ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတခုလံုးကို ေဆာင္ရြက္တယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို ဗဟိုက ခ်ေပးတယ္။ လက္ေအာက္ခံ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ လုပ္ကိုင္မႈေတြကို ဗဟိုက သေဘာမက်ရင္ အာဏာေတြကို ဗဟိုက ခ်က္ခ်င္း ျပန္႐ုပ္သိမ္းပစ္ႏုိင္တယ္။ အဂၤလန္၊ ျပင္သစ္၊ အီတလီ၊ အင္ဒိုနီးရွား စတဲ့ ႏို္င္ငံေတြဟာ တျပည္ေထာင္စနစ္ က်င့္သံုးတဲ့ ႏုိင္ငံေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။

ဖယ္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုတာကေတာ့ ဗဟိုနဲ႔ ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႔စည္းရာမွာ ပါဝင္ၾကတဲ့ ျပည္နယ္ေတြအၾကားမွာ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ အာဏာကို ေစ့ေစ့စပ္စပ္ အေသးစိတ္ ခြဲေဝထားၾကတယ္။ ပါဝင္တဲ့ ျပည္နယ္ေတြဟာ ကိုယ့္ေဒသအက်ဳိးအတြက္ အာဏာက်င့္သံုးႏုိ္င္ဖို႔ အထူးသီးသန္႔ အခြင့္အာဏာေတြလည္း ရွိၾကၿပီး ဖယ္ဒရယ္အဆင့္မွာေတာ့ သီးသန္႔အာဏာကို ဖယ္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုအတြင္းမွာ ခြဲျခမ္းထားရွိျပန္တယ္။ ဥပေဒျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ စီမံခန္႔ခြဲေရး စတဲ့ လုပ္ငန္းရပ္ေတြ အားလံုးကို ၾကီးၾကပ္ထိန္းကြပ္ဖို႔ လြတ္လပ္တဲ့ တရားစီရင္ေရးစနစ္ကိုလည္း ထူေထာင္ထားရွိျပန္တယ္။ ဒီေတာ့ …ျမန္မာႏုိ္င္ငံရဲ႕ ထူးျခားတဲ့ အေျခအေန အရပ္ရပ္အရ အေကာင္းဆံုးျဖစ္မယ့္ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရး ပံုစံတခုခုဟာ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒသစ္မွာ ပါရွိပါရဲ႕လား ….။

(၂)
ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးေပါင္းစံု စုေပါင္းေနထုိင္ၾကတဲ့ ႏုိင္ငံျဖစ္တာနဲ႔အညီ ဒီႏိုင္ငံနဲ႔ သင့္ေတာ္မယ့္ အေျခခံဥပေဒကို ေရြးခ်ယ္ၾကရာမွာ ႏုိင္ငံရဲ႕ အတိတ္သမိုင္းမွာ ၾကံဳေတြ႔ခဲ့ၾကရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းအမွန္ ျပႆနာေတြကို ေဖာ္ထုတ္ၿပီး ထည့္တြက္စဥ္းစားဖုိ႔ လိုပါမယ္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒရဲ႕ ႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္မႈကို ျပည္ေထာင္စုစနစ္လုိ႔ သတ္မွတ္ေခၚဆိုၾကေပမယ့္ အမွန္မွာေတာ့ ဖယ္ဒရယ္တပိုင္းသာျဖစ္တယ္လို႔ ဆုိရမွာပါ။ အဲဒီအေျခခံဥပေဒသစ္ဟာ ႏုိ္င္ငံသားတဦးခ်င္းစီရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈ ေပးခဲ့တာ ရွိခဲ့ေပမယ့္လည္း တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုေတြအတြက္ေတာ့ တန္းတူအခြင့္အေရးဆုိရာမွာ ထိထိေရာက္ေရာက္ အာမခံတာမ်ဳိး မရွိခဲ့ပါဘူး။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေနဝင္း ေရးဆြဲခဲ့တဲ့ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ၾကည့္ရင္ ဖြဲ႔စည္းမႈ ပံုသ႑ာန္မွာ ျပည္နယ္၊ တုိင္း ၇ ခုစီနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတာကို ေတြ႔ရမွာပါ။ ၿပီးေတာ့ --- တပါတီစနစ္ရဲ႕ တင္းက်ပ္တဲ့ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈနဲ႔ ဖိႏွိပ္ထားၿပီး တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုေတြဟာ တန္းတူအခြင့္အေရးဆိုတာ လံုးဝ မရွိခဲ့ၾကပါဘူး။ ေနာက္ထပ္ ဆိုးတာက လူတဦးခ်င္းစီရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြပါ ဆံုးရႈံးေနရတာပါပဲ။

(၃)
ျမန္မာႏုိ္င္ငံမွာေတာ့ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ ဆိုတာဟာ… အျငင္းပြားစရာအျဖစ္ဆံုး ကိစၥျဖစ္ေနတယ္။ ဒါကလည္း ခြဲထြက္ခြင့္ ရွိတယ္၊ မရွိဘူးဆိုတဲ့အေပၚ အဓိပၸယ္ဖြင့္ဆုိရလုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏွစ္ေပါင္း ၅ဝ ေက်ာ္ လက္နက္ကိုင္တုိက္ပြဲ ဝင္ေနၾကတဲ့ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုအသီးသီးကေတာ့ ဖယ္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုအတြင္းကပဲ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ ရရွိဖို႔ လုိအပ္တယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ဒီေတာ့ ျပည္နယ္ေတြရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းႏိုင္ခြင့္ က်င့္သံုးႏုိင္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အေျခခံမူထဲမွာ ဗဟိုနဲ႔ု ျပည္နယ္ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႔ေတြအၾကားမွာ ဘယ္လုိ အာဏာခြဲေဝမလဲဆုိတာေတြကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေဖာ္ျပဖုိ႔ လိုပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ နအဖရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုသစ္မွာ ျပည္ေထာင္စုနဲ႔ ျပည္နယ္ေတြအၾကား ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာေတြ ခြဲေဝေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဘာျပ႒ာန္းခ်က္မွ မေတြ႔ရပါဘူး။ ျပည္ေထာင္စုကပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ျပည္နယ္ေတြကပဲျဖစ္ျဖစ္ က်င့္သံုးႏုိင္တဲ့ အာဏာစာရင္းဆိုၿပီး မရွိပါဘူး။ ေနာက္ၿပီး ျပည္ေထာင္စုကလာၿပီး မထိပါးႏုိင္တဲ့ျပည္နယ္ေတြအတြက္ အာဏာမ်ားဆိုတာကိုလည္း သတ္မွတ္ေပးထားတာ မေတြ႔႔ရျပန္ပါဘူး။ ဘ႑ာေငြေၾကးနဲ႔ သက္ဆုိင္ရင္လည္း ျပည္နယ္ေတြရဲ႕ စီမံခန္႔ခြဲႏုိင္တဲ့ ပိုင္ခြင့္ေတြကိုလည္း မေဖာ္ျပထားပါဘူး။ အဲဒါေတြအျပင္ကို ဖြဲ႔စည္းပံုသစ္မွာ ျပည္ေထာင္စုနဲ႔ ျပည္နယ္ေတြအၾကားမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဆက္စပ္မႈေတြကိုလည္း ေဖာ္ျပထားဖုိ႔ လိုပါတယ္။

ေနာက္ လူမ်ားစုရဲ႕ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္ အႏုိင္က်င့္မႈေတြကို တားဆီးတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ဆိုတာေတြလည္း ပါရွိသင့္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အခုစစ္အုပ္စုရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုသစ္က အဲဒီကိစၥေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဘာမွမေဖာ္ျပထားဘဲ ရွိေနပါတယ္။ ထားေတာ့။ ဒီေတာ့ မေဖာ္ျပထားတာကို မၾကည့္ေတာ့ဘဲ နအဖရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုသစ္ကိုပဲ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့၊ ဘယ္လိုျပည္ေထာင္စုမ်ဳိးနဲ႔ ဘယ္လိုအာဏာခြဲေဝထားသလဲ ဆိုတာကိုပါ တျဖည္းျဖည္း ႐ုပ္လံုးေပၚလာမွာပါ။

နအဖရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုသစ္အရဆုိရင္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတက ျပည္နယ္ရွိ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြထဲကေနၿပီး ျပည္နယ္ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ကို ေရြးေပးရပါမယ္။ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ အၾကံျပဳခ်က္ကို ယူရမယ္ဆုိတာ ပါေပမယ့္ သမၼတက ေရြးေပးမယ့္ ျပည္နယ္ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ေလာင္းဟာ အရည္အခ်င္း မျပည့္မီသူျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပႏုိ္င္မွ ျငင္းပယ္လို႔ ရပါတယ္။ အရည္အခ်င္းဆုိတာကလည္း အသက္အရြယ္တို႔၊ ပညာအရည္အခ်င္းတုိ႔ ဆိုတာေလာက္ပါ။ ဒီေတာ့ ျငင္းပယ္ဖို႔ဆိုတာ မလြယ္ဘူး။

သမၼတက ခန္႔တယ္ဆိုတဲ့သူကို ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳေပး႐ုံပါပဲ။ ၿပီးရင္ သမၼတခန္႔ထားတဲ့သူလုိ႔ ေျပာလို႔ရတဲ့ ျပည္နယ္ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္က ျပည္နယ္လံုၿခံဳေရးနဲ႔ နယ္စပ္ေဒသေရးရာ ျပည္နယ္ဝန္ၾကီးႏွစ္ေနရာကို စစ္တပ္က စစ္သားကို ခန္႔ေပးထားရမယ္။ ၿပီးေတာ့ ျပည္နယ္ဝန္ၾကီးေတြ ခန္႔တဲ့ေနရာမွာလည္း ျပည္နယ္ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္က အမည္စာရင္းေပးတဲ့သူေတြကို ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳေပးရပါမယ္။ ျငင္းပယ္ခြင့္ ရွိတယ္ဆုိေပမယ့္လည္း အရည္အခ်င္းမျပည့္မွီသူလို႔ ခိုင္လံုေၾကာင္းတခုထဲနဲ႔ပဲ ျငင္းလုိ႔ရပါတယ္။

ေနာက္ဆံုးေတာ့ သမၼတက ျပည္နယ္ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ကို ခန္႔ၿပီးေတာ့ ျပည္နယ္ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္က ျပည္နယ္ဝန္ၾကီးအဖြဲ႔ကို ခန္႔ဆိုတာပါပဲ။ ျပည္နယ္ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္နဲ႔ ျပည္နယ္ဝန္ၾကီးေတြကလဲ သမၼတကိုပဲ တာဝန္ခံၾကရပါတယ္။ ျပည္နယ္ဥပေဒအရာရွိေတြကို ခန္႔အပ္ရာမွာလည္း ျပည္နယ္ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္နဲ႔ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳၿပီးရင္ေတာင္ မရေသးပါဘူး။ ေနာက္ဆံုး သမၼတက သေဘာတူအတည္ျပဳမွ ရပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဗဟိုကျဖစ္တဲ့ သမၼတမွာ အာဏာအျပည့္ ျဖစ္ေနတယ္ဆုိတာ ေပၚလြင္လြန္းလွေနပါၿပီ။

(၄)
တန္းတူေရးုဆိုတဲ့ ျပႆနာဟာ… ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရး ရခဲ့ၿပီးတဲ့ အခ်ိန္ကစၿပီး စိန္ေခၚေနခဲ့တဲ့ ကိစၥပါပဲ။ ဒီကိစၥကို အခုအေျခခံမူေတြက ဘယ္လိုအာမခံခ်က္ ျပဳထားပါသလဲ။ ဒါ အေရးအၾကီးဆံုး ေမးခြန္းပဲ။ တန္းတူညီမွ်ခြင့္ကို ဥပေဒျပဳေရးအဖြဲ႔၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔၊ တရားစီရင္ေရး စတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ အေဆာက္အအံုအားလံုးရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းမႈမွာ က်င့္သံုးရမွာ ျဖစ္တယ္။

နအဖရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုသစ္မွာ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမာက္တဲ့စနစ္ကို ေဖာ္ျပထားတာ မေတြ႔ရပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လက္ရွိ မဲေပးစနစ္ျဖစ္တဲ့ မဲအမ်ားစုရသူႏုိင္တဲ့ စနစ္ကိုပဲ က်င့္သံုးမွာပဲလို႔ ထင္ရပါတယ္။ ဒီေတာ့ လူဦးေရမ်ားတဲ့ ဗမာလူမ်ဳိးေတြက တျခားတုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုေတြအေပၚ အသားစီးရၿပီး လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္ရဲ႕ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေနရာမွာ အမ်ားစုရဖို႔ ေသခ်ာေနပါတယ္။ ဒီအတုိင္းဆုိရင္ တန္းတူညီမွ်ေရးဆိုတဲ့ အေရးဟာ ေျပလည္ႏုိင္ပါ့ဦးမလား။ ဒီေတာ့ တန္းတူညီမွ်ေရးျပႆနာကို ေျဖရွင္းေျပလည္ဖုိ႔ဆုိရင္ မဲေပးမႈပံုစံစနစ္မွာ “အခ်ဳိးက်ကိုယ္စားျပဳစနစ္” တခုကို က်င့္သံုးဖို႔ ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ ျပ႒ာန္းထားဖို႔ လုိပါမယ္။

(၅)
နအဖရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုသစ္အရ ႏိုင္ငံေတာ္ကို တည္ေဆာက္ဖြဲ႔စည္းရာမွာ ျပည္ေထာင္စုစနစ္နဲ႔ ဖြဲ႔စည္းမွာ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ ဖြဲ႔စည္းမႈပုံသ႑ာန္ကိုေတာ့ ျပည္နယ္ ၇ ခု၊ တုိင္း ၇ ခု ပံုသ႑ာန္အတုိင္း ျပည္ေထာင္စုကို ပံုပ်က္ပန္းပ်က္နဲ႔ လုပ္လာေနျပန္ပါတယ္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ မရွိခဲ့တဲ့ ျပည္ေထာင္စုနယ္ေျမဆိုၿပီး ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႔စည္းရာမွာ ထည့္လာပါတယ္၊ နအဖရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုကိုၾကည့္ရင္ ျပည္နယ္ ၇ ခု ၊ တုိင္း ၇ ခုတုိ႔ဟာ တခုခ်င္းစီ အဆင့္အတန္း တူညီၾကတယ္လုိ႔ သတ္မွတ္ပါတယ္။ တုိင္းေဒသ ၇ ခုရဲ႕ တည္ရွိရာ ေဒသတုိင္းမွာက ဗမာလူမ်ဳိးအမ်ားစု ေနထုိင္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေတာ့ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးတခုစီရဲ႕ ျပည္နယ္ တခုစီဟာ တုိင္းေဒသ ၇ ခုနဲ႔မွ တန္းတူညီမွ်သလို ျဖစ္ေနရပါေတာ့တယ္။ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစု ၁ ခုနဲ႔ ဗမာလူမ်ဳိး ၇ ခုနဲ႔ တန္းတူညီမွ်မႈရယ္လုိ႔ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး တုိင္းျပည္အတြင္းမွာရွိတဲ့ တုိင္းေဒသၾကီးေတြ၊ ျပည္နယ္ေတြ၊ ျပည္ေထာင္စုနယ္ေျမေတြ၊ ကို္ယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသေတြဟာ ႏုိင္ငံေတာ္ကေနၿပီး ဘယ္ေတာ့မွ ခြဲမထြက္ေစရဘူးလို႔ ဆိုထားပါတယ္။

ဒီအခ်က္ကိုၾကည့္ရင္ စစ္အုပ္စုရဲ႕ ခ်ဥ္းကပ္ပံုအျမင္ဟာ အပ်က္သေဘာေဆာင္တဲ့ဘက္မွ ရႈျမင္ေနတာ ျဖစ္တယ္လို႔ ယူဆရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုျပ႒ာန္းထားတာမ်ဳိးဟာ ႏို္င္ငံတကာမွာရွိတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုေတြထဲမွာဆိုရင္ အရင္ကရွိခဲ့တဲ့ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု တႏုိင္ငံထဲမွာပဲရွိခဲ့၊ ျပ႒ာန္းခဲ့ဖူးပါတယ္။ တကယ္မွာေတာ့ ဖယ္ဒရယ္စနစ္နဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ အေျခခံဥပေဒတခုကို အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ ထူေထာင္မႈမ်ဳိး ရွိခဲ့ရင္ ျပည္ေထာင္စုမွ ခြဲထြက္ေရးဆုိတာ ေပၚေပါက္လာစရာ မရွိပါဘူး။ နအဖ စစ္အုပ္စုအေနနဲ႔ ကမၻာေပၚမွာရွိတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒေတြကို ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာၿပီး ျမန္မာႏို္င္ငံရဲ႕ အေျခအေနနဲ႔ တူညီတာ ကြဲျပားတာေတြကို ၾကည့္ရႈသံုးသပ္ၿပီး မိမိတို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ ထူးျခားတဲ့ အေျခအေနေတြကို စူးစမ္းေလ့လာၿပီး ဖယ္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ႏုိ္င္ငံတခုကို ထူေထာင္လုပ္ေဆာင္သြားဖုိ႔ပဲ ရွိပါတယ္။ ဒါမွသာ တုိင္းျပည္ရဲ႕ အနာဂတ္ဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ၊ စုေပါင္းညီညႊတ္မႈေတြနဲ႔ ဖြံ႔ျဖဳိးတိုးတက္မႈေတြဆီကို ဦးတည္ေစႏုိင္မယ္ဆုိတာ ေကာက္ခ်က္ခ်လို႔ ရပါလိမ့္မယ္။

(၆)
ၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္တဲ့ ၾကပ္ေျပးေနျပည္ေတာ္ကို ျပည္ေထာင္စု နယ္ေျမအျဖစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုသစ္မွာ သတ္မွတ္ထားတယ္။ သမၼတရဲ႕ တုိက္႐ိုက္အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္မွာ ရွိရမယ္။ သမၼတက ၾကပ္ေျပးေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီကို တည္ေထာင္ဖြဲ႔စည္းရမွာ ျဖစ္တယ္။ ေကာင္စီဥကၠ႒ အပါအဝင္ ေကာင္စီဝင္ဦးေရကို သမၼတက သတ္မွတ္ေပးရမယ္။ ေကာင္စီထဲမွာ လံုၿခံဳေရးအတြက္ဆိုၿပီး စစ္တပ္က စစ္ဗိုလ္ပါရမယ္။ ေကာင္စီဥကၠ႒နဲ႔ ေကာင္စီဝင္အားလံုးဟာ ႏုိ္င္ငံေရးပါတီဝင္ေတြထဲကေတာ့ တေယာက္မွ ပါဝင္ခြင့္ မရွိျပန္ဘူး။ ေကာင္စီဥကၠ႒ဟာ ျပည္ေထာင္စု ဝန္ၾကီးတဦးအဆင့္နဲ႔ အတူတူပါပဲ။ အဆိုးဆံုးက --- လိုအပ္ရင္ ေကာင္စီဝင္အားလံုးကို စစ္တပ္က စစ္ဗိုလ္ေတြနဲ႔ပဲ ခန္႔လို႔ရတယ္ ဆုိတာပါပဲ။ သမၼတက ေကာင္စီဝင္ေတြထဲက ျဖဳတ္မယ္ဆုိရင္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က သေဘာတူအတည္ျပဳမွ ရတယ္။ ဒီေတာ့ တုိင္းျပည္ရဲ႕ အေရးအၾကီးဆံုး ဗဟိုခ်က္မကို စစ္တပ္က ခ်ဳပ္ကိုင္ထားလိုက္တာပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာရမွာ ျဖစ္တယ္။

(၇)
နိဂံုးခ်ဳပ္ပါေတာ့မယ္ ..... နိဂံုးခ်ဳပ္ကို ျပက္လံုးတခုနဲ႔ ခ်ဳပ္ပါရေစ။ ျပက္လံုးတခုျဖစ္ေပမယ့္ ေလးနက္ပါတယ္။ တခါက .... ဦးေလးျဖစ္သူက သူ၏ တူျဖစ္သူကို ခ်ီးမြမ္းခန္းဖြင့္ပါတယ္ .....

``က်ဳပ္တူက လူေကာင္းဗ်၊ တခုပဲ ခ်ဳိ႕ယြင္းတယ္၊ `ေကာင္းမႈ´ နဲ႔ `မေကာင္းမႈ´ ကို ခြဲျခားမသိျခင္းဘဲ´´ လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဗုဒၶရဲ႕ အဆံုးအမထဲက… `သံုးဆယ့္ရွစ္ျဖာ မဂၤလာ´ တရားေတာ္ဟာ `ေကာင္းမႈ´ နဲ႔ `မေကာင္းမႈ´ တုိ႔ကို ခြဲျခားသိဖုိ႔ ၫႊန္းဆိုဆံုးမတဲ့ တရားျဖစ္တယ္လုိ႔ နားလည္မိပါတယ္။

၂ဝဝ၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအရ ျပဳလုပ္မယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ တုိင္းရင္းသားအေရးဆုိတာက ... ဗမာ ၇ က်ပ္၊ တုိင္းရင္းသားမ်ား ၁ က်ပ္ဆိုတဲ့ တန္းတူေရးပါ။ အဲဒီေတာ့ … ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ၾကမယ့္ တုိင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္ ဆိုသူတုိ႔အေနနဲ႔က … `သံုးဆယ့္ရွစ္ျဖာ မဂၤလာ´ တရားရဲ႕ အဆံုးအမမွာ တည္ၿပီး `ေကာင္းမႈ´ `မေကာင္းမႈ´ ကို အနည္းဆံုးေတာ့ ခြဲၿပီး သိဖို႔ လိုပါမယ္။

`ေကာင္းမႈ´ နဲ႔`မေကာင္းမႈ´ ရဲ႕ အလယ္မွာ `ၾကား´ ဆိုတာ မရွိပါဘူး။

ရည္ညႊန္း

- ညီီလာခံက်င္းပေရး ေကာ္မရွင္ဥကၠ႒ - ဒုတိယဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီး သိန္းစိန္မိန္႔ခြန္႔ (၂ဝဝ၆၊ ဇူလိုင္၊ ၂၉)
- ညီလာခံက်င္းပေရး လုပ္ငန္းေကာ္မတီ ဥကၠ႒ - ဦးေအာင္တိုး၏ ညီလာခံက်င္းပေရး ေကာ္မရွင္ အစည္္းအေဝးတြင္ ရွင္းလင္းတင္ျပခ်က္ (၂ဝဝ၆၊ ေအာက္တုိဘာ၊ ၁ဝ)
- အေျခခံမူ ၁ဝ၄ ခ်က္
- ေဒါင္းအုိးေဝႏွင့္ ဦးဒယ္နီရယ္ေအာင္ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခန္း
http://www.mizzimaburmese.com/

0 အၾကံျပဳျခင္း: