Saturday, July 30, 2011

ျမန္မာ့ေဘာလံုးပရိတ္သတ္အထဲဘယ္လိုေရာက္လာသလဲ၊




Myanmarvsoman by shanlay_mongnai

၃၀.၇.၂၀၁၁ ရက္ေန႕ရဲရင့္ငယ္ဒိုင္ယာရီ


http://openeyeproxy.appspot.com/yeyintnge.com
မြန္းၾကပ္ျခင္းမွကင္းေ၀းပါေစ။
ျပည္တြင္းေမးလ္မ်ားသို႕႕ တဆင့္ပိ႕ု ၍မီဒီယာတိုက္ပြဲဆင္ႏြဲၾကပါစို႕..။

2 attachments — Download all attachments  
30 July 2011 Yeyintnge's diary.doc30 July 2011 Yeyintnge's diary.doc
854K   View   Download  
30 July 2011 Yeyintnge's diary.pdf30 July 2011 Yeyintnge's diary.pdf
588K   View   Download  
http://www.mediafire.com/file/5ms336115d5yd0n/30%20July%202011%20Yeyintnge%27s%20diary.doc
http://www.mediafire.com/file/bx7b1t91dj7xc97/30%20July%202011%20Yeyintnge%27s%20diary.pdf
30 July 2011 Yeyintnge's Diary

လန္ကြတ္တီနဲ႕ျပန္မယ့္ MAXေဇာ္ေဇာ္

က္မႈိင္ခ် ျပန္သြားခဲ့ေသာ ဥကၠဌ ဦးေဇာ္ေဇာ္ ::  ျမန္မာပရိတ္သတ္ကို ေတာင္းပန္၍ မရသည့္အဆံုး လက္မႈိင္ခ် ျပန္သြားခဲ့ေသာ ျမန္မာေဘာလံုးအသင္း ဥကၠဌ ဦးေဇာ္ေဇာ္ (ဓာတ္ပံု- မဇၩိမ)


FIFA က အိုမန္အသင္းကို အနိုင္ေပးၿပီး ျမန္မာကို အေရးယူ​ဖို့ ​ျပင္

Published on July 30, 2011 by webteam   
ျမန္မာပရိတ္သတ္တခ်ုိ့ရဲ့ တိုက္ခိုက္ ေႏွာင့္ယွက္မႈေတြေၾကာင့္ ရပ္နားခဲ့ရတဲ့  ျမန္မာ-အိုမန္ ေဘာလံုးပြဲစဉ္မွာ အိုမန္အသင္းကို အနိုင္ေပးလိုက္ၿပီျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း ကမ႓ာ့ေဘာလံုးအဖြဲ့ခ်ုပ္ (FIFA) က ထုတ္ျပန္ ေၾကညာလုိက္ပါတယ္။
FIFA ရဲ ့ ကမ႓ာ့ဖလား စီမံအုပ္ခ်ုပ္ေရးေကာ္မတီက  အိုမန္နဲ့ ျမန္မာေဘာလံုးပြဲ ရပ္နားခဲ့ရတဲ့ အခ်ိန္မွာရွိေနတဲ့ (၂ – ၀) ဂိုးမရွိ ပြဲရလဒ္ အေျဖကို ဒီပြဲရဲ ့ ေနာက္ဆံုးရလဒ္အျဖစ္ သတ္မွတ္လိုက္တဲ့ အေၾကာင္း   ေသာၾကာေန့မွာ  ေၾကညာခ်က္ထုတ္ျပန္ အတည္ျပုေပးလိုက္တာပါ။
အိုမန္အသင္းဟာ အိမ္ကြင္းမွာ ျမန္မာကို  (၂-၀)ဂိုးနဲ့ နိုင္ၿပီး အေ၀းကြင္းမွာလည္း (၂-၀) ဂိုး  စုစုေပါင္း ဂိုးရလဒ္ (၄-၀)ဂိုးနဲ့ ျမန္မာအသင္းကို အနိုင္ရၿပီး ကမ႓ာ့ဖလားေျခစစ္ပြဲ ေနာက္တဆင့္ တက္သြားနိုင္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။
ၿပီးခဲ့တဲ့ ၾကာသပေတးေန့ ညေနက  ရန္ကုန္သု၀ဏ္ဏကြင္းမွာ ကမ႓ာ့ဖလား အာရွဇုန္  ေျခစစ္ပြဲ ဒုတိယ အေၾကာ့ပြဲစဉ္အျဖစ္ ျမန္မာနဲ ့အိုမန္တို ့ ယွဉ္ျပုိင္ ကစားစဉ္  အိမ္ရွင္ျမန္မာအသင္း (၂) ဂိုး သြင္းခံရၿပီးေနာက္ ပရိသတ္တခ်ုိ ့က ကြင္းထဲကို ေရသန့္ဗူးေတြ၊ တုတ္ေတြ၊ ခဲေတြနဲ့ ပစ္ေပါက္ခဲ့တဲ့အတြက္ ေဘာလံုးပြဲဆက္ မကစားနိုင္ေတာ့ဘဲ ရပ္နာထားခဲ့ရတာပါ။
ျမန္မာ ပရိတ္သတ္ေတြရဲ့ တိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ အိုမန္ အသင္းနည္းျပတဦးနဲ့ ကစားသမားတခ်ုိ့ ထိခိုက္ အနာတရ ျဖစ္ခဲ့ရတဲ့အျပင္ သု၀ဏ္ဏ ေဘာလံုးကြင္းက အကာအရံ သံတိုင္ေတြနဲ ့ထိုင္ခံုတခ်ုိ့ ပ်က္စီးမႈ ရွိခဲ့ပါတယ္။
ဒီျဖစ္ရပ္နဲ့ ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာေဘာလံုးအဖြဲ့ခ်ုပ္ကို စည္းကမ္းအရ အေရးယူ အျပစ္ေပးမႈေတြ လုပ္ဖို ့ စတင္ေဆာင္ရြက္ေနၿပီလို့လည္း ဖီဖာက ေၾကညာထားပါတယ္။ ဘယ္လိုအေရးယူမလဲ ဆုိတာကိုေတာ့ ကမ႓ာ့ေဘာလံုးအဖြဲ့ခ်ုပ္ဆီကေရာ အာရွေဘာလံုးအဖြဲ ့ခ်ုပ္ဆီကပါ တရား၀င္ အေၾကာင္းၾကားစာ​ လတ္တေလာ​ ေရာက္မလာေသးဘူးလို​့ ျမန္မာေဘာလံုး အဖြဲ့ခ်ုပ္က ေျပာပါတယ္။
ဒီျဖစ္ရပ္ေၾကာင့္ ျမန္မာေဘာလံုးေလာကအတြက္ သာမက တနိုင္ငံလံုး အတြက္ ထိခိုက္နစ္နာရတယ္လို့ ျမန္မာေဘာလံုးအဖြဲ့ခ်ုပ္ ျပန္ၾကားေရးတာ၀န္ခံ  ဦးစိုးမိုးက ဒီဗီြဘီကို ေျပာၾကားသြားပါတယ္။
“ေဘာလံုးတခု အတြက္တင္ မဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ္တို့နိုင္ငံ၊ က်ေနာ္တို့ တိုင္းျပည္၊ က်ေနာ္တို့ လူမ်ုိး အတြက္ အမ်ားႀကီး သိကၡာက်ပါတယ္။ ဒါဟာ ဘယ္သူ့အတြက္မွ အက်ုိး မရွိပါဘူး။ က်ေနာ္တို့ပဲ နစ္နာတယ္။ ၃၆ မိနစ္နဲ့ ပြဲရပ္လိုက္ရတယ္ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို့အတြက္ အခြင့္အေရးလည္း မရွိေတာ့ဘူး။ ဥပမာ ေလးငါးေျခာက္ႏွစ္ပိတ္မယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တို့ပဲ နစ္နာမွာ။ က်ေနာ္တို့ ၾကည့္ခ်င္ပါတယ္ဆိုတဲ့ အဆင့္ျမင့္ ေဘာလံုးအသင္းေတြ ဒီကိုလာမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ လာခြင့္လည္း ရမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ အဲဒီလိုမ်ုိး ျဖစ္သြားမွာ။ competition (ၿပိုင္ပြဲ)ဥပေဒမွာကိုက ပစၥည္းတခုက်ရင္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၅၀၀၀ သက္ဆိုင္ရာ ေဘာလံုးအဖြဲ့ခ်ုပ္ကို ဒဏ္ရိုက္မယ္ဆိုၿပီး ေဖာ္ျပထားတယ္။ အဲဒီလို ပစၥည္း အခုတသိန္းေလာက္သာ က်ရင္ ငါးေထာင္နဲ့ ေျမာက္လိုက္ရင္ က်ေနာ္တို့ ဥကၠ႒က ဘယ္ေလာက္ပဲ စိုက္ပါတယ္ေျပာေျပာ ဥကၠ႒က လန္ကြတ္တီနဲ့ပဲ ျပန္ရမွာ။” 
http://burmese.dvb.no/archives/13454

ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္းအေၾကာင္း တေစ့တေစာင္း



၂၀၀၀ ခုႏွစ္ ေႏွာင္းေပါင္းကာလေတြမွာ တိုင္းျပည္ေတြရဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ စီမံခ်က္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ ၿပီး ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္း (Poverty Reduction Strategy paper- PRSP) ေတြရဲ႕ အ ခန္းက႑က အေရးပါလာပါတယ္။ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္းေတြဟာ ျပည္တြင္းမူ၀ါဒမ်ား နဲ႔ ျပည္ပအကူအညီရယူမႈအတြက္ လမ္းျပေျမပံုေတြ ျဖစ္လာၿပီး၊ ရလဒ္အေျချပဳ ကိန္းဂဏန္းမ်ားပါ၀င္တဲ့အတြက္ အျပည္ ျပည္ဆိုင္ရာ ဘ႑ာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား (International Financial Institutions)၊ အလွဴေငြေထာက္ပံ့သူမ်ား (Donors) ေတြနဲ႔ ကမၻာ့ကုလသမဂၢ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားထံက ေခ်းေငြမ်ား၊ ေထာက္ပံ့ေၾကးမ်ား ရယူရာမွာ လိုအပ္ခ်က္တ ရပ္ ျဖစ္လာပါတယ္။
သြင္ျပင္လကၡဏာမ်ား
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္းမွာ အျခားစီမံကိန္းေတြ၊ စီမံခ်က္ေတြနဲ႔ ျခားနားတဲ့ သြင္ျပင္ လကၡ ဏာ ေျခာက္ရပ္ ရွိပါတယ္။ ပထမသြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္းကို သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံရဲ႕ အစိုးရမ်ားက ဦးေဆာင္ၿပီး ခ်မွတ္ရတဲ့ national ownership သြင္ျပင္လကၡဏာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိ ယကေတာ့ သက္ဆိုင္ရာအစိုးရမ်ားက ဦးေဆာင္ေရးဆြဲရာမွာ အရပ္ဘက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၊ ကုန္သည္မ်ားအသင္း၊ လုပ္ ငန္းရွင္မ်ား၊ အလုပ္သမား သမဂၢမ်ားနဲ႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးက႑မွာ ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို တိုင္ပင္ညႇိႏႈိင္း ရမွာျဖစ္တဲ့ public consultation သြင္ျပင္လကၡဏာ ျဖစ္ပါတယ္။

တတိယသြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့ ဘ႑ာေငြ ခြဲေ၀သံုးစြဲမႈနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မ ဟာဗ်ဴဟာစာတမ္းကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရာမွာ Public Expenditures Review ျပဳလုပ္ရမွာ ျဖစ္ပါ တယ္။ စတုတၳ သြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္းေတြဟာ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုး တက္မႈဆိုင္ရာ ေထာက္ပံ့ကူညီမႈေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ United Nations Development Assistance Framework (UNDAF) ရဲ႕ country programming process မွာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာ စာတမ္းရဲ႕ အခန္းက႑က အေရးႀကီးပါတယ္။

ပဥၨမ သြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္းေတြဟာ public actions ကို ဦးစားေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆ႒မသြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာ စာတမ္း ေတြထဲမွာ တိုးတက္မႈကို ေလ့လာတိုင္းတာတဲ့ ကိန္းဂဏာန္းေတြ ပါ၀င္တဲ့အတြက္ monitoring process ပါ၀င္တဲ့အ တြက္ မူ၀ါဒေတြ၊ မဟာဗ်ဴဟာေတြကို စာရြက္ေပၚမွာတင္ ေရးသားထားတာမဟုတ္ပဲ လက္ေတြ႔ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ မႈကို တြန္းအားေပးပါတယ္။
စာတမ္းေရးသားသူမ်ား
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ စာတမ္းေတြ ေပၚထြက္လာေရးအတြက္ အစိုးရက ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳရၿပီး၊ အစိုးရ ဌာနဆိုင္ရာ တာ၀န္ရွိသူမ်ား (သို႔မဟုတ္) အစိုးရအၾကံေပးမ်ားက ေရးသားေလ့ရွိပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ စာတမ္း မူၾကမ္း ႏွစ္ေစာင္၊ သံုးေစာင္ ေပၚထြက္ေလ့ရွိၿပီး၊ အမ်ားျပည္သူၾကားကို ျဖန္႔ေ၀ၾကပါတယ္။ စာတမ္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တိုး တက္မႈ၊ ျပန္လည္ျပင္ဆင္မႈေတြကို ႏွစ္ပတ္လည္ ညႇိႏႈိင္းေဆြးေႏြးပြဲမ်ားမွာ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိပါတယ္။ ပထမစာတမ္းကို အ တည္ျပဳၿပီးေနာက္ (၃) ႏွစ္ (သို႔မဟုတ္) (၅) ႏွစ္ ၾကာလာခ်ိန္မွာ ျပန္လည္သံုးသပ္ျပင္ဆင္မႈေတြ ျပဳလုပ္ရမွာ ျဖစ္တဲ့အ တြက္ ႏွစ္ပတ္လည္ ညႇိႏႈိင္းေဆြးေႏြးပြဲမ်ားက အေရးႀကီးလွပါတယ္။
တခ်ဳိ႕ႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အထူးေကာ္မတီေတြ ဖြဲ႔စည္းထားတတ္ၾကပါတယ္။ အထူးေကာ္မတီေတြထဲမွာ အဆင့္အျမင့္ဆံုး ေကာ္မတီကေတာ့ ၀န္ႀကီးမ်ားအဆင့္ ေကာ္မ တီ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေကာ္မတီထဲမွာ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကိုယ္တိုင္ ဦးေဆာင္ၿပီး၊ ဘ႑ာေရး၀န္ႀကီး၊ ကုန္သြယ္ေရး၀န္ႀကီး၊ စီမံကိန္းႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၀န္ႀကီး စတဲ့ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ စီမံခ်က္မ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရမယ့္ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားက ၀န္ႀကီးေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။
ဒီ၀န္ႀကီးမ်ားအဆင့္ ေကာ္မတီကိုေတာ့ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာ technical committee က အစီရင္ခံရပါတယ္။ ဒီေကာ္မတီက ပံုမွန္ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ရာမွာ အေရးႀကီးဆံုး ေကာ္မတီျဖစ္ၿပီး၊ ဘ႑ာေရး ၀န္ ႀကီးဌာန (သို႔မဟုတ္) စီမံကိန္းႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ အႀကီးတန္းအရာရွိတခုက ေကာ္မတီဥကၠ႒အျဖစ္ တာ ၀န္ယူေလ့ရွိပါတယ္။ ဒီေကာ္မတီထဲမွာ ၀န္ႀကီးဌာနအသီးသီးမွ တာ၀န္ရွိသူမ်ား၊ သုေတသနပညာရွင္မ်ား ပါ၀င္ေလ့ရွိၿပီး၊ ရံဖန္ရံခါမွာ ကုလသမဂၢအၾကံေပးအရာရွိမ်ားလဲ ပါ၀င္တတ္ပါတယ္။
ပါ၀င္သည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ား
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္းမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေအာက္ပါအေၾကာင္းအရာမ်ား ပါ၀င္ေလ့ ရွိပါတယ္။
(၁) Macroeconomic issues
စီးပြားေရးတိုးတက္မႈ၊ အလုပ္အကိုင္၊ ကုန္သြယ္ေရးဆိုင္ရာ မူ၀ါဒမ်ား၊ ေစ်းကြက္၊ ပုဂၢိလိကပိုင္ဆိုင္မႈ၊ ဘ႑ာေရးဆိုင္ရာ မူ၀ါဒမ်ား၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ အေျခအေန၊ ေက်းလက္ေဒသ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ၊ ျမိဳ႕ျပဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ၊ ခ်မ္းသာဆင္းရဲ ကြာဟမႈ၊ လူမႈဖူလံုေရး၊ လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရး၊ ေျမယာပိုင္ဆိုင္မႈဆိုင္ရာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား
(၂) The consultative process
လက္ရွိၿပီးစီးထားမႈ၊ အနာဂတ္လုပ္ငန္းေဆာင္တာ လ်ာထားခ်က္မ်ား
(၃) Good governance (ေကာင္းမြန္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး)
တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ ဥပေဒေရးရာ ျပင္ဆင္ေျပာင္းလဲမႈ၊ ျပည္သူ႕၀န္ထမ္းေရးရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ၊ ျပည္သူ႕ဘ႑ာ စီမံခန္႔ခြဲမႈ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ၊ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈ တားဆီးေရး
(၄) Human Capability (လူသားစြမ္းရည္)
က်န္းမာေရးႏွင့္ အာဟာရျပည့္၀ေရး၊ ပညာေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရး၊ လူမႈကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး၊ အလုပ္သမားအခြင့္အေရး၊
(၅) Private Sector
ပုဂၢလိက က႑ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရး၊ သမ၀ါယမလုပ္ငန္းမ်ား၊ ဘဏ္ လုပ္ငန္းမ်ား၊ အိုင္တီႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးနည္းပညာ၊ သဘာ၀သယံဇာတ အရင္းအျမစ္
(၆) Infrastructure
စြမ္းအင္၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး၊ ေသာက္သံုးေရ ရွိရွိေရး
(၇) Poverty monitoring and analysis
ရည္ညြန္းတိုင္းတာေသာ ကိန္းဂဏာန္းမ်ား၊ တိုးတက္မႈအေျခအေန၊ စာရင္းအင္းစနစ္ (statistical systems) မ်ား
(၈) Cross-cutting Issues
က်ားမေရးရာ၊ ေအအိုင္ဒီအက္စ္၊ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရး၊ မဟာဗ်ဴဟာဆက္ဆံေရး၊ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္း အေျချပဳ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး
(၉) Policy matrix
ရည္မွန္းခ်က္မ်ား၊ လက္ရွိအေျခအေနအထိ တိုးတက္မႈအေျခအေန၊ စီမံခ်က္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား၊ ကုန္က်စရိတ္တြက္ခ်က္မႈ၊ ဘတ္ဂ်က္ခ်မွတ္ခြဲေ၀သံုးစြဲမႈ၊ မူ၀ါဒေရးရာ framework မ်ား
(၁၀) Country specific topics
ကေလးလုပ္သား၊ ပဋိပကၡႏွင့္ လံုျခံဳေရး၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္အႏၱရာယ္ ကာကြယ္ေရး၊ အစားအစာ လံုျခံဳေရး၊ လူကုန္ ကူးမႈ၊ မူးယစ္ေဆး၀ါးျဖန္႔ျဖဴးမႈႏွင့္ တားဆီးကာကြယ္ေရး
မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္း ေရးဆြဲေဖာ္ေဆာင္မႈအဆင့္ဆင့္
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္းဟာ စကၠဴေပၚက စီမံကိန္းမဟုတ္ဘဲ၊ လက္ေတြ႔အေကာင္ အ ထည္ေဖာ္ေဆာင္ရမယ့္ မဟာဗ်ဴဟာမ်ား၊ မူ၀ါဒမ်ားနဲ႔ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ပါ၀င္တဲ့အတြက္ မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္း ေရးဆြဲေဖာ္ ေဆာင္မႈေတြဟာ ongoing process အေနနဲ႔ အဆင့္ဆင့္ ပါ၀င္ေနပါတယ္။ မဟာဗ်ဴဟာ ေရးဆြဲခ်မွတ္ျခင္း (Formulation)၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ျခင္း (Implementation) နဲ႔ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသံုးသပ္ျခင္း (Monitoring and Analysis) စသျဖင့္ အဆင့္ သံုးဆင့္ပါ၀င္ပါတယ္။
စာတမ္းမူၾကမ္းေတြကို သက္ဆိုင္ရာ တာ၀န္ရွိသူေတြ၊ ပညာရွိသူေတြက ေရးသားၿပီးတဲ့အခါ ပထမဦးဆံုးအေနနဲ႔ Interim PRSP (I-PRSP) ေတြကို ေရးဆြဲဖို႔လိုပါတယ္။ I-PRSP ေရးဆြဲၿပီး၊ တႏွစ္ခန္႔အၾကာ (ကိုးလႏွင့္ ႏွစ္ႏွစ္အတြင္း) မွာ Full PRSP ေရးဆြဲရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ Full PRSP က သံုးႏွစ္ (သို႔မဟုတ္) ငါးႏွစ္ သက္တမ္းရွိၿပီး၊ သက္တမ္းကာလ တေလွ်ာက္မွာ တိုးတက္မႈ အစီရင္ခံစာေတြ ေရးသားတင္ျပေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ သက္တမ္းကုန္ခ်ိန္မွာ PRSP Review ျပန္လုပ္ၿပီး၊ ေနာက္ထပ္ PRSP ကို ျဖည့္စြက္ျပင္ဆင္ေရးဆြဲရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မဟာဗ်ဴဟာ ေရးဆြဲခ်မွတ္ျခင္း (Formulation)၊ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ျခင္း (Implementation) နဲ႔ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသံုးသပ္ျခင္း (Monitoring and Analysis) အဆင့္ သံုးဆင့္ဟာ စက္၀န္းတခုကဲ့သို႔ ဆက္လက္လည္ပတ္မႈ ရွိေနမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရး စီမံခ်က္မ်ား ထိေရာက္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေရးကို အေထာက္အကူျပဳပါ တယ္။
အေရးပါေသာ ေမးခြန္းမ်ား
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာ စာတမ္းအတြက္ key building blocks မ်ား ျဖစ္တဲ့ အေရးပါေသာ ေမး ခြန္းမ်ား (ေလ့လာဆန္းစစ္ရမည့္ အခ်က္မ်ား) ကိုလဲ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဆိုင္ရာ ပညာရွင္မ်ားက ေရးသား တင္ျပထားၾက ပါတယ္။
(၁) ဘယ္သူေတြက ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူေတြလဲ။ ဘာေၾကာင့္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးၾကရလဲ။
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူ အေရအတြက္၊ အမ်ားစုေနထိုင္ရာ ေဒသ၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးရေသာ အေၾကာင္းရင္းမ်ား၊ ဆင္းရဲတြင္းထဲသို႔ က်ေရာက္ေနရသည့္ အခ်ိန္ကာလအတိုင္းအတာ၊ ခ်မ္းသာဆင္းရဲ ကြာဟမႈ အေျခအေန၊ ေငြေၾကးံသံုးစြဲမႈ မူ၀ါဒမ်ား၊ ၀င္ ေငြရရွိသည့္ အရင္းအျမစ္မ်ား၊ လူသားအရင္းအျမစ္၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူမ်ား၏ အေရးေပၚ လိုအပ္ခ်က္မ်ား၊ ရင္ဆိုင္ေနရ သည့္ အခက္အခဲမ်ား၊ မေရရာမေသခ်ာမႈမ်ား၊ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ားအား အသံုးျပဳႏိုင္သည့္ အေျခအေနမ်ားကို ေလ့လာဆန္းစစ္ရန္ လိုအပ္ပါတယ္။
(၂) စီးပြားေရးတိုးတက္ေရးအတြက္ ဘယ္လို မူ၀ါဒေတြ ခ်မွတ္ၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရမလဲ။
macrostability ျဖစ္လာေစရန္လုပ္ေဆာင္ရမည့္ နည္းလမ္းမ်ား၊ ထိေရာက္ေသာ စီးပြားေရးႏွင့္ ဘ႑ာေရးမူ၀ါဒမ်ား ခ် မွတ္ျခင္း၊ ေငြလဲလွယ္ႏွဳန္း တည္ျငိမ္ေစရန္ ၾကိဳးပမ္းျခင္း၊ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ မျဖစ္ပြားေစေသာ ဘ႑ာေရးဆိုင္ရာ အ ရင္းအျမစ္မ်ားအား ရွာေဖြျခင္း၊ fiscal management တြင္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ရွိေစျခင္း၊ ပုဂၢလိက ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ ေစ်းကြက္မ်ား ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ ေျမယာပိုင္ဆိုင္မႈ အခြင့္အေရး၊ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈမ်ားအား တိုက္ဖ်က္ျခင္း၊ ဘဏ္ လုပ္ငန္းစနစ္၊ အခြန္စနစ္၊ ပညာေရးဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ ကၽြမ္းက်င္ေသာ လုပ္သားမ်ား ေမြးထုတ္ေရး၊ အေသးစား ေငြေခ်း စနစ္ (microcredit) အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား ေဖာ္ေဆာင္ေရး စတဲ့ မူ၀ါဒေတြကို ဆန္းစစ္ေလ့လာရန္လိုအပ္ပါတယ္။
(၃) စီးပြားေရးတိုးတက္ေရး ေဆာင္ရြက္မႈေတြမွာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူေတြ ပါ၀င္ဖို႔အတြက္ ဘာေတြက အတားအဆီး ျဖစ္ ေစသလဲ။
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရးအတြက္ အစိုးရအသံုးစရိတ္၊ စစ္အသံုးစရိတ္၊ ေက်းလက္ေဒသ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအသံုးစရိတ္၊ ၿမိဳ႕ ျပအသံုးစရိတ္မ်ား စသည့္ ဘတ္ဂ်က္ခြဲေ၀သံုးစြဲမႈ အေျခအေန၊ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈ အေျခအေန၊ ျပည္သူ႔ဘ႑ာ ခြဲ ေ၀သံုးစြဲမႈတြင္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ၊ အခြန္စနစ္၏ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈအေပၚ သက္ေရာက္မႈ အေျခအေန၊ ပညာေရးႏွင့္ က်န္း မာေရး ၀န္ေဆာင္မႈ၊ အေၾကြးရယူသံုးစြဲႏိုင္မႈ၊ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အခက္အခဲ စသည္မ်ားအား ေလ့လာဆန္းစစ္ရန္ လိုအပ္ပါတယ္။
(၄) အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အစီအမံမ်ား ထိေရာက္ေစရန္ မည္သို႔ ျပဳလုပ္မည္နည္း။
ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိေသာ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားက်င္းပျခင္း၊ တိုင္းျပည္တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းေရးကို ဦးတည္ေစမည့္ ပါ၀ါခြဲေ၀မႈ အစီအမံမ်ား ေဖာ္ေဆာင္ျခင္း၊ လူသားအခ်င္းခ်င္း ခြဲျခားသတ္မွတ္မႈ ရွိေစသည့္ ဥပေဒမ်ားအား ျပင္ဆင္ျခင္း၊ ယံုၾကည္ အားကိုးရမည့္ ဥပေဒဘက္ေတာ္မ်ား တိုးပြားေစမည့္ စနစ္အား တည္ေဆာက္ျခင္း၊ ဘက္မလိုက္ေသာ တရားစီရင္ေရး စနစ္ ရွိျခင္း၊ ဘတ္ဂ်က္ခြဲေ၀သံုးစြဲမႈဆိုင္ရာ အခက္အခဲမ်ားႏွင့္ အတားအဆီးမ်ားအား ေဖာ္ထုတ္ျခင္း၊ တိုင္းျပည္ ဘ႑ာ ခြဲေ၀သံုးစြဲမႈဆိုင္ရာ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈႏွင့္ တာ၀န္ခံမႈရွိျခင္း စတာေတြကို ဆန္းစစ္ေလ့လာဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
(၅) ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးျခင္းႏွင့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္ျခင္းတြင္ အမ်ားျပည္သူမွ ပူးေပါင္းပါ၀င္လာေအာင္ မည္သို႔ေဆာင္ရြက္ မည္နည္း။
အမ်ားျပည္သူမွ လက္ရွိပူးေပါင္းပါ၀င္မႈ အေျခအေန၊ ကိုယ္စားျပဳမႈႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ တာ၀န္ခံမႈ၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ေလ့လာဆန္းစစ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ မူ၀ါဒေရးရာ စာတမ္းမ်ားကို အမ်ားျပည္သူသို႔ ျဖန္႔ေ၀အသိေပးမႈ၊ မူ၀ါဒမ်ားေရးဆြဲရာတြင္ အရပ္ဘက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ ပုဂၢလိက က႑ ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္းမႈ အေျခအေန၊ စီမံခ်က္မ်ား အေကာင္အထည္ ေဖာ္ ေဆာင္မႈဆိုင္ရာ feedback မ်ား စတာေတြကို ဆန္းစစ္ေလ့လာဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
(၆) အေရးပါေသာ က႑မ်ား (ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ေက်းလက္ေဒသဖြံ႔ၿဖိဳးေရး စသည္မ်ား) ၏ မူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ စီမံခ်က္ မ်ားသည္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရးကို အေထာက္အကူ ျပဳပါသလား။
စီမံခ်က္မ်ားအား ေဒသအလိုက္ ျဖန္႔က်က္ေဆာင္ရြက္ထားမႈ အေျခအေန၊ supply side ဆိုင္ရာ အခက္အခဲမ်ား၊ demand side ဆိုင္ရာ အခက္အခဲမ်ား၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈႏွင့္ တာ၀န္ခံမႈ၊ ပုဂၢလိက က႑ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါး သူမ်ား၏ ဘ႑ာေရးလိုအပ္ခ်က္မ်ား၊ က႑အလိုက္ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မႈ (sectoral interventions) စတာေတြကို ေလ့ လာဆန္းစစ္ရန္ လိုအပ္ပါတယ္။
(၇) ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ မူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ အစီအစဥ္မ်ား၏ တိုးတက္မႈ၊ ဆုတ္ယုတ္မႈ အေျခအေနမ်ားကို တိုင္းတာႏိုင္ပါသလား။
တိုင္းတာႏိုင္သည့္ ကိန္းဂဏာန္းမ်ား၊ အေျချပဇယားမ်ား သတ္မွတ္ျခင္း၊ သင့္ေလ်ာ္ေသာ အခ်က္အလက္မ်ား စုေဆာင္း ႏိုင္ျခင္း၊ ရလဒ္မ်ားအား ဆန္းစစ္ေလ့လာ၍ အမ်ားျပည္သူသို႔ ျဖန္႔ျဖဴးျခင္း၊ stakeholders မ်ားထံမွ feedback မ်ား ရယူ ႏိုင္ျခင္း စတာေတြကို ေလ့လာဆန္းစစ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
နိဂံုး
တိုင္းျပည္တျပည္ရဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရး စီမံခ်က္ေတြကို အရပ္ဘက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြ၊ ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႔အစည္း ေတြက ေဖာ္ေဆာင္ရံုနဲ႔ မေအာင္ျမင္ႏိုင္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရေတြက ဦးေဆာင္ၿပီး (country ownership) သဏၭာန္နဲ႔ ေဖာ္ေဆာင္မႈ၊ ျပည္သူမ်ားက ပူးေပါင္းပါ၀င္မႈ၊ အရပ္ဘက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႔ အစည္းမ်ားက အားေပးကူညီေထာက္ပံ့မႈေတြ ရွိလာမွသာ ထိထိေရာက္ေရာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါ တယ္။ ဒါေၾကာင့္လဲ country owner သဏၭာန္ရွိမႈ၊ အမ်ားျပည္သူပူးေပါင္းပါ၀င္ႏိုင္မႈ၊ ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႔အစည္းမ်ားရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးအကူအညီေပးမႈ၊ အရပ္ဘက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ စတဲ့ သြင္ျပင္လကၡဏာမ်ားရွိေနတဲ့ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ မဟာဗ်ဴဟာ စာတမ္း (Poverty Reduction Strategy Paper) ေတြကို ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ ရာ လမ္းျပေျမပံုမ်ားအျဖစ္ ကမၻာတ၀ွမ္းက ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ားမွာ ေရးဆြဲအေကာင္အထည္ေဖာ္ေနၾကၿပီ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပအပ္ပါတယ္။
ခင္မမမ်ဳိး (၂၈၊ ၇၊ ၂၀၁၁)
ရည္ညႊန္းကိုးကား
IMF (2001) Guidelines for Joint Staff Assessment of a Poverty Reduction Strategy Paper, Washington DC.
Review of the Poverty Reduction Strategy Paper (PRSP) Approach: Early Experience with Interim PRSPs and
Full PRSPs (2002), IMF and International Development Association
UNDP & NDI (2004) Strengthening Parliamentary Involvement in the Poverty Reduction Strategy Process and the Millennium Development Goals: Legislative Public Outreach on Poverty Issues, Parliaments and Poverty Series Toolkit No. 3
World Bank (2002) Poverty Reduction Strategy Sourcebook, Washington DC.
http://www.naytthit.net/?p=16341

ေနျပည္ေတာ္ နဲ႔ ေပါင္းေလာင္းဆည္

စေန, 30 ဇူလိုင္ 2011

By ဦးေအာင္ခင္ & မညိဳညိဳလြင္

ေနျပည္ေတာ္ကို မီးေပးေနတဲ့ ေအာက္ေပါင္းေလာင္း ေရအားလွ်ပ္စစ္ စက္ရံုရဲ ႔အထက္ (၁၅) မိုင္အကြာမွာ တည္ေဆာက္ေနတဲ့ အထက္ေပါင္းေလာင္း ေရအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းကို အမွတ္ (၁) လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ဝန္ႀကီး ဇူလုိင္လ (၁၆) ရက္ေန႔က သြားေရာက္စစ္ေဆးေၾကာင္း အစိုးရသတင္းစာေတြမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ အစိုးရသတင္းစာထဲမွာ မပါတာကေတာ့ ဆည္ေရတက္လာလို႔ နစ္ျမဳပ္သြားမယ့္ ရြာေပါင္း (၂၀) ေက်ာ္ကို လာမယ့္ ေအာက္တိုဘာလ ေနာက္ဆံုးထားၿပီး ေရႊ ႔ေျပာင္းခိုင္းတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အထက္ေပါင္းေလာင္းဆည္ေၾကာင့္ ေနရာေရႊ ႔ေျပာင္းရမည္သူ ရွစ္ေထာင္ေက်ာ္ရွိေၾကာင္း ကယန္းမ်ဳိးဆက္သစ္ လူငယ္အဖြဲ႔က မၾကာမီက ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။ အထက္ေပါင္းေလာင္းဆည္ တည္ေဆာက္တဲ့အတြက္ ေနျပည္ေတာ္သာ အက်ဳိးခံစားရမွာျဖစ္ၿပီး ေဒသခံေက်းရြာေတြ ပ်က္စီးမယ့္အေၾကာင္း၊ ကယန္းအမ်ဳိးသမီးအဖြဲ႔က ၂၀၀၈ မွာ အစီရင္ခံစာ ထုတ္ျပန္ခဲ့ပါေသးတယ္။

ေပါင္းေလာင္ျမစ္က ေရအားလွ်ပ္စစ္ထုတ္ယူဖို႔ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္ကတည္းက အေမရိကန္ကုမၼဏီတခုက ေလ့လာခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္နဲ႔ ၁၉၇၆ ခုႏွစ္မွာ ႏွစ္ႀကိမ္ေလ့လာပါတယ္။ ေနာ္ေဝးကုမၼဏီက ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ နဲ႔ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္အၾကား (၄) ႀကိမ္ ေလ့လာခဲ့ၿပီး ေရကာတာေဆာက္ဖို႔ ၁၉၉၀ မွာ ဗမာစစ္အစိုးရက ဆံုးျဖတ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေငြရွိမွာ တည္ေဆာက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္တာမုိ႔ တရုတ္ဆီက ေဒၚလာသန္း (၁၇၀) ရေတာ့မွ ေအာက္ေပါင္းေလာင္းေရအားလွ်ပ္စစ္ကို ၁၉၉၇ ခုႏွစ္မွာ စတင္တည္ေဆာက္ၿပီး ၂၀၀၄ မွာ ၿပီးစီးခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေနျပည္ေတာ္နဲ႔ ေပါင္းေလာင္းေရအားလွ်ပ္စစ္ဟာ ဖြားဘက္ေတာ္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေအာက္ေပါက္ေလာင္း ေရအားလွ်ပ္စစ္ၿပီးတာနဲ႔ အထက္ေပါင္းေလာင္း စီမံကိန္း စတင္တာ ေတြ႔ရပါတယ္။

ေအာက္ေပါက္ေလာင္းဆည္ဟာ ေနျပည္ေတာ္ကိုေတာင္ မီးအလံုအေလာက္ေပးႏိုင္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ မိုးရာသီ ဆည္ေရျပည့္ခ်ိန္မွသာ စက္တလံုး (သို႔မဟုတ္) ႏွစ္လံုးသာ လည္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေအာက္ေပါင္းေလာင္းဆည္အထက္ (၁၅) မုိင္အကြာမွာ တရုတ္ေခ်းတဲ့ေငြနဲ႔ အထက္ေပါင္းေလာင္းဆည္နဲ႔ ဓါတ္အားေပးစက္ ႏွစ္လံုးကို တည္ေဆာက္ဖို႔ စီမံတာျဖစ္ပါတယ္။ ကယန္းဌာေနရဲ ႔ ေျမၾသဇာအေကာင္းဆံုး ျမစ္ဝွမ္းေဒသ ဆည္ေရလႊမ္းမိုးသြားပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ ကယန္းလူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ထိခိုက္မယ့္ ဆိုးက်ဳိးေတြကို အစိုးရက စဥ္းစားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ျပင္းထန္တဲ့ ငလ်င္ဒဏ္ခံႏိုင္တဲ့ အလြန္ခိုင္ခံတဲ့ ဆည္ႀကီးျဖစ္ဖို႔သာ လုိလားပါတယ္။ ေပါင္းေလာင္းအထက္ပိုင္းဆည္မွာ ေရသိုေလွာင္မႈမ်ားလာေလေလ ေအာက္ပိုင္းဆည္မွာ ေရအားမ်ားေလေလ ျဖစ္လာဖို႔ ရည္ရြယ္တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရသတင္းမီဒီယာမွာ ေရအားလွ်ပ္စစ္စက္ရံု တည္ေဆာက္တာကို အသားေပးေဖာ္ျပၾကေပမယ့္ ေဒသခံေတြ ဒုကၡေရာက္ၿပီး ဘံုေပ်ာက္ရပံုကုိေတာ့ သတင္းအေမွာင္ခ်ထားပါတယ္။

အထက္ေပါင္းေလာင္းဆည္ကို ၂၀၀၄ မွာ စတင္တည္ေဆာက္ၿပီး ၂၀၀၉ မွာ ၿပီးစီးဖို႔ ခန္႔မွန္းေပမယ့္ ေရွ ႔ႏွစ္ၾကမွ ၿပီးစီးလိမ့္မယ့္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ရပါတယ္။ လာမယ့္ ေအာက္တိုဘာလကို ေနာက္ဆံုးထားၿပီး ေနရာေရႊ ႔ေျပာင္းၾကဖို႔ အစိုးရ အမိန္႔ထုတ္ထားပါတယ္။ အခုအခ်ိန္အထိေတာ့ မေျပာင္းတဲ့သူက အမ်ားစု ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေပါင္းေလာင္းျမစ္ကမ္းမွာ စပါး၊ အာလူး၊ ပဲ၊ ၾကက္သြန္ျဖဴ၊ ၾကက္သြန္နီ၊ နႏြင္း၊ အုန္းပင္၊ ဒညင္းပင္ေတြ စိုက္ပ်ဳိးၾကပါတယ္။ တစ္ဧကမွာ စပါးတင္း (၈၀) ကေန (၁၀၀) အထိ တြက္တဲ့အရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ အထက္ေပါင္းေလာင္းဆည္ တည္ေဆာက္ၿပီးစီးသြားရင္ ေဒသခံရြာသားေတြဟာ အိုးအိမ္ေတြသာမကပဲ အလြန္ေျမၾသဇာေကာင္းတဲ့ စိုက္ပ်ဳိးေျမေတြပါ ဆံုးရႈံးၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စိုက္ပ်ဳိးေျမဧက ေျခာက္ေထာင္ေလာက္ ေရလႊမ္းမုိး ခံရဖြယ္ရွိပါတယ္။

ေရႊ ႔ေျပာင္းတဲ့ မိသားစုေတြကို တအိမ္ေထာက္ပံ့ေၾကး က်ပ္ငါးေသာင္းေပးဖို႔ အာဏာပိုင္ေတြက ေျပာထားေပမယ့္ ဒီ ေငြေလးမျဖစ္စေလာက္ကို ဂတိအတိုင္းေပးမယ္ မဟုတ္ဘူးလို႔ ယူဆေနၾကပါတယ္။ နည္းလြန္းတဲ့အတြက္ ေလ်ာ္ေၾကးေပးတာဟာ ေစာ္ကားတဲ့သေဘာ ေဆာင္ေနတယ္လို႔ ရြာသားတဦးက ဆိုပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ (၄၀) ေက်ာ္က ကယန္းျပည္သစ္ပါတီကို တည္ေထာင္ၿပီး လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးလုပ္ရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြထဲမွာ မုိးၿဗဲဆည္ တည္ေဆာက္တာလည္း ပါဝင္တယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ အဲဒီတုန္းကလည္း ေက်းရြာေပါင္းတရာေက်ာ္ ေနရာေရႊ ႔ေျပာင္းေပးခဲ့ရပါတယ္။

ကယန္းျပည္သစ္ပါတီဟာ ၁၉၉၄ မွာ ဗမာအစိုးရနဲ႔ အပစ္အခတ္ရပ္စဲတဲ့အတြက္ ေပါင္းေလာင္းျမစ္ဝွမ္းေဒသကို ထိန္းခ်ဳပ္ခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေပါင္းေလာင္းဆည္ စီမံကိန္းလံုၿခံဳေရးကိုအေၾကာင္းျပၿပီး အစိုးရတပ္ေတြမ်ားျပားလာတာေၾကာင့္ ကယန္းျပည္သစ္ပါတီက ထိန္းခ်ဳပ္ထားတဲ့ နယ္ေျမအမ်ားစုဟာ အစိုးရတပ္လက္ထဲ ေရာက္သြားပါေတာ့တယ္။ ကယန္းျပည္သစ္ပါတီအတြက္ သမုိင္းသံသရာလည္သလို ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေရကာတာတည္ေဆာက္လို႔ ေဒသခံအရပ္သား နစ္နာဆံုးရံႈးရတာကို အလံုအေလာက္ ေျဖရွင္းေပးႏိုင္တဲ့ အစဥ္အလာမရွိေသးေၾကာင္းပါ။
http://www.voanews.com/burmese/news

ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု




(UNFC အေထြေထြအတြင္္းေရးမႉး ႏိုင္ဟံသာႏွင့္ အင္တာဗ်ဴး)

နယူးေဒလီ (မဇၥ်ိမ) ။      ။ အရပ္သားအစိုးရသစ္တြင္ သမၼတႏွင့္ စစ္တပ္အၾကား အားၿပိဳင္ေနသည့္ အတြက္
အစိုးရ အဖြဲ႔တြင္း ဦးစြာ ညွိႏႈိင္းမွသာလွ်င္ အမ်ားလိုခ်င္သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ျပဳလုပ္ႏုိင္မည္ဟု ညီညြတ္ေသာ တိုင္းရင္သားလူမ်ဳိးမ်ား ဖက္ဒရယ္ေကာင္စီ -UNFC အေထြေထြ အတြင္းေရးမႉး ႏိုင္ဟံသာက ေျပာသည္။

UNFC တြင္ ကရင္လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႔ KIO ၊ ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုး KNU၊ မြန္ျပည္သစ္ပါတီ NMS၊ ရွမ္းျပည္တိုးတက္ေရးပါတီ-ရွမ္းျပည္တပ္မေတာ္ SSPP/SSA၊ ကရင္နီ အမ်ဳိးသားတုိးတက္ေရးပါတီ KNPP ႏွင့္ ခ်င္းအမ်ဳိးသားတပ္ဦး CNF တို႔မွာ အေျခခံအဖြဲ႔ဝင္မ်ားအျဖစ္ ပါဝင္သည္။

UNFC အေထြေထြ အတြင္းေရးမႉး ႏိုင္ဟံသာကို မဇၥ်ိမသတင္းေထာက္ ထြန္းထြန္းက ဆက္သြယ္ ေမးျမန္းထားသည္။


UNFC အဖြဲ႔ဝင္ေတြရဲ႕ အဓိက ေတာင္းဆိုခ်က္ကေကာ ဘာမ်ားလဲဗ်။

“က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ အဓိကေတာင္းဆိုခ်က္ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔
nainghanthar
UNFC အေထြေထြအတြင္္းေရးမႉး ႏိုင္ဟံသာ Photo : kaowaw.org
ႏုိင္ငံက လူမ်ဳိးေပါင္းစံုနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ ႏုိင္ငံျဖစ္တဲ့ အေပၚမွာ
 စစ္မွန္တဲ့ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုကို တည္ေဆာက္ဖို႔။ လူမ်ဳိးတုိင္း၊ လူမ်ဳိးတိုင္းမွာ အမ်ဳိးသား ကိုယ္ပိုင္ ျပ႒ာန္းခြင့္နဲ႔ အမ်ဳိးသားတန္းတူ
ေရးေတြ ရွိဖို႔။ အဲဒီလို စစ္မွန္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုမ်ဳိးကို ျပန္လည္
ဖြဲ႔စည္းႏုိင္ဖို႔ ေပါ့ဗ်ာ။ ေနာက္ လြယ္လြယ္နဲ႔ ေျပာရမယ္ဆိုရင္
တခ်ိန္က ၁၉၄၇ ခုမွာ စတင္ၿပီးေတာ့ အေျခ တည္လာခဲ့တဲ့ ပင္လံုစာခ်ဳပ္အေပၚမွာ ျပန္လည္ၿပီးေတာ့မွ အေကာင္အထည္
 ေဖာ္ႏုိင္ဖို႔ေပါ့ေလ။ အဲဒီ အေပၚမွာ”


အခုအစိုးရက ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို လုပ္ေဆာင္ေနတယ္ ဆိုေတာ့ အန္ကယ္တုိ႔ကလည္း ပင္လံုစာခ်ဳပ္ ပါ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို လိုလားတယ္ဆိုေတာ့ ဘယ္လိုမ်ားကြာဟေနသလဲ။

“က်ေနာ္တို႔က က်ေနာ္တို႔ကို က်ေနာ္တို႔ ျမင္တာကေတာ့ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ အေျခခံအရ ေပါ့ေနာ္။ စစ္မွန္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုကို တည္ေဆာက္ဖို႔
လမ္းေၾကာင္းက သြားၿပီးေတာ့မွ တုိင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္ေရးကို တည္ေဆာက္ခ်င္တာ။ ဒါေပမဲ့ အာဏာရထားတဲ့ အစိုးရအသစ္က အဲဒီလို မျမင္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ဘက္က ခံယူခ်က္ကေတာ့ သူတို႔ကေတာ့ ဗမာ မဟုတ္တဲ့ တုိင္းရင္းသားေတြကို လက္ေအာက္ခံ လူမ်ဳိးေတြ အေနနဲ႔
 ေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီလိုထားၿပီးေတာ့မွ က်ေနာ္တို႔ကို ႏွိမ့္ခ်ထားၿပီးေတာ့မွ သူတုိ႔ရဲ႕ဦးေဆာင္မႈအေပၚမွာ လိုက္နာေစခ်င္တဲ့ ပံုစံမ်ဳိးနဲ႔ ခ်ဳပ္ကိုင္ၿပီးေတာ့မွ တျပည္ေထာင္စနစ္ပံုစံေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီလိုပံုစံနဲ႔ သြားခ်င္ေနတဲ့ပံုစံ ရတယ္။ အဲဒါကို
က်ေနာ္တို႔ ခံစားမိတယ္။ အဲဒီအေပၚမွာ က်ေနာ္တုိ႔ လက္မခံႏုိင္ဘူးဗ်။ အဲဒါေၾကာင့္ ကြာျခားေနတာပါ”

“တေန႔ လက္ရွိအစုိးရသည္ပင္လွ်င္ ဒီကေန႔ ျမန္မာျပည္နယ္ေတြ ဖြဲ႔စည္းထားတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပည္နယ္ေတြမွာ
 ျပည္နယ္အခြင့္အေရးေတြ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ မရွိဘူး။ အနိမ့္ဆံုးေပါ့ဗ်ာ။ ျပည္နယ္ထဲမွာ သက္ဆုိင္ရာ လူမ်ဳိးရဲ႕ ဘာသာစကား၊ စာေပကိုယ္ေတာင္ တရားဝင္သင္ၾကားခြင့္ မရွိဘူးဗ်ာ။ အဲဒီလုိ ဘာမွ အခြင့္အေရး မရွိတဲ့ ျပည္နယ္
မ်ဳိး ကိုလည္း က်ေနာ္တုိ႔က လက္ခံလို႔ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔က မခံယူႏိုင္ဘူး”


အခု ျမန္မာအစိုးရသစ္က ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ပါလီမန္ထဲကေန လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ေျပာထားတာ ရွိတယ္။ ဒီေတာ့ UNFC ကေကာ လုပ္ကိုင္ဖို႔ အစီအစဥ္ ရွိသလား။

“သူတုိ႔ရဲ႕ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ေျပာဖို႔ဆိုတာ က်ေနာ္တုိ႔မွာ အစီအစဥ္လည္း မရွိဘူး။ ေျပာလို႔လည္း ရႏိုင္မယ္လို႔ လည္း မထင္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔က လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြလည္း မဟုတ္ဘူးေလ။ က်ေနာ္တို႔ ပါဝင္ႏုိင္ျခင္းလည္း မရွိဘူး။ ေနာက္ သူတို႔ထဲမွာ ကန္႔သတ္ေနတဲ့ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအရေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီထဲကို က်ေနာ္တို႔က ဝင္ၿပီး ေတာ့မွ လႈပ္ရွားရမယ္ဆုိရင္ က်ေနာ္တို႔ လြတ္လပ္ခြင့္မရွိဘူးေလ”


အခု လူထုေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က တိုက္ပြဲေၾကာင့္ လူေတြ နစ္နာတဲ့ အတြက္ အစိုးရ အပါအဝင္ အားလံုးကို အပစ္ရပ္ဖို႔နဲ႔ ၾကားဝင္ေစ့စပ္ဖို႔ ကမ္းလွမ္းမႈကေကာ အေကာင္အထည္
 ေဖာ္ႏုိင္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ထားလား။


“က်ေနာ္တုိ႔ဘက္ကေတာ့ အဲဒါကို ၾကိဳဆိုတယ္၊ ေထာက္ခံတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေနနဲ႔ လုပ္သင့္ လုပ္ထိုက္လုိ႔ လုပ္တဲ့လုပ္ငန္းျဖစ္တယ္။ ဒါက အလုပ္ျဖစ္မယ္၊ မလုပ္ျဖစ္ဘူးဆိုတာကေတာ့ အာဏာရထားတဲ့ အစိုးရအေပၚမွာ အဓိက မူတည္တယ္လို႔ ျမင္တယ္ေလ”

သမၼတက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ေျပာေနေပမယ့္ စစ္တပ္က တိုင္းရင္းသားေဒသေတြမွာ ထိုးစစ္ဆင္
တာဟာ သမၼတနဲ႔ စစ္တပ္ၾကား အာဏာခြဲေဝမႈ ျပႆနာလို႔ သံုးသပ္မႈေတြ ရွိေနတယ္။ ဒီေတာ့ UNFC ကေကာ ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။


“က်ေနာ္တုိ႔လည္း အဲဒီကိစၥမွာ ခန္႔မွန္းမိတယ္။ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္း ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အစိုးရမွာ တဖက္က အစိုးရက အာဏာအားလံုး သူ႔လက္ထဲမွာ မရွိဘူးဗ်။ စစ္တပ္က သီးျခားလို ျဖစ္ေန တယ္။ လႊတ္ေတာ္ ကလည္း သီးျခားလို ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါက ဗိုလ္ခ်ဳပ္သန္းေရႊက ေနၿပီးေတာ့မွ အစီအစဥ္ ခ်ထားတဲ့အေပၚမွာ အာဏာေတြခြဲၿပီးေတာ့ လုပ္ထားတဲ့ပံုစံ ျဖစ္ေနတယ္”

“အဲဒီေတာ့ သူတုိ႔က တခုခုလုပ္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ အမ်ားၾကီး စဥ္းစားရတယ္ဗ်။ သူတို႔မွာ လုပ္ပိုင္ ခြင့္ရွိရဲ႕လား၊ အားလံုးရဲ႕ သေဘာတူညီမႈရွိရဲ႕လားဆုိတာ အဲဒါ ခက္ေနတယ္။ အဲဒီအေနအထားမ်ဳိး ရွိေနေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔လည္း အစစအရာရာ ခ်င့္ခ်ိန္ေနရတယ္”


ဒါဆိုရင္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး တကယ္လိုခ်င္ရင္ သမၼတနဲ႔ စစ္တပ္ၾကား အရင္ညွိႏႈိင္းရမယ့္ သေဘာလားဗ်။

“ဟုတ္တယ္။ ဒါလည္း လိုအပ္တယ္။ သူတုိ႔ဘက္မွာ အဓိက ပိုလိုအပ္တယ္လို႔ ျမင္တယ္။ ဘယ္လိုမ်ဳိး ညွိႏႈိင္း သင့္သလဲဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာကို ႏုိင္ငံေရးအရ ေျဖရွင္းဖို႔ ဆႏၵရွိဖို႔ လိုတယ္။ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ အဲဒီလိုဆႏၵ
မရွိဘူး။ စစ္ေရးနည္းနဲ႔ပဲ ေျဖရွင္းခ်င္တယ္။ အဲဒီလို ညွိႏႈိင္းတဲ့ေနရာမွာလည္း တိုင္းရင္းသားေတြ အေပၚမွာ မွန္ကန္တဲ့သေဘာထား သူတုိ႔အတြင္းမွာ ညီဖို႔လိုတယ္ဗ်။ ဥပမာ တခ်ဳိ႕က ဘယ္လို အခြင့္အေရးမ်ဳိး ေပးခ်င္တယ္၊ တခ်ဳိ႕က ဘယ္လိုအခြင့္အေရးမ်ဳိးပဲ …ဥပမာ မေပးခ်င္ဘူးဆိုတဲ့ အေနအထား မ်ဳိးေပါ့ဗ်ာ။ သူတို႔ထဲမွာ အျမင္မတူရင္ အဲဒီကိစၥက ပံုစံခ်ဖို႔က ေတာ္ေတာ္ေလး ခဲယဥ္းမယ္လို႔ က်ေနာ္ ထင္တယ္”


UNFC ရဲ႕ေတာင္းဆိုခြင့္ရမယ္ဆိုရင္ အစိုးရဘက္က ဦးဆံုး လိုက္ေလ်ာရမွာက ဘာျဖစ္မလဲ။

“သေဘာကေတာ့ ကေန႔ ထိုးစစ္ကို မလုပ္ဖို႔။ တဖက္က ထိုးစစ္မလုပ္ဘူး။ က်ေနာ္တုိ႔ဘက္ကလည္း ထုိးစစ္
မလုပ္ဘူး။ အဲဒီလို နားလည္မႈယူၿပီးေတာ့မွ ယာယီမပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးလုပ္ၾကမယ္။ အဲဒီကာလမွာ က်ေနာ္တို႔
ဟာ ႏုိင္ငံေရးအရ ဘယ္လို ေတြ႔ဆံု ညွိႏႈိင္းေျဖရွင္းႏုိင္မလဲဆိုတာကိုလည္း တဖက္က နည္းလမ္း ရွာသြားမယ္။ အဲဒီလိုပံုစံနဲ႔ဆိုရင္ ညွိႏႈိင္းလို႔ရပါတယ္”

“က်ေနာ္တုိ႔အေနနဲ႔က စစ္အစိုးရက ထိုးစစ္ဆင္ေနတဲ့ အဓိကအားျဖင့္ ကခ်င္တို႔၊ ရွမ္းတို႔၊ ကရင္တုိ႔ ဧရိယာ မွာ
ေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒါအားလံုးကို ရပ္ဆုိင္းၿပီးေတာ့ တျပည္လံုး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကို ေၾကညာေစခ်င္တယ္။ က်ေနာ္
တုိ႔ဘက္ကလည္း က်ေနာ္တို႔ လုိက္နာမယ္”


စစ္တပ္က အပစ္မရပ္ဘူးဆုိရင္ေကာ။

“က်ေနာ္တို႔က ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ခုခံကာကြယ္တဲ့အေနနဲ႔ အားလံုးစုေပါင္းၿပီး ခုခံသြားရမွာေပါ့။ ဒါက မလြဲမေရွာင္သာ လုပ္ရတဲ့ လုပ္ငန္းျဖစ္တယ္လုိ႔ ခံယူထားတယ္”


ျဖည့္စြက္ေျပာခ်င္တာမ်ား ရွိေသးလား။

“က်ေနာ္တုိ႔ႏုိင္ငံမွာက ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္ေနတာ ႏွစ္ေပါင္း ၆ဝ ေက်ာ္ၿပီ။ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံက တဖက္က ၾကည့္မယ္
ဆိုရင္ သဘာဝသယံဇာတေတြက ေတာ္ေတာ္ေလးကို ၾကြယ္ဝတယ္၊ ျပည့္စံုေကာင္းမြန္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပည္တြင္း စစ္ျဖစ္ေနလုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ႏုိင္ငံဟာ အဲဒီသဘာဝသယံဇာတေတြရဲ႕ အက်ဳိးေက်းဇူးေတြကို လည္း မခံစားႏုိင္ဘူး။ တျဖည္းျဖည္းခ်င္းနဲ႔ ေခတ္ေနာက္က်ၿပီး ဆင္းရဲမြဲေတေနတယ္။ ျပည္သူလူထုေတြ လည္း ဒုကၡ ျဖစ္ေနတယ္”

“ျပည္တြင္းစစ္ေၾကာင့္ တုိင္းရင္းသားေတြ အမ်ဳိးမ်ဳိးနစ္နာေနရသလို ဗမာလူမ်ဳိးေတြလည္း လြတ္လပ္ေရးရဲ႕ အခြင့္အေရးကုိ ခံစားခြင့္မရွိၾကဘူးလို႔ ျမင္တယ္။ ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ဘယ္လူမ်ဳိးမွာမွ အက်ဳိး မရွိဘူး။ ႏုိင္ငံအတြက္လည္း အက်ဳိးမရွိဘူး။ အဲဒါကုိ က်ေနာ္တို႔က စစ္ေရးနည္းနဲ႔ ထပ္ၿပီး ရွင္းေနရင္လည္း
 ေျပလည္ႏုိင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရးအရ ေျဖရွင္းႏုိင္တဲ့နည္းကို ရွာၿပီးေတာ့မွ အျမန္ ေျဖရွင္း
ႏုိင္တာက အေကာင္းဆံုးပဲ”
http://www.mizzimaburmese.com/interview/8055-2011-07-29-11-01-55.html