Thursday, August 26, 2010

အေျခခံဥပေဒရဲ႕ လွည့္ကြက္မ်ား


အေျခခံဥပေဒရဲ႕ လွည့္ကြက္မ်ား

ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ စစ္အာရွင္ စနစ္ၾကားက ႏိုင္ငံေရး ပဋိပကၡ အေပၚ အေျဖရွာေန ၾကတဲ့ ႏိုင္ငံရပ္ျခားက ျမန္မာ့အေရး ကၽြမ္းက်င္ သူေတြ၊ သံတမန္ ေတြနဲ႔ လူမႈေရး လုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္ေနသူ ေတြၾကားမွာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုက ေဆြးေႏြးျငင္းခံုစရာ အခ်က္အခ်ာ ျဖစ္လာျပန္ပါၿပီ။

သူတို႔ လက္ရွိ စိတ္အ၀င္စားဆံုး အရာကေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ျဖစ္လာမယ့္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ေပါင္းရဲ႕ ေျပာင္းလဲႏိုင္စြမ္းကို ကိန္းဂဏန္းအရ တြက္ခ်က္မႈပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတြက္ခ်က္မႈကို ကၽြမ္းက်င္သူမ်ား အစုအဖြဲ႔ (Think Tank) လို႔ဆိုတဲ့ ရန္ကုန္ အေျခစိုက္ Myanmar Egress က ျပဳလုပ္ခဲ့တာပါ။

Myanmar Egress ရဲ႕ တြက္ခ်က္မႈအရ တကယ္လို႔ ျပည္သူလူထုကသာ သူတို႔ဆႏၵနဲ႔ အက်ိဳးစီးပြားကို အမွန္တကယ္ ကိုယ္စားျပဳႏိုင္မယ့္ ကိုယ္စားလွယ္ ၃၃၃ ေယာက္ကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ေရြးႏိုင္မယ္ဆိုရင္ စစ္တပ္က ေနရာ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ယူထားေပမယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ေပၚေပါက္လာမယ့္ လႊတ္ေတာ္အေနနဲ႔ လူထုအက်ိဳးရွိမယ့္ ဥပေဒအသစ္ေတြကို ျပဌာန္းသြားႏိုင္မွာ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဒီတြက္ခ်က္မႈကို နက္နက္ရိႈင္းရိႈင္း သံုးသပ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အဓိက အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ ေတြ႔ရမွာပါ။ ပထမအခ်က္က ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ အသစ္နဲ႔ အဲဒီေအာက္မွာ ဖြဲ႔စည္းမယ့္ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ဒီမိုကေရစီေဘာင္ထဲက လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မယ့္ ေနရာ တစံုတရာ ရွိလာမယ္ဆိုတာျဖစ္ၿပီး ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲက တိုင္းျပည္အတြက္ အေျပာင္းအလဲတခု ျဖစ္တယ္ဆိုတာပါပဲ။

ဒါဆိုရင္ သခ်ၤာနည္းနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ တြက္ၾကည့္ရေအာင္။ ရာခိုင္ႏႈန္းနဲ႔ တြက္မယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္အမတ္ ၃၃၃ ေယာက္ ဆိုတာက အျမင့္ဆံုး ဥေပဒျပဳအဖြဲ႔ျဖစ္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ရဲ႕ ၅၁ ရာခိုင္ႏႈန္းနဲ႔ ညီမွ်ပါတယ္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ (၄၄၀ ေနရာ) နဲ႔ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ (၂၂၄ ေနရာ) ႏွစ္ရပ္ေပါင္းထားတဲ့ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္မွာ စုစုေပါင္း ၆၆၄ ေနရာ ရွိတာကိုး။

Egress ရဲ႕ ထင္ျမင္ခ်က္က ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ အပိုဒ္ခြဲ ၈၆ (က) ကို အေျခခံထားတယ္ဆိုတာ သိသာလွပါတယ္။ အဲဒီ အပိုဒ္ခြဲမွာ “ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ အဆံုးအျဖတ္ျပဳရမည့္ အေၾကာင္းအရာတရပ္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ မဲခြဲဆံုးျဖတ္ရာ၌ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒတြင္ အျခားနည္းျပဌာန္းထားျခင္း မရွိလွ်င္ အစည္းအေ၀းသို႔ တက္ေရာက္၍ ဆႏၵမဲေပးသည့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ မ်ားရာဆႏၵမဲျဖင့္ ဆံုးျဖတ္ရမည္” လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ထဲမွာလည္း ဒီနည္းအတိုင္းပဲ က်င့္သံုးမယ္လို႔ အပိုဒ္ခြဲ ၁၂၉ (က) မွာ ဆိုထားပါေသးတယ္။

ဒီျပဌာန္းခ်က္က အျမင္အရ ေကာင္းပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ျမန္မာ့အေရး ကၽြမ္းက်င္သူလို႔ ထင္တတ္ၿပီး စစ္အစိုးရဘက္က ေရွ႕ေနလိုက္ေျပာေနသူေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒအသစ္က ထင္သေလာက္ မဆိုးပါဘူးလို႔ ႏိုင္ငံတကာ အစိုးရေတြကို လိုက္နားခ်ေနတဲ့ သူေတြအတြက္ေတာ့ တကယ္ေကာင္းတဲ့ မက္လံုးတခုပါပဲ။

ဒါေပမယ့္ ဒါဟာ တကယ့္ အမွန္တရားလား၊ လွည့္ကြက္တခုလား ဆိုတာကိုေတာ့ အတိတ္နဲ႔ ပစၥဳပၸန္ ျဖစ္ရပ္ေတြနဲ႔ ဆန္းစစ္ ၾကည့္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

စစ္အစိုးရက ေလာေလာဆယ္မွာ ရာႏႈန္းျပည့္ အာဏာကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားေပမယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးသြားရင္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲ ကိုင္ထားၿပီး က်န္တဲ့ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို လက္လႊတ္လိုက္မွာ ျဖစ္တယ္လို႔ ႏိုင္ငံျခား သံတမန္တဦးက ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ဆႏၵခံယူပြဲအၿပီး သိပ္မၾကာခင္မွာလုပ္တဲ့ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခန္းတခုမွာ သူက အခုလို ေျပာခဲ့တာပါ။ “ဒါဆိုရင္ အခုထက္ ပုိမေကာင္းဘူးလား” လို႔လည္း သူက ေမးခြန္းထုတ္ခဲ့ပါေသးတယ္။

တကယ္ေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေတြ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ထိန္းထားႏိုင္ဖို႔နဲ႔ အာဏာကို ဆက္လက္ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားႏိုင္ဖို႔ အာမခံမယ့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီတခုကို စစ္အစိုးရက ဖြဲ႔စည္းထားၿပီးပါၿပီ။ ျမန္မာ့အေရး ကၽြမ္းက်င္သူလို႔ ဆိုေနၾကသူေတြက သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ စစ္အစိုးရရဲ႕ စိတ္ဓာတ္စစ္ဆင္ေရး ေထာင္ေခ်ာက္ထဲ ေရာက္ေနမွန္း မသိၾကဘူးေလ။

“၃၃၃” ဂဏန္းထင္ေၾကးက ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ လက္တကမ္းအလိုမွာ ထြက္လာတာပါ။ ၿပီးေတာ့ ဒီထင္ေၾကးထြက္လာခ်ိန္ဟာ ေရြးေကာက္ပြဲအႀကိဳ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြ လုပ္ေဆာင္တဲ့ေနရာမွာ စစ္အစိုးရရဲ႕ မမွ်တမႈေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြၾကားမွာ မခံမရပ္ႏို္င္ျဖစ္မႈေတြ တိုးပြားလာေနတဲ့ အခ်ိန္လည္း ျဖစ္ေနပါတယ္။

၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ အခ်က္အလက္ေတြကို အေျခခံၿပီးေျပာရရင္ အသစ္ဖြဲ႔စည္းမယ့္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ေပါင္းရဲ႕ အင္တိုက္အားတိုက္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္းက အေတာ့္ကို မေရမရာရွိလွပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဒီမိုကေရစီ ဘက္ေတာ္သားေတြပါလို႔ ေျပာလို႔ရမယ့္ သူေတြက လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ေပါင္းရဲ႕ ၃၃၃ ေနရာကို အႏိုင္ရရွိတယ္ဆိုဦးေတာ့ သမၼတဦးေဆာင္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔က သူတို႔ရဲ႕ အာဏာကို ကန္႔သတ္ထားလို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ႏွစ္စဥ္ဘတ္ဂ်က္ ဥပေဒၾကမ္း တင္းသြင္းမႈအပိုင္းကို ဥပမာအေနနဲ႔ ထုတ္ျပလိုပါတယ္။ ႏိုင္ငံတခုရဲ႕ တည္ၿငိမ္မႈနဲ႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအတြက္ သိပ္ကို အေရးႀကီးတဲ့ ဒီအခန္းက႑ကို ဆံုးျဖတ္ရာမွာ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႔နဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔ေတြကို ခြဲေ၀အပ္ႏွင္းထားတဲ့ တာ၀န္နဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြအတိုင္း ဆံုးျဖတ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒအရေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက တိုင္းျပည္ရဲ႕ “ျပည္ေထာင္စု၏ ဘ႑ာေငြ အရအသံုးဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္း” ကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ဆီ တင္သြင္းမွာျဖစ္ၿပီး ဥပေဒၾကမ္းပါ တခ်ိဳ႕အခ်က္ အလက္ေတြကို လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြ အေနနဲ႔ “ျငင္းပယ္ျခင္းႏွင့္ ေလွ်ာ့၍ခြင့္ျပဳျခင္း” ေတြ လုပ္ခြင့္မရွိဘူးလို႔ တိတိက်က် ျပဌာန္းထားလို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အေျခခံဥပေဒ အပိုဒ္ခြဲ ၁၀၃ (က) မွာ “ျပည္ေထာင္စု အစိုးရအဖြဲ႔ကိုယ္စား ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ သို႔မဟုတ္ ယင္းက တာ၀န္ေပးအပ္သည့္ ပုဂၢိဳလ္သည္ ျပည္ေထာင္စု၏ ဘ႑ာေငြ အရအသံုးဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပရမည္” လို႔ ေဖၚျပထားပါတယ္။

အပိုဒ္ခြဲ ၁၀၃ (ခ) မွာလည္း ျပည္ေထာင္စု ဘတ္ဂ်က္ ဥပေဒၾကမ္းမွာပါတဲ့ အသံုးစရိတ္ ၄ မ်ိဳးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး “ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္တြင္ ေဆြးေႏြးခြင့္ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ျငင္းပယ္ျခင္း၊ ေလွ်ာ့၍ခြင့္ျပဳျခင္း မျပဳရ” လို႔ ျပဌာန္းၿပီး လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္နဲ႔ အာဏာကို ဆိုးဆိုးရြားရြား ကန္႔သတ္ထားျပန္ပါတယ္။

အဲ့ဒီလို ေဆြးေႏြးခြင့္ပဲရွိၿပီး ျငင္းလို႔ ေလွ်ာ့လို႔မရတဲ့ အသံုးစရိတ္ေတြကေတာ့ …

၁။ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ ဖြဲ႔စည္းထားေသာ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား (၀န္ႀကီးဌာနမ်ားအပါအ၀င္) ၏ အႀကီးအမႉးမ်ားႏွင့္ အဖြဲ႔အစည္း၀င္မ်ား၏ လစာ၊ စရိတ္ႏွင့္ ယင္းအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ အသံုးစရိတ္မ်ား။
၂။ ျပည္ေထာင္စုက ေပးဆပ္ရန္ တာ၀န္ရွိေသာ ေႂကြးၿမီမ်ား၊ ယင္းေႂကြးၿမီမ်ားႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေသာ ကုန္က်စရိတ္မ်ား၊ ျပည္ေထာင္စုက ေခ်းယူေငြမ်ားႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ေသာ အျခားကုန္က်စရိတ္မ်ား၊
၃။ တရားရံုး သို႔မဟုတ္ ခံု႐ံုး တ႐ံုး႐ံုး၏ စီရင္ခ်က္၊ အမိန္႔၊ ဒီကရီအရ ေပးေဆာင္ရန္ရွိေသာ အသံုးစရိတ္မ်ား၊
၄။ တည္ဆဲဥပေဒ တရပ္ရပ္အရျဖစ္ေစ၊ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ စာခ်ဳပ္ တခုခုအရျဖစ္ေစ က်ခံရမည့္ အျခားအသံုးစရိတ္မ်ားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအသံုးစရိတ္ေတြ ပမာဏက ဘတ္ဂ်က္ရဲ႕ အားလံုးနီးပါး ျဖစ္ေနၿပီး ဒီအေပၚမွာ အေျပာင္းအလဲလုပ္ဖို႔ အသစ္ဖြဲ႔စည္းမယ့္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ေပါင္းမွာ ဘာအာဏာမွ မရွိဘူးဆိုတာ ရွင္းေနပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ေမးခြန္းထုတ္စရာရွိလာတာက အခုလို အေျခအေနေအာက္မွာ ျပည္သူကို အလုပ္အေကၽြးျပဳမယ္လို႔ သႏၷိ႒ာန္ခ်ထားတဲ့ လႊတ္ေတာ္အမတ္ ၃၃၃ ေယာက္က လူထုအက်ိဳးစီးပြားအတြက္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္လို႔ရပါေတာ့မလဲ ဆိုတာပါပဲ။

သူတို႔ ၃၃၃ ေယာက္အေနနဲ႔ သမၼတေရြးခ်ယ္ပြဲကို ထိန္းထားၿပီး သူတို႔အလိုက် သမၼတကို ေရြးလို႔ရတယ္လို႔ ေစာဒက တက္ႏိုင္ပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုခ်ိန္ထိ သမၼတကို ဘယ္လိုေရြးမယ္ဆိုတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒ မရွိေသးတဲ့အတြက္ သူ႔ကို မ်ားရာမဲနဲ႔ပဲ ေရြးမလား၊ ဒါမွမဟုတ္ တျခားနည္းနဲ႔ ေရြးမလားဆိုတာ ဘယ္သူမွ မသိပါဘူး။

ေသခ်ာတာကေတာ့ သမၼတေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒက စစ္အစိုးရရဲ႕ ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ လက္ထဲမွာ ရွိေနတာပါ။ သူ႔ကို ဘယ္လိုပံု ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ ေရြးမယ္ဆိုတာကေတာ့ လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပဲြ ရလဒ္ေပၚမွာ မူတည္ပါလိမ့္မယ္။

Constitutional Truth or Trick by Htet Aung ကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ျပန္ဆို ေဖာ္ျပသည္။

http://www.irrawaddy.org/bur/index.php/editorial/2009-02-27-05-56-44/3918-2010-08-26-08-14-13

0 အၾကံျပဳျခင္း: